perjantai 1. heinäkuuta 2016

Zakopane, Gubałówka

Villa Kubik
Nukuin yön todella hyvin, oli hiljaista ja sopivan viileää. Herätys oli kahdeksalta, kävin hotellin runsaalla aamiaisella ja kymmeneltä porukka kokoontui pihalle ja lähdimme kävelemään kohti keskustaa.

Keskustan ohitettuamme jatkoimme alikulkulkusillan kautta läpi ruuhkaisen torialueen. Arja oli jo ostanut meille liput rinnevaunuun ja sateen karkoitettua jonottajat pääsimme suoraan vaunun kyytiin. Oli tosi mukava tavata Arja pitkästä aikaa.

Gubałówkalle päästyämme taivas synkkeni entisestään ja Accuweatherin lupaama ukkoskuuro iski päällemme. Patikkamatkan alussa pysähdyimme sateensuojiin ja yhdellä niistä söin reissun ensimmäisen savujuuston karpalohillolla. Matkanjohtaja vei meidät aivan samalle reitille, jonka Arjan kanssa jo kaksi vuotta sitten (vahingossa) kävelimme; pitkin asvaltoitua tietä alas päätielle, joka johti takaisin keskustaan. Olin jättänyt sadeviitan kämpille, takki ja sateenvarjo eivät paljon rankkasateessa auttaneet. Varsinkaan kun yksi ryhmämme miehistä käräytti varjonsa salamaniskussa. Viemärit eivät ehtineet vetää kaikkea sadevettä ja goretex Merrelini olivat litimärät, samoin takkini ja reppuni. Mahtavatko ne ehtiä kuivua ennen paluutani Riikaan?

Keskustassa kävelimme tikettitoimistoon ostamaan huomiseksi lippuja Kasprowy Wierchille, mutta käteinen ei kelvannut toimistossa. Minäkin (Milanon taskuvarkaudesta viisastuneena) olin jättänyt kortin hotellihuoneeseeni. Joen lähellä oleva automaattikin kelpuutti vain kortit tai mobiilisovelluksen. Lupasin Arjalle hankkia liput illalla ja sovimme, että viestittelemme aamun tapaamisesta. Arja lähti takaisin omaan hotelliinsa ja minä suunnistin omaani päätietä pitkin.

Karczma Przy Mlynie
Kävelin kohti liikenneympyrää, ja kun kohdalle sattui sekä rankka ukkoskuuro että hyvä Karczma Przy Mlynie, päätin syödä päivän lämpimän aterian. Ihana savujuusto karpalohillolla ja voissa paistettu taimen salaattibuffetilla olivat pysähtymisen arvoiset.

Syötyäni sade lakkasi ja palasin kaupan kautta kämpille. Aamulla pesemäni pyykit olivat parvekkeella entistä kosteampia. Kävin suihkussa ja ilta-auringon paisteessa kävelin takaisin keskustaan ostamaan kortilla automaatista hissiliput (79 zl/kpl) huomisaamuksi. Jäin portterille Karczma Sabałan terassille ja sain seurakseni espoolais-vantaalaisen pariskunnan. Hotelliin palatessani sinkut istuivat viereisen grilliravintolan terassilla, mutta minulla oli jo olutkiintiö täynnä.

Kävelymittariin kertyi päivän aikana 26km, siitä suurin osa vesisateessa.