keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Turreilua Tšekissä, Praha

Suostuttelin Hannun pitämään talvilomansa jo tämän vuoden puolella. Olemme useana vuotena käyneet itsenäisyyspäivän aikoihin katsomassa jonkun joulutorin Euroopassa, niin nytkin. Varasimme halvimmat lennot Prahaan ja edullisen majoituksen viikoksi. Halusin käväistä myös Český Krumlovissa, ostimme bussiliput etukäteen ja varasimme sieltä yhden yön majoituksen.

Yllättäen jouduimme koneessa täyttämään maahantulokortit, ilmeisesti ebolan takia. Laskeuduimme Prahaan iltakahdeksan jälkeen, ostimme julkisen liikenteen liput (32Kč/lippu), joilla pääsimme bussilla + metrolla lähelle majapaikkaamme Žižkovin kaupunginosaan. Saimme parvekkeellisen kattohuoneen, johon ei muuta meteliä kuulunut kuin ratikan jyrinä. Kello oli jo sen verran paljon, että monet ravintolat olivat kiinni (tai ainakin niiden keittiöt olivat jo kiinni). Pivní Lokál Ostrý oli auki puoleenyöhön saakka, saimme hyvät oluet ja kunnon pubisapuskaa (tippien kanssa 260Kč).

Huonehintaan kuuluvan hyvän aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Vanhankaupungin aukiolla kiertelimme joulukojuja, nautimme kuumaa viiniä ja kuuntelimme musiikkia. Astronomisen kellon alla kuvattiin hääparia.

Ylitimme Kaarlensillan ja kävimme myös Kampa-saarella. Palasimme keskustaan Legii-sillan kautta ja jäimme yhteen kellaritupaan lounaalle. 12 eurolla saimme kaksi tuhtia annosta (perunalettuja ja maukasta kanakastiketta) ja kahdet isot oluet. Takaisin Žižkoviin kävelimme mutkien kautta. Kymmenen kilometrin kävelylenkin jälkeen olikin aika mennä huilimaan.

Illalla ei jaksettu pitkälle kävellä, jäimme hotellin lähellä olevaan Pod Viktorkou Restauraceen salaatille. Tupakansavusta huolimatta varsin mukava korttelikapakka. Jäimme vielä omalle parvekkeelle digestiiville ja juttelimme siitä, että pidämme Prahasta ehkä himpun verran enemmän kuin Budapestista (joka tosin on aika tarkkaan koluttu). Kaupunki on viehättävä (ja edullinen), kaupunginosat eroavat toisistaan ja talot ovat kauniita. Tosin joenvartta kävellessä tai jokea siltoja myöten ylittäessä tulee tunne, että yhtä hyvin voisi olla Budapestissa.