tiistai 8. elokuuta 2017

Pula, Kroatia

Meillä oli iltapäivälento, joten ehdimme pakata ja syödä rauhassa kotona. Onneksi ei satanut, pääsimme kuivina juna-asemalle. Pelkillä käsimatkatavaroilla ei paljon tarvinnut jonotella tai odotella. Lento oli ajassaan, mutta perillä odottelimme lentokenttäbussin lähtemistä kovassa helteessä. Emäntämme Gordana odotti meitä kärsivällisesti Pulan bussiasemalla ja kuskasi meidät huoneistoomme. Hänen poistuttuaan mekin lähdimme kävellen keskustaan.

Kävelimme lähelle satamaa, mutta ei siellä sen viileämpää ollut. Istuimme yhden baarin terassille ja maistoimme tryffeliolutta, olipa aika erikoista. Kävimme katsomassa Gordanan suositteleman Jupiter pizzerian, mutta sinne oli tolkuton jono ja jäimme "ravintolakadun" varrelle kahden tädin pitämään Dva Ferala -ravintolaan.

Dva Ferala
Syötyämme kävelimme takaisin kämpille ja ehdin vielä hakea kaupasta juomat ja aamujogurtit. Istuimme hetken kuumalla parvekkeella, ei täällä taida lämpötila laskea yölläkään.

Eksoottinen helle jatkui läpi yön, onneksi huoneistossa on ilmastointi. Mittari näytti jo aamusta +32. Kävelimme satamaan, matkalla kävin pankissa vaihtamassa lisää kunia paremmalla kurssilla (7,35 vrt. Forex 6,93). Satama on pieni, eikä siellä paljon nähtävää ole. Söimme jäätelöt ja lähdimme vanhan kaupungin kujille.

Nousin linnoitukselle ja kapusin myös ylös torniin, josta avautui hieno näköala kaupunkiin ja merelle.

Hannu oli kävellyt perässäni ylös mäelle ja laskeuduimme yhdessä ravintolakadulle. Jäimme lounaalle Da Ena Trattorian terassille. Kotimatkalla kävin varaamassa pöydän illaksi Pizzeria Jupiterista. Siihen ei ensin meinattu suostua, mutta Hannun syntymäpäivään ja kainalosauvoihin vedoten sanoin, ettei hän voi seistä jonossa kauan.

Kävelin amfiteatterin ympäri, sen reunoilla on useita mukavan näköisiä kahviloiden/baarien terasseja, joista on hieno näköala amfiteatterin läpi merelle.

Cafebar Scala

Siestan jälkeen kävelimmekin ylätietä amfiteatterille ja nautimme aperitiivit Cafébar Scalan terassilla. Kävelimme Jupiteriin ja saimme varaamani kahdenhengen pöydän. Synttäri-illallinen muodostui salaateista ja yhteisestä pizzasta. Ei emäntämme turhaan kehunut paikan ruokia!
Pizzeria Jupiter
Kun alkukesästä suunnittelin tätä reissua, päätin että siirrymme Pulasta kauimmaiseen kohteeseemme eli Novigradiin. Siitä on sitten helppo valua takaisin Pulaan. Kun illalla tarkistin majoitusvaraukseni, huomasin, ettei se ole lähelläkään Novigradia vaan Karigadorissa. No, rannallehan minä halusin... Lähetin majapaikkaan viestin ja kyselin kyytiä Novigradin bussiasemalta. Ei onnistunut, sen sijaan ehdottivat taksikyytiä. Aamuyöstä ajattelin, että bussi, johon meillä on e-liput Pulasta Novigradiin, saattaa jatkaa matkaa ja voimme hypätä kyydistä Karigadorissa.