maanantai 17. heinäkuuta 2017

Asanoita auringonpaisteessa - joogaleiri Latviassa

Leirille saapui viime kesästä tuttua porukkaa ja muutama uusi tuttavuus. Kuka milläkin kyydillä. Mukana myös kiintiö-Joonas (viime kesänäkin leirillä oli Joonas) ja kiintiö-matkaaja (Marianne, joka osallistuu vain Shaktan joogamatkoihin). Kahden perheen lapset tuovat mukavaa vilskettä toimintaan, tosin isit vievät lapsukaiset uimaan tai muihin puuhiin joogatuntien ajaksi. Leirin avauksen ja esittelykierroksen jälkeen Otto ohjasi aurinkoisella pihalla ensimmäisen joogasession. Illallinen meni aika myöhäiseksi ja oli niin tukeva, että sen jälkeen porukka painui suosiolla pehkuihin. Kokki on viime kesästä vaihtunut, nyt on tarjolla kasvisruokaa latvialaisella ja intialaisella twistillä.

Aamiaiseksi oli tietenkin tarjolla puuroa, mutta myös hyvää leipää ja erilaisia juustoja. Joka aamu harjoittelemme pareittain ayurvedistä kävelyhierontaa. Sain parikseni Tainan, joka on käynyt joogaopettajakoulutuksen ja pystyi neuvomaan minua. Ehkä vanhat taidot löytyvät perjantaihin mennessä? Yöllä oli satanut ja maa oli märkä. Miska veti joogatunnin sisällä ja lounaan jälkeen lähdin pienelle kävelylle.

Kävin katsomassa Kaltenen kaikki nähtävyydet; pienen kirkon, hautausmaan ja rannan. Jätin rahat tarkoituksella kämpille, ettei tullut houkutusta poiketa pieneen kyläkauppaan. Aurinko alkoi paistaa ja kävin vaihtamassa uikkarit jalkaan ja pulahdin mereen. Vesi oli yllättävän kylmää, johtunee tuulesta.

Aurinko paistoi taas lämpimästi ja saimme nauttia iltajoogan ulkona. Loppurentoutuksessa olin aivan horroksessa, ehkä pitäisi nukkua päikkärit silloin, kun siihen on aikaa. Joutsenet kerääntyivät lahdelle.

Illallisen jälkeen kaikki kokoontuivat Satsangaan (keskustelua, "kokoontuminen totuuden ympärille"). Sen loputtua kello olikin jo kymmenen ja hetken luettuani nukahdin.

Aamiainen oli vasta kahdeksalta, meidän huone hereillä jo seitsemältä. Ehdin käydä rauhassa suihkussa ennen runsasta aamiaista. Ei täällä laihtumaan pääse, vaikka kaikki onkin terveellistä kasvisruokaa. Kävelyhieronnassa olin Irman parina, hän on sentään vuoden aikana kerrannut jo opittua jonkun kerran. Juli (jonka laskettu aika on elo-syyskuun vaihteessa) ohjasi aamupäivän joogan, aloitimme sen ulkona auringonpaisteessa. Olimme Makra-asanassa ("horroksissa oleva krokotiili"), kun alkoi sataa ripotella ja siirryimme jatkamaan horrosta sisälle.

Lounaaksi oli tarjolla lämpimiä sämpylöitä, hyvää kasviskeittoa ja eilisestä jäänyttä kylmää punajuurikeittoa. Lounaan jälkeen kävin uimassa ja suihkussa, sen jälkeen kävelin vielä kyläkaupalle ostamaan oluet (tumma Mežpils 1,18€).

Tiistain parivenyttelyjen jälkeen Otto ohjasi joogan, joka aloitettiin eteentaivutuksilla. Teki tosi hyvää kireille koivilleni! Ihmettelin, kun matolla maatessani kuului rapinaa, silti taivas oli kirkas enkä tuntenut ihollani sadepisaroita. Ilmeisesti olin asettunut muurahaispesän päälle ja sen valtasi pakokauhu. Illallisen jälkeen osa porukasta meni illan Satsangaan, istuin hetken nuotiopaikalla ilta-auringossa ja vietimme Irman kanssa hiljaisen luku- ja kirjoitusillan. Tuuli oli tyyntynyt ja avoimesta ikkunasta tuli hyttysiä sisälle. Ikkuna oli kuitenkin pakko pitää auki, oli niin lämmintä.

Vähän muutakin kuin joogaa
Aamiaisen ja kävelyhieronnan jälkeen siirryimme hiekkarannalle rantajoogaan. Alkulämmittelyn jälkeen ohjelmassa oli samoja temppuja kuin viime kesänä; päälläseisontaa, käsilläseisontaa, mittarimatoa, kärrynpyöriä, haarahyppelyitä, kottikärryä ym. Yhteiskuvan jälkeen suurin osa lähti kahlaten matalaa rantaa isoja kiviä väistellen uimaan. Tällä puolella kannasta vesi tuntui lämpimältä, kävin uimassa (ja suihkussa) alusvaatteilla ja shortseilla, tulipahan nekin huuhdottua. Lounaan jälkeen alkoi ukkostaa ja satoi hetken aikaa. Nukahdimme Irman kanssa ja heräsimme kolmelta, kun tuli jo kiire pihalle tekemään perinteisiä Aurinkotervehdyksiä (x 12). Taivaskin selkeni sopivasti.

Päivällisen söimme aikaisin, sillä tietäjänainen, "saunanoita" (sama kuin viime vuonna), saapui opastamaan vihdan teossa ja kertomaan saunomistavoista. Jätin session suosiolla väliin, kävelin kyläkaupalle jäätelölle ja suihkun jälkeen jäin Irman kanssa rantapenkille istumaan.

Kuldīgan retken jälkeen menin heti uimaan ja suihkuun. Viimeisenä iltana söimme päivällisen leirinuotiolla. Kiitimme kokkia (jonka koko perhe on majoittunut Kalteneen leirimme ajaksi) loistavista ruuista. Hänellä on Riiassa Garuda-niminen kasvisravintola.

Irma kävi vielä saunassa ja perinteitä noudattaen levitti jonkun mutanaamion naamaansa.

Lähtöaamuna teimme hieronnat ulkona nurmikolla, sillä sali oli jo koristeltu perjantain häitä varten. Aamupäiväjoogan jälkeen menimme rannalle pitämään viimeisen satsangin ja vaihtamaan ajatuksia leirin kulusta. Lounaan jälkeen olikin aika pakata ja lähteä bussilla kohti Riikaa.

Joogaleiri oli kaksi päivää viime vuotista lyhempi (johtui majapaikkamme häävarauksista), ehdimme kuitenkin joogata 14-15 tuntia, harjoitella aamuisin kävelyhierontaa ja viettää hienon retkipäivän Kuldīgassa. Yhdistin leiriin pari päivää Pärnussa, Riiassa ja Tallinnassa ja sain loistavan kombon.