perjantai 26. kesäkuuta 2026

Porvoo

Pääsin kesän ensimmäiselle mp-ajelulle Specsaversin kautta Porvooseen. Tiesin, että näköni on huonontunut, siksi meninkin silmälääkärille. Se kuitenkin yllätti, että molemmissa silmissä on alkava harmaakaihi. Saan siis kiittää äitiä korkean kolesterolin lisäksi myös kaihista.

Annoin Hannun päättää, tarjoanko kyydistä lounaan Tammistossa vai Porvoossa. Kalatalossa oli perjantaina saaristolaispöytä, ja silmälääkärikin kehoitti syömään paljon rasvaista kalaa. Lisäksi pitäisi muistaa vihannekset, varsinkin parsa- ym. kaalit, punainen ja keltainen paprika, vaihtaa punainen liha valkoiseen ja syödä marjoja (varsinkin mustikkaa). Kuulostaa ihan kolesteroli-ruokavaliolta, jota me jo muutenkin noudatamme. 

Kävimme myös Brunbergin tehtaanmyymälässä, josta mukaan lähti lakuja. Pyysin, että pysähdymme vanhassa kaupungissa, että saan muitakin kuvia kuin ruokalautasestani. Hannu päräytti mukulakivikatua ylös kirkolle. Kirkko oli suljettu, siellä oli vihkiminen meneillään. Turistit istuivat mukavan näköisissä kahviloissa. Me emme poikenneet edes rantaan jäätelölle, oli niin täysinäinen olo. Kotimatkalla ajoimme ohi myös N'Avetan ja L'Artisanin. Saammehan huomenna maistaa naapurin kakuntekijän herkkuja.

Illan leffa; Emilia Pérez (Yle Teema). Absurdi, ihana, kamala, liikuttava elokuva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti