lauantai 3. lokakuuta 2015

Mostar

Zeljka kuskasi meidät aamulla bussiasemalle, bussi lähti kahdeksalta kohti Sarajevoa. Passintarkastuksissa kului aikaa ja matka Mostariin kesti nelisen tuntia. Matkalla majapaikkaamme kävimme pankissa vaihtamassa valuuttaa. Saamieni ohjeiden mukaan löysimme uuden kotimme helposti. Sijainti lähellä vanhaa kaupunkia on mainio ja parvekkeeltamme on jokinäköala. Saimme reilun kokoisen kahden makuuhuoneen asunnon (tilavassa kylpyhuoneessa on kaksi pesupaikkaa ja jacuzzi), vaihteeksi Marjukka saa nukkua yksin.

Emäntämme Meliha tuli kertomaan meille kaupungin nähtävyyksistä ja sovimme samalla, että lähdemme hänen kanssaan huomenna autoajelulle Mostarin ympäristöön. Retki on lähes sama, minkä tein viime vuoden keväällä, mutta on hauska päästä taas vesiputouksille uimaan.

Kipaisimme kauppaan ja istuimme parvekkeelle oluelle ja piiraille. Viinin kanssa nautimme isäntämme tuomia hedelmiä. Iltapäivällä kävelimme basaarikujille ja ihastelimme myynnissä olevia koruja, vaatteita, huiveja ja värikkäitä lamppuja. Sovimme, että pidämme maanantaina shoppailupäivän. Koko basaarialue ja Stari Most olivat täynnä turistiryhmiä, useimmat Japanista tai Italiasta.

Kävimme hautausmaalla ja Karađozbegova džamija –moskeijassa, mutta jätimme minareettiin kiipeämisen toiseen moskeijaan ja toiseen päivään. Miehet hyppivät sillalta jokeen, en onnistunut saamaan yhdestäkään kuvaa. Hetken aikaa käveltyämme menimme Hindin Haniin syömään. Yhtä hääparia kuvattiin läheisellä sillalla.

Iltakahvit joimme kotikadun varrella (kahvit ja tee yhteensä 2,50€). Ostimme vielä vastapuristettua granaattiomenamehua ja leipomosta lämpimät sämpylät mukaan kämpille. Ilta kului lukien ja kirjoitellen, kaikki olivat varsin väsyneitä matkapäivän jälkeen. Pirjo nukahti heti, kesken e-kirjan lukemisen.

Blagaj
Päivän retkelle osallistui myös amerikkalainen nuoripari ja Meliha oli palkannut kuskin pystyäkseen itse keskittymään puhumiseen. Sitähän riitti ja saimme paljon informaatiota matkan varrella. Ensimmäiseksi suuntasimme Blagajn Dervissien talolle. Ennen taloon tutustumista söimme rantaterassilla juusto- ja lihaburekit jogurtin kera.

Počitelj
Sää suosi retkipäiväämme, mutta rapuista emme säästyneet tälläkään kerralla, sillä matkamme jatkui Počiteljin harmaaseen kivikylään, jossa kävelimme linnoitukselle ottamaan kuvia hienosta näköalasta.

Kravice waterfall
Seuraava kohteemme olikin Kravicen vesiputoukset, kävimme vaihtamassa uikkarit päälle ja pulahdimme virkistävään veteen. Aikaa oli varattu lähes kaksi tuntia, uituamme istuimme rannan lähettyville oluelle.

Međugorje
Meliha kertoi neitsyt Marian ilmestymisistä ja ihmeistä Međugorjessa. Meille syntisille varattiin aikaa 40 minuuttia käydä tutustumassa Međugorjen kirkkoon. Rippituoliin emme ihan ehtineet, kun nuoret miehet olivat jo niihin jonottamassa. Hiljennyimme hetken kirkossa, sen jälkeen katsoimme kirkon ulkopuolella rihkamamyynnin ja palasimme autoon.

Ennen kotiinpaluuta ajoimme vielä ylös vuorelle suuren ristin juurelle ihailemaan näköalaa Mostariin. Meliha kertoi taas surullisia tarinoita sodan ajalta. Edelleenkään "kroaattipuolen" asukkaat eivät halua nähdä Stari Mostia ja edelleenkin joen eri puolella asuville asukkaille on eri sairaalat.

Hetken huilin jälkeen lähdimme syömään aamupäivällä moskeijan vieressä huomaamaamme Saray-ravintolaan. Erittäin edullinen (kolmen hengen ruokailu mehuineen 15€) muslimipaikka, jossa viiniä ei ollut saatavilla, mutta ruuat olivat mainion makuiset. Iltakahvit joimme taas kotikadun varrella.

Hain aamulla leipomosta tuoreet, tummat sämpylät ja ehdimme juuri syödä parvekkeella aamiaisen, ennen kuin alkoi sataa. Kävelimme bussiasemalle ostamaan huomiselle liput Sarajevoon (10€/hlö). Junaliikenne oli harmiksemme juuri tänään lopettanut ratatöiden vuoksi. Kyselimme samalla paluulippujen hintaa Gradaciin saakka, sillä saimme eilen tarjouksen kuskiltamme; hän tarjoutui noutamaan meidät Sarajevosta ja ajamaan Gradacin majapaikkaamme bussilippujen hinnalla.

Kävelimme sillan yli "kroaattipuolelle" ja kävimme katsomassa entisen etulinjan, jonka varrella on edelleen pystyssä pommitettuja taloraunioita. Palasimme omalle puolelle ja kävelimme vanhan kaupungin basaarikujille. Mukaamme lähti parit puserot, kuparista taottuja korvakoruja, lämpimäisiä leipomosta, tuoreita viikunoita ja kuohuviiniä. Ystäväni keittivät iltapäiväkahvit kirsikkastruudelin seuraksi, minä nautin kalorit mieluummin Paulanerin Salvatorilla.

Vietimme koko päivän Mostarissa ja vihdoin kuulin odottamani minareettien jollotukset iltapäivällä ja alkuillasta. Sadekin loppui ja tähdet syttyivät taivaalle. Maksoimme majoituksen ja retkimaksun Melihalle ja sovimme ottavamme privaattikyydin Sarajevosta Gradaciin hänen tuttavaltaan. Perhe lähtee huomisaamuna Turkkiin lomailemaan. Saimme Melihalta läksiäislahjat ja lähdimme syömään perinteiseen kansallisravintola Tima-Irmaan hyvät kanasuvlakit.
Viimeiset iltakahvit (ja suklaakakkua seuralaisilleni) tässä kylässä, tällä reissulla.