perjantai 2. joulukuuta 2016

Matkanjohtajat: Pessi ja illusia
Osallistujat: Mirja ja Masa

Mieskuoro Naskalit
Iltalentomme Prahaan lähti myöhässä, onneksi turkulainen mieskuoro Naskalit viihdytti odottajia lähtöterminaalissa. Etukäteen varattu kuski odotti meitä Prahan kentällä ja hän vei meidät huoneistoomme Žižkoviin, koukaten Voyage Hotellin kautta hakeakseen apartmentin avaimet. Heitimme vain laukut sisälle ja lähdimme etsimään avoinna olevaa kapakkaa, josta saisi myös ruokaa. Kello oli kuitenkin niin paljon, että U Slovanské Lipyn keittiö oli jo kiinni. Otimme maittavat oluet, haimme pikkukaupasta iltapalaa ja palasimme Elen's Apartmentsiin.

Barrington
Kävimme runsaalla aamiaisella Seifert hotellissa ja sieltä lähtiessämme varasimme aamiaisen myös kahdelle seuraavalle aamulle. Vein Mirjan ihanaan Barrington-joulukauppaan.

Sää oli mitä kaunein ja halusimme näyttää opastettaville Prahan nähtävyydet. Kävelimme keskustaan glögille ja seuraamaan puoliltapäivin astronomisen kellon apostolien pyörimistä.

Matka jatkui ruuhkaisen Kaarlensillan kautta pienelle puolelle. Kävimme katsomassa lukkosillan ja Lennon-seinän.

Kampa-saaren katsottuamme kapusimme mäen ylös Petrinin kukkulalle ja jatkoimme näköalaterassille luostarioluille.

Prahan linnalle oli pitkä jono ja luultavasti sinne on nykyään myös sisäänpääsymaksu, joten jätimme sen väliin. Nautimme kuumat viinit ennen kuin tungimme taas Kaarlensillan kautta keskustaan ja takaisin Žižkoviin. Veimme matkaseuralaisemme kantikseemme, U Jaryyn portterille.

Illalla kävelimme Restaurace Lavičkaan syömään, tuurilla saimme juuri vapautuneen pöydän ja söimme hyvän illallisen. Päivän kävelyt n. 15 km.

Tuhdin aamiaisen jälkeen teimme opastetun kävelykierroksen Olsansken hautausmaalle. Sieltä matka jatkui ohi televisiotornin, jonka kyljessä vauvapatsaat kiipeilevät. Päädyimme Václavin aukiolle, jossa kylmissämme nautimme kuumat juomat ja paahdetut kastanjat. Sää oli ennusteista huolimatta taas kirkas ja kaunis.

Raatihuoneentorilla ostimme joulu(kuusen)koristeita ja söimme maukkaat makkarat. Ryhmämatkalaisemme ovat nyt nähneet ja kokeneet Prahan parhaimmiston, loppumatkan voimmekin relata. Kotimatkalla poikkesimme vielä U Jaryyn porttereille.

Sklep

Pikkupäikkäreiden jälkeen lähdimme etsimään illallispaikkaa ja päädyimme Restaurace Sklepiin. Mukava ravintola ja hyvää ruokaa. Loppuillan vietimme kodikkaassa huoneistossamme Jouluradiota kuunnellen. Päivän kävelyt n. 10 km.

Žižkov

Viimeisenä matkapäivänä söimme taas tuhdin aamiaisen, pakkasimme tavarat ja lähdimme laukkuja vetäen kävelemään keskustaan. Kävimme yhdellä pienellä joulutorilla, otimme oluet Pivnice Hlávkův Dvůrissa ja näytimme "Tanssivan talon" ystävillemme.

Sattumalta kohdalle osui yksi monista korttelikuppiloista, kellaripubi Club Aida, jossa otimme vahvat Primatorit, ennen kuin menimme syömään Novemestsky Pivovariin.

Syötyämme kävimme kahvilla ja lähdimme metrolla ja bussilla (nro 119) kentälle. Mieskuoro Naskalit lauloi komeasti Sibeliuksen Finlandian konetta odotellessamme. Norskin paluulentokin oli myöhässä, kotona olimme vasta itsenäisyyspäivän aamuna kahden jälkeen.