tiistai 5. maaliskuuta 2024

Cómpeta - Málaga

Huoneisto piti luovuttaa yhdeltätoista, sitä ennen Hannu haki taas tuoreet sämpylät, söimme runsaan aamiaisen, siistimme asunnon ja pakkasimme tavaramme.

Cómpeta

Tuli taas kuuma päivä ja meillä oli kulutettavana monta tuntia ennen Málagan bussin lähtöä. Ei ollut yhtään nälkä, mutta suosimme tuttuja terasseja; oluet kirkkoaukiolla, tapakset Café Cómpetassa ja kahvit Bar Antonion terassilla. Kaikissa juttelimme tuttujen (tanskalaisnaapuriemme) tai uusien tuttavuuksien kanssa. Samalla poltimme nenämme ja vähän kaiken muunkin, mikä oli auringolle alttiina. Tuulessa ei huomannut auringon kuumuutta.

Café Cómpeta
Málagan bussi (5,20€/lippu) tuli ajallaan, kurvaili pikkukylien läpi ja laskeutui rannikkoa myötäilevälle tielle, alkumatkasta kyydissään paljon koululaisia. Málagassa jäimme oikealla pysäkillä keskustassa pois ja kävelimme liki luotisuoraan majapaikkaamme Top2Stay Cinco Bolasiin. Avain piti kuitenkin hakea viereisen kujan varrella olevasta toimistosta. Saimme tilavan, valoisan huoneiston, kalustus varsin pelkistettyä Ikeaa (vrt. edellinen majoituksemme). Jätimme laukut huoneistoon ja jalkauduimme keskustan kaduille.

Málaga

Tarkoitus oli syödä vielä jotain pientä, mutta kohdalle sattuneet baarit olivat vain juottoloita ja ravintoloissa sai vain annoksia. Haimme Díasta juustoa, kinkkua, chorizoa ja päärynöitä. Kotiin palatessamme osuimme tietenkin tapaskaduille.

Yö oli todella hiljainen, jopa Iglesia de San Juanin kirkonkellot pysyivät hiljaa. Keskiviikosta tuli taas lämmin päivä. Hannu haki aamusämpylät läheisestä Carrefourista (ei niin hyvät kuin Cómpetan kaupasta ostetut) ja keitti meille mutteripannukahvit. Syötyämme erkavoiduimme omille kävelylenkeillemme, treffit teimme parin tunnin päähän "Stockan kellon alle" eli Plaza de la Mercedille. Kävin apteekissa ostamassa Zoviraxin (4,70€, Suomessa yli 15€).

Kävelin keskustan ulkopuolelle johonkin lähiöön, mutta en osunut siihen katutaiteen täyttämään kaupunginosaan, jossa viimeksi harhailin. Lähdin nousemaan yhtä katua, mutta kerrostalojen jälkeen se laski taas alas. Seuraava mäki johti minut Monte Sanchalle ja pääsin takakautta Castillo de Gibralfarolle. Laskeuduin rappuja myöten keskustaan ja aukiolle, jossa Hannu jo odottikin minua. Viimeksi jätin Picasso-museon väliin pitkän jonon takia, nyt se jäi käymättä kauniin sään takia.

Pepa y Pepe

Kävimme Pepa y Pepen terassilla lenkkioluella ja siirryimme sisälle suojaan auringonpaisteesta menu del díalle.

Top2Stay Cinco Bolas

Siestan jälkeen avasin Cavan ja istuimme pikkuiselle parvekkeellemme aperitiiveille. Kansa vaelsi viereiseen kirkkoon ja ohimennen ihaili parvekettamme.

Casa Lola

Meillä oli parikin vaihtoehtoa iltapaikaksi. Koska oli vielä lämmin, ehdotin Casa Lolan terassia. Muistin vanhastaan sen hyvät tapakset, eikä petytty tälläkään kerralla. Mukavaa seuraa saimme naapuripöydän Tatusta, joka kuuli meidät suomalaisiksi ja ryhtyi juttusille. Hänen suosituksestaan tilasin digestiiviksi paikallisen vermutin.

Hyvästelimme uuden tuttavamme ja palasimme kapeita kujia myöten majapaikkaamme.

Torstaina meillä oli aamupäivä aikaa syödä aamiainen, pakata laukut ja siirtyä junalla lentokentälle (1,80€/suunta pankkikortilla). Vantaalla odotti yllättävän vilakka ja liukas keli. Olin niin toivonut jäisten tienpintojen sulavan viikossa. Kaupunki on päättänyt lopettaa luistelukenttien jäädyttämisen tältä keväältä. Ilmeisesti samassa kokouksessa on nuijittu myös päätös teiden hiekoituksen lopettamisesta.