perjantai 28. heinäkuuta 2017

Valkeakoski - Työväen Musiikkitapahtuma 2017

Kävimme sen verran kotona, että pyöräytimme pyykit, kävimme autokaupoilla, Hannu lääkärissä ja minä parturissa. Oli ihana nukkua pari yötä kotona keskellä hiljaisuutta. Ei kadulta kuuluvaa meteliä (Riika), ei kuorsaavaa kämppistä, ei lokkien kirkunaa (Tallinna). Taas pakattiin ja Kian nokka käännettiin kohti Valkeakoskea.

Näkymä Hotelli Waltikan parvekkeelta
Kun tammi-helmikuussa aloimme etsiä majoituspaikkaa tälle viikonlopulle Valkeakoskelta, lähimmät vapaat vuoteet löytyivät Tampereelta tai Hämeenlinnasta. Jätimme varauksen peruutuspaikalle Hotelli Waltikkaan. Juuri ennen Baltian reissua sain soiton, että meille löytyy huone. Kallis (vrt. majoitusbudjettimme ulkomaan matkoilla), sillä hintaa nostaa AY- liikkeiden tukema Työväen Musiikkitapahtuma suosittuine esiintyjineen.

Kävelimme rantaa pitkin keskustaan ja tehdasalueelle. Avajaisissa esiintyivät Valkeakosken soittokunta ja juhlapuhujana M. A. Numminen, joka esitti myös musiikkia Pedro Hietasen kanssa. Kävimme syömässä kebab-ravintolassa, sillä aikaa satoi rankasti. Terassioluiden jälkeen palasimme festarialueelle ja vaihdoimme digiliput rannekkeisiin. Hannun liitto (PAM) sponsoroi lippuja enemmän kuin minun liittoni (PRO).

Koffin hepatkin olivat tulleet Bulevardilta saakka Valkeakoskelle. Hannu ei saanut ottaa Tomilta lainaamaansa kankaista retkituolia festarialueelle, vaikka hän liikkuu kainalosauvojen avulla.

Tuure Kilpeläinen
Jarkko Martikainen
Anna Puu
Kuuntelimme Tuure Kilpeläisen, Jarkko Martikaisen ja Anna Puun konsertit. Valkeakosken naiset olivat tainneet kaikki käydä kampaajalla ja tyylistä päätellen kaupungin maximekot on myyty loppuun. Taivas vetäytyi taas pilveen ja palasimme hiljakseen hotellille.

Maltti ja Valtti
Menimme nukkumaan joskus puolenyön jälkeen. Samalla kuuntelin festarialueelta parvekkeen avoimesta ovesta kuuluvaa Palefacen konserttia. Aamuyöstä minua pitivät hereillä Mallasvedellä kirkuvat lokit. Hotellin aamiaisella tapasimme taas Hannun tutun vantaalaispariskunnan, heihin törmäsimme jo eilen keskustassa. Ennen puoltapäivää kävelimme festarialueelle, jossa esiintyivät meidänkin suosikkimme Maltti ja Valtti.

Iltapäivällä tein kävelylenkin rantoja myöten. Ohitin myös Apianlahden leirintäalueen, jossa viimeksi yövyimme.

Suihkun jälkeen torkahdimme, sillä aikaa Valkeakosken ylitti sadepilvi. Huomasimme sen vasta pihan lätäköistä. Kävimme Denississä syömässä salaatin ja pizzan, ennen kuin menimme festarialueelle.
Lauri Tähkä
Edu Kettunen & Hoedown
Kaartamo & Kettunen & Ninni Poijärvi
Leppeässä säässä kuuntelimme Lauri Tähkää (Hannu sulki korvansa, kun ei yhtään tykkää), Mariskaa ja Edu Kettunen & Hoedownia. Jätimme taas öiset esiintyjät muiden kuunneltaviksi ja kävelimme takaisin Waltikkaan. Nuoriso piti omia festareitaan puistoissa ja tanssilavalla taidettiin vielä pistää jalalla koreasti.