torstai 11. heinäkuuta 2019

Viro Hondalla; Hiidenmaa, Kassari

Lähetin Hannun aamulla piiraiden hakuun, mutta liian aikaisin; lähikauppa avasi ovensa vasta yhdeksältä. Sitä odotellessa pakkasimme laukut. Aamiaisen jälkeen siistimme jälkemme ja lähetin emännälle viestin, että nää lähtee nyt.

Ajoimme vasta asvaltoitua tietä Rohukülaan. Olimme satamassa hyvissä ajoin, saimme ensimmäisen lähtöruudun (moottoripyörille) ja menimme sataman kahvilaan kuluttamaan aikaa. Lautalle ei muita moottoripyöriä tullutkaan. Saavuimme Hiidenmaalle Heltermaahan ja ajoimme puuduttavan tylsää, tasaista ja suoraa tietä bensa-asemalle, jossa tankkasimme Hondan. Lautalla Hiidenmaalle tuli myös saksalaisia fillaristeja, ehkä he arvostavat enemmän näitä pitkiä suoria. Matkan varrella näimme paljon lampaita. Pataan vaan!

Little Garden House, Kassari
Harhailimme hetken Kassarissa, ennen kuin löysimme Little Garden Housen, jonne ei ollut minkäänlaista opastetta, katukylteistä puhumattakaan. Onneksi on gps. Mökki oli vielä siivoamatta, vaihdoimme vaatteet piharakennuksessa, kävelimme pellon poikki kauppaan ja jäimme sen terassille oluelle.

Ostimme parin päivän ruokatarpeet ja palasimme piharakennukseen kahvin keittoon. Talo on kuin vanha mummonmökki. Käytettävissämme on keittiö, vessa, suihku ja sauna. Ainoastaan meille, sillä puutarhassa on vain yksi mökki. Kolmen sukupolven naiset asuvat päärakennuksessa (yhtään miestä en ole nähnyt). Varasimme saunan huomisillaksi ja majoituimme mökkiin, jossa on vain sängyt (3) ja pieni terassi. Suuri suositus!

Pikkupäikkäreiden jälkeen kävelimme Kassari Puhkekeskukseen, jonka yhteydessä on Resto Lest & Lammas.

Lest & Lammas Resto
Nimestään huolimatta listalla oli vain yksi lammasateria, tilasin sellaisen itselleni. Reissun kallein illallinen, viininkin hinta oli listassa väärin. Loppuillan istuimme omalla pikkuterassillamme Georg Otsia kuunnellen. Hain vielä jääkaapista juustoa punkun seuraksi.

Pyykkipäivä
Ihanan hiljainen ja viileä paikka! Nukuin todella hyvin, mutta aamuyöstä oli pakko kömpiä peiton alta ja käydä piharakennuksen vessassa. Nurmikko oli kasteesta kostea ja kietouduin hämähäkin seitteihin. Aamukahvit juotuamme pesin pyykkini ja ripustin ne pihalle Hannun virittämälle narulle.

Kõpu tuletorn
Toiveeni mukaan lähdimme katsomaan Hiidenmaan majakoita (2/3). Jos on mantereella hassuja paikannimiä ("Haluuks Turbaan?") riittää niitä saarillekin. Kuten Moka, Hüti, Puski, Kalana, Jausa jne. Reittivalinnassa teimme mokan, sillä jouduimme ajamaan hiekkatietä. Se ei ole mukavaa, ei sitten millään kaksipyöräisellä. Pelkäsin jo tekevämme hutin ja ajaudumme puskiin. Päästiin kuitenkin onnellisesti takaisin asvaltoidulle päätielle. Ensin katsastimme Kõpun majakan, jonne kiipesin riisuttuani mp-varusteet. Kiviraput olivat lähes liian korkeita töpöjaloilleni ja puuportaat liian kapeita ajosaappailleni. Hannu jäi maan tasalle lukemaan majakan historiasta ja ottamaan minusta kuvia, kun vilkutin ylhäällä. Tapasin taas saksalaiset fillaristit, joiden kanssa juttelimme alas laskeuduttuamme.

Ristna tuletorn
Seuraavaksi ajoimme Ristnan majakalle. Se on edellistä pienempi, sympaattinen majakka, jonka ylätasanteelta on hienot näköalat merelle ja läheiselle rannalle. Rapputreenit jatkuivat, nämä olivat minulle sopivan korkuiset.

Vetsi Tall
Paluumatkalla vältimme hiekkatiet ajamalla päätietä Emmasteen, vaikka ajammekin sinne myös huomenna. Matkalla ei paljon nähtävää ollut, sillä Hiidenmaan tiet on aikoinaan rakennettu menemään metsien läpi. Näimme paljon metsiä, peltoja ja avoimia hakkuualueita. Ilmankos lautalta purkautui mantereelle useita tukkirekkoja. Bussipysäkit ovat kuin somia leikkimökkejä penkkeineen ja kukkakoreineen. Välillä pääsin sentään ihailemaan vanhoja puutaloja hyvinhoidettuine pihoineen. Ajoimme Kassariin lähes kuivina; vasta viimeisillä kilometreillä kohdalle osui ukkoskuuro. Perillä oli vielä kuivaa ja keräsinkin heti pyykkini pois narulta. Varoittelin sateesta perheen naisväkeä, he olivat pihalla poimimassa kypsiä puutarhavadelmia. Odottelimme hetken sateen loppuvan, mutta lähdimme kuitenkin varjon suojassa kävelemään läheiseen Vetsi Talliin, jossa söimme hyvän lounaan. Maistoimme myös paikan omaa, kuivaa omenasiideriä. Vähänkö harmitti, ettemme tulleet tänne jo eilen, paljon viihtyisämpi ja edullisempi ravintola kuin Lest & Lammas.

Sade oli lakannut ja teimme pienen kävelykierroksen. Kävimme katsomassa läheisen tuulimyllyn, jonka pihalla oli pulleimmat koskaan näkemäni etanat. Pataan vaan!

Kotikatu
Haimme kaupasta aamuksi lisää leipää ja jogurtit. Istuimme keittiössä kahvittelemassa, kun emäntä saapui kotiin ja antoi Hannulle luvan lämmittää saunan.

Saunaa lämmitettiin keittiön puolelta. Hyvät löylyt tulivatkin, kävin kolme kertaa lauteilla. Kun istuimme pihalla vilvoittelemassa, vanha emäntä tuli kotiin. Hän kertoi olleensa Kassarin kappelissa kitarakonsertissa.