perjantai 13. helmikuuta 2015

Tallinna helmikuussa

Sain Hannulta joululahjaksi viikonloppupaketin Tallinnaan. Hän sisältyi pakettiin. Ennen matkaan lähtöä innostuimme Telliskiven Dancing weekendistä niin paljon, että sain hassutettua Hannun ostamaan meille liput flamencoon. Vasta maksettuaan hän huomasi, että se ei ollutkaan konsertti vaan tanssitunti. Noh, minä pakkaan naulakengät kassiin ja Hannu voi harjoitella palmaksia (taputuksia), senhän luulisi häneltä rumpalina sujuvan.

Rantauduimme Tallinnaan ennen puoltapäivää, haimme kaupasta Torrontesin ja majoituimme My City Hotelliin, josta saimme huoneemme heti. Lounassalaatit ja stoutit (yht. 16,80€) nautimme Karja Kelderissä, joka alkoi iltapäivällä täyttyä asiakkaista. Jätimme enemmät kävelyt huomiseen ja palasimme hotelliin huilimaan.

Kapten Tenkes

Illalla menimme syömään tuttuun ja taattuun Kapten Tenkešiin. Ankka karpalokastikkeella oli tosi hyvää. Jälkkärikahvin kanssa tilasimme unicumit. Minua viehätti kovasti katsoa, kun virolaiset miehet toivat daameilleen kukkia treffatessaan ravintolassa. Vanhan kaupungin luistinradalla oli vielä porukkaa ja kapeita kujia valaisivat jouluvalot.

Aamiaisen jälkeen ei ollut minnekään kiire, lähdimme vasta puoliltapäivin kävelemään Telliskiveen. Ostimme Selveristä kotiin mausteita ja pähkinöitä. Näytin Hannulle mukavat putiikit ja kävimme F-Hoonessa kysymässä pöytää illaksi. Kaikki paikat tuntuivat olevan täyteen varattuja, olihan ystävänpäivän lisäksi viikonlopun musiikki- ja tanssitapahtumat. Otimme Pudelissa Kernel Export India Porterin ja Coopers Stoutin.

Vilkaisimme uudet ravintolat Foody Allenin ja Kivi, Paber, Käärid, jotka olivat turhan kliinisiä meidän makuumme ja luultavasti nekin ovat illalla täynnä. Kohvik Boheemiinkin olisi pitänyt olla pöytävaraus, kun yritimme sinne lounaalle. Paikat löytyivät lopulta Sesoonista (Niine 11), jossa söimme hyvät sopat (viinilasillisten kanssa yht. 11,30€). Alue oli varsin viehättävä vanhoine ja uusine taloineen. Haimme Selveristä vielä toisen argentiinalaisen Torrontesin ja koska aikaa oli tuhlattavaksi asti, kävelimme takaisin hotelliin. Miehet kantoivat taas kukkapuketteja naisilleen. Jätin Hannun huilimaan ja lähdin flamencotunnille. Olikin mielenkiintoista (yrittää) seurata eestinkielistä opetusta, mistä en ymmärtänyt juuri mitään. Onneksi sevillana-tanssi on ennestään tuttu, tosin jaloissa en tuntenut mitään muistijälkiä. Tunnin jälkeen treffasimme Pudelissa oluella ja hyvällä tuurilla onnistuimme saamaan pöydän täpötäydestä F-Hoonesta. Syötyämme kävelimme hotelliin viettämään telkkari-iltaa.

F-Hoone

Sunnuntai oli kirpakka, aurinkoinen päivä. Laiskottelimme hotellissa puoleen päivään, jätimme laukun säilytykseen ja kävelimme Toompealle. Kaupunki on täysin lumeton, Vantaallakin on sentään vielä lumipeite maassa. Turistiryhmiä oli jonkun verran Toompean näköalapaikoilla. Kapusin Neitsitornin kahvilan terassille ottamaan kaupunkikuvia. Tuli sen verran vilu kävellessä, että käväisimme Karja Kelderissä glögillä. Söimme lounaan Asian Aromassa ja jatkoimme kävelyä pitkin puistoja. Ennen satamaan lähtöä poikkesimme vielä hotellin viereiseen Valli Bariin millimallikkaalle (ei minulle, kiitos).