perjantai 21. heinäkuuta 2017

Aina ihana Riika!

Egle
Jäimme Irman kanssa bussista samalla aukiolla, mistä sunnuntaina nousimme sen kyytiin. Lähdimme kumpikin etsimään omia majapaikkojamme ja sovimme, että jos sopivasti sattuu, tapaamme Singing Riga -tapahtumassa Vérmanes-puistossa. Löysin Seagulls Garret Hostelin ja majoituin 4h-dormiin. Varasin huomenna vapautuvan alapedin Hannulle, itselleni sain yläpedin. Lähdin tervetuloportterille Eglen terassille, johon aurinko paistoi kuumasti.

Hostelin mukavalla terassilla
Pienen kaupunkikävelyn jälkeen palasin hosteliin suihkuun ja aperitiiville. Lähdin etsimään Trattoria Casa Nostraa, mutta en löytänyt edes 108 Elizabetes ielaa. Sen jälkeen aloitin päättömän harhailun, kuuntelin hetken puistossa kuorolaulua ja kävelin ääntä kohti Roberts Books -kahvilan pihalle, jossa soi latvialainen kansanmusiikki (laulu kuulosti korvissani ihan saamelta). Jatkoin kävelyä ja lopulta oli tunnustettava, että olin jossain huitsinnevadassa ja otin mapsin käyttöön löytääkseni takaisin vanhaan kaupunkiin. Aivoissani on ilmeisesti mennyt joku fiksaus pieleen ja luen karttaa aina väärin päin.
Sing in Riga 2017
Roberts Books
Löysin takaisin kotikadulleni ja jäin Il Pation terassille syömään. Pizza oli hyvä ja edullinen, mutta laskua kallisti viinilasillinen (7,50€). Kahvikin oli huonoa ja laskua jouduin odottamaan luvattoman kauan. Kävin maksamassa sen sisällä, että pääsin nukkumaan. Pelkäsin herättäväni dormiseurani myöhäisellä kotiinpaluullani, mutta huone oli tyhjä. Jätin ikkunan auki, vedin vain verhon sen eteen. Nukahdin kadulta kuuluvaan meteliin, sitä ennen alapetini asukas palasi kämpille, sveitsiläistytöt olivat vielä kaupungilla.

Alapedin vanha kiinalaisukko näki aamuyöstä painajaisia. Kello oli melkein yhdeksän, kun nousin hiljaa pesulle ja pukeutumaan. Aamiaista ei ollut tarjolla ja läheinen kauppagalleria avautuisi vasta kymmeneltä. Aamuauringon lämmittäessä kävelin Zeppelin-halleille, ostin marjoja, kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Hallin kahvilassa kaikki tuoreet leivonnaiset maksoivat 0,19-0,29€. Istahdin kahville ja juustopullalle.

Rimi oli auki, kävin ostamassa mehua, jogurttia ja tervetulojuomat Hannua varten. Jääkaapista oli joku nyysinyt Black Cherry cocktailini, vaikka olinkin sen kirjannut omiin nimiini.

Suomi - Ruotsi
Hyödynsin yksin oloaikaani tekemällä vielä pitkän kävelylenkin. Lounaalle pysähdyin Funny Fox Barin aurinkoiselle terassille, kanacaesarin juomaksi valitsin hyvän paikallisen Lielvärdes-oluen. Kävin varaamassa pöydän Petergailisista, ettei Hannun tarvitse lähteä kovin pitkälle kainalosauvoillaan. Kävelin rantaa myöten kohti satamaa, ajatuksena käydä Irman suosittelemassa museossa Kipsalassa, Daugava-joen toisella puolella. Juuri ennen Vanšu Tilts -siltaa lukuisat kirkontornit kuitenkin houkuttelivat minut aurinkoisessa säässä takaisin vanhaan kaupunkiin.

Lähdin Hannua vastaan lähelle Zeppelin-halleja, hän arveli lentokenttäbussin pysähtyvän Stockan edessä olevalle pysäkille. Palasimme suorinta tietä takaisin hosteliin ja otimme tervetulojuomat terassilla.
Seagulls Garret Hostel
Petergailis

Petergailisin sisätila oli täyteen buukattu, hyvä että kävin päivällä varaamassa meille pöydän. Kokintervehdys, yhteinen alkupalalautanen ja pääruuat olivat yhtä hyviä kuin ennenkin. Yö puolestaan oli yhtä äänekäs ja levoton kuin edellinenkin, avoimesta ikkunasta kuului älämölöä aamuun asti.
Zeppelin-hallit
Tytöt kotiutuivat joskus aamuyöstä, mutta oikeasti heräsin 5.50, kun ulkona alkoi poppikone soida ja siihen yhtyi kuorolaulu. Tiedä sitten, olivatko kansainväliseen kuorokilpailuun osallistujat palaamassa viimeisestä illanvietostaan vai aloittivatko he todellakin näin aikaisin aamusta, mutta olihan tuota ihan suloista kuunnella. Parin tunnin horroksen jälkeen nousimme ja jogurtti-vadelma-pähkinä -aamiaisen syötyämme lähdimme Zeppelin-halleille juustopullille ja kahville. Ostimme kotiin vähän tuliaisia ja palasimme vanhaan kaupunkiin. Lounaan söimme Melnā Kaka Mājasin terassilla.

Melnā Kaka Mājas
Kotimatkalla kävin läheisessä kauppagalleriassa tuliaisostoksilla. Suihkun ja huilin jälkeen lähdimme kävelemään kanavan rantaa pitkin kohti Casa Nostraa (Hannu oli huomannut, että tulkitsin osoitteen väärin; se ei olekaan Elizabetes iela 108 vaan 10 B).

Casa Nostra

Kauniissa jugend-kaupunginosassa näytti olevan muitakin suosittuja ravintoloita. Jaksoimme syödä vain antipasti buffetin, kahvin jälkeen kävelimme puistojen läpi takaisin hosteliin.

Autoosta, Riga

Kotikatumme oli maanantain vastaisena yönä hiljainen, tytöt kotiutuivat joskus neljän pintaan. Heräilimme kahdeksalta, pakkasimme tavaramme ja hyvästelimme tytöt, joilla oli kotimatka edessä. Kävimme aamukahvilla bussiaseman kattoterassilla ja hain kauppahallin leipomosta "pizzan" matkaevääksi.

1. Riika on hieno kesäkaupunki ja sitä täydentää Jurmalan pitkät hiekkarannat. Oletko muuten käynyt Pietarissa?

2. Jurmala on muuttunut venäläisten temmellyspaikaksi, mikä nostaa hintoja. Oli hienoa viettää viisi päivää Kaltenessa, jossa vain paikalliset käyvät rannalla. Tosin palveluja ei ole, mutta meillähän oli täysihoito joogaleirin ajan.
    Olen kokenut Riian myös talviaikaan, mutta kyllä tämä ehdottomasti on kesäkaupunki.
    Pietarissa en ole käynyt, se on aina jäänyt viisumin hankintaan. Sinne ei niin vain lähdetä hetken mielijohteesta. Toivottavasti tulevaisuudessa tulee koettua sekin kaupunki.
    Kiitos kommentista!

3. Olen aikoinani käynyt Leningradissa ja pari vuotta sitten tehtiin poikani kanssa viisumivapaa risteily Pietariin, mitä voin suositella. Perillä voi olla jopa 2 yötä ilman viisumia. Todella hieno miljoonakaupunki lähellä. Pitäisi vaan päästä käymään joskus kesäaikaan.

4. Mutta minä kun niin tykkään matkustaa junalla....