maanantai 24. heinäkuuta 2017

Takaisin Tallinnaan!

4½ tunnin bussimatka Riiasta Tallinnaan sujui yllättävän nopeasti leffaa katsoen ja kirjaa lukien. Pärnussa bussi ei käynyt lainkaan, kun sinne ei ollut kukaan jäämässä tai sieltä ei ollut kukaan tulossa kyytiin. Kävelimme bussijaamalta kotikadullemme, hetken odotettuamme soitin emännällämme ja hän lähetti jonkun kesäpojan avaamaan meille ovet. Lähdimme samoilla tulilla vanhaan kaupunkiin istumaan aurinkoiselle terassille.

Mirja ja Masa yllättivät meidät taas ilmoittamalla olevansa myös Tallinnassa. Teimme treffit Asian Aromaan. Hannu lähti kävelemään sinne päin, minä kävin Rimissä ostoksilla. Menimme Asian Aromaan syömään, Mirja ja Masa tulivat sinne ratikalla perässä. Saimme heidät vielä iltavieraiksi asuntoomme ja otimme lasilliset yhdessä.

Tein aamulenkin kävelemällä mutkan kautta uudelle torille (Balti Jaama Turg), Hannu saapui sinne lyhintä reittiä. Kävin katsomassa kaikki sisätilat ja ulkotorit. Kantarellit maksavat Tallinnassa 8,50€/kg, kun niiden kilohinta Riiassa oli 7,00€. Ostimme wrapit, jotka söimme ulkona istuen. Ostin Kalevin myymälästä reissun ensimmäiset karkit ja pienessä suutariliikkeessä vaihdatin vihdoin rannekellooni uuden hihnan.

Wrap'n'Roll
Ruokajuomat nautimme Boheemin helteisellä terassilla. Hannu palasi kämpille bussilla, minä kävin torin Selverissä ja kävelin vanhan kaupungin läpi Kaupmehelle.

Iltapäivän vietimme Poolamägillä, tenniskentän ja hautausmaan yläpuolella olevassa puistossa. Suihkun ja päikkäreiden jälkeen lähdimme etsimään illallispaikkaa, parikin vaihtoehtoa mielessä.

H.R. Mauruse Pubi
Lyhyen kävelymatkan päällä olisi ollut mukavan tuntuinen H.R. Mauruse Pubi, mutta sen keittiö oli jo mennyt kiinni. Toisen lähellä olevan, italialaisravintola Vapianon, alakerran ravintola ei tarjonnut enää ruokaa ja yläkerta näytti olevan lounasravintolan tyylinen linjastoineen. Ei auttanut kuin kävellä vanhaan kaupunkiin ja menimme syömään Pulcinellaan yhteisen antipastilautasen ja pizzan.

Pulcinella
Miljöö oli mukava ja ruuat erinomaiset. Vielä olisi tehnyt mieli jäädä jollekin terassille iltakahville, mutta kaikki ravintolat ja terassit sulkeutuivat jo 22.00. Riiassa riekuttiin aamukuuteen, täällä pistetään paikat kiinni kymmeneltä!

Viimeisenä matkapäivänä kävelin vanhalle torille ostamaan kantarelleja (7,50€/kg). Pakkasimme tavarat, jätimme mukavan lomakotimme ja kävelimme kohti keskustaa. Ennustettua sadetta ei tullutkaan ja istuimme Babulja Kohvikin terassille IPA:lle. Mukava paikka ja kohteliaat tarjoilijat, minä olisin voinut jäädä siihen lounaallekin.

Babulja Kohvik
Rotermann City
Hannulla ei ollut vielä nälkä, joten roudasimme helteessä tavaramme Rotermann-kortteliin. Olen jo pitkään haikaillut syöväni TOA:ssa (Taste of Asia) ja nyt se vihdoin onnistui, tosin tällä reissulla tuli Tallinnassa muutenkin syötyä aasialaista ruokaa.

TOA
Wok- ruuat olivat todella herkullisia, voimme suositella! Ulkona on monta pöytää, sisätiloissa kaksi kerrosta lisää. Tällä Tallinnan-matkalla tuli siis kokeiltua kaksi meille uutta ravintolaa ja valinnat osuivat nappiin. Kävimme satamassa ostoksilla ja kävelimme Linda Linen terminaaliin, jonka läheisellä Kohvik Nordin terassilla joimme vielä kahvit katamaraania odotellessa.

Kotiin päästyämme putsasimme kantarellit terassilla ja paistoin ne pannun kautta pakastimeen. Yhden satsin säästin huomista sienipastaa varten.