keskiviikko 20. maaliskuuta 2024

Kihlajaispäivän viettoa Tallinnassa

Saimme molemmat Eckerö Linelta joululahjaksi ilmaiset reittimatkat, jotka oli käytettävä ennen pääsiäistä. Marelta löytyi edullinen majoitus Kalamajasta.

Oda Resto

Tallinnan satama-alue (Kalamajaan päin) on pistetty taas hyrskynmyrskyn. Ilmoitin Marelle, että käymme ensin lounaalla, sen jälkeen voimme asettua "toiseen kotiimme" kaikessa rauhassa. Laivamatkalla tutkimme lounastarjouksia ja halusin tutustua uuteen Oda Restoon (Kalaranna 8/9). Koko alue hohtaa vielä uutuuttaan, asunnot maksavat taatusti maltaita ja kesällä rantakantti on mukavaa ulkoilualuetta. Tilasimme ankankoivet uunikasviksilla ja kuskusilla (6,90€). Hyvää oli!

Haimme Rimistä parin päivän tarpeet ja kävelimme Suur-Patareille. Sattumalta Mare oli pihalla ja pääsimme rimputtamatta sisälle. Hannu huomasi hukanneensa pipon ja uudet käsineensä, taas! Mare kutsui meidät kahville, hän oli leiponut korvapuusteja. Vaihdoimme Espanjan kuulumiset, heillä oli ollut kuukauden reissu, meillä vain viikon. Hetken huilin jälkeen palasimme rantaan, Suur-Patareilta on uudet raput suoraan Kalarannaan. Hannun hanskoja tai pipoa ei ravintolasta löytynyt. Kävelimme kauniisti kunnostettua Vana-Kalamajaa Baltijaamalle ja toista kautta takaisin kotiin. Tallinnassa on todella siistit kadut; lumet ja jäät ovat sulaneet, hiekoitushiekat ja roskat on harjattu pois.

Vietimme illan mukavassa asunnossamme (liian vanhoja lähtemään baareja kiertämään!) ja tein tapaslautaset salamista, kinkusta, juustosta, päärynästä ja makeista kreikkalaisista mansikoista.

Torstaina viivyttelimme asunnossa liki kymmeneen, ennen kuin ulkoistimme itsemme. Hannu kävi ensin Rimissä ja sieltä löytyivätkin eilen kadonneet pipo ja käsineet. Kävelimme satamaan päin ja tarkistimme huomisen reitin suoraan terminaaliin. Jatkoimme Rotermannin kautta vanhaan kaupunkiin ja jäimme aperitiiveille Caffe Centraleen.

Tasca Portugues

Olimme tutkineet lounaslistoja, yllättäen huomasimme Tasca Portuguesin olevan lähes italialaiskahvilaa vastapäätä. Söimme hyvät, mutta kevyet annokset (7,90€). Hannu lähti suoraan Kalamajaan, minä nousin Toompealle tarkoituksena laskeutua raput Baltijaamalle, mutta raput ovatkin remontissa. Syytä onkin!

Peter Lindbergh
Wang Chen
Simen Johan

Kävin katsomassa Fotografiskan uudet näyttelyt; Peter Lindberghin "Lightness of Being", Wang Chenin "Fractured Delights" ja Simen Johanin "Until the Kingdom Comes". Palasin Patareille kaupan kautta, niin meidän ei taaskaan tarvitse illalla lähteä mihinkään.

Päikkäreiden jälkeen keitin meille pullakahvit. Ilta kului lueskellen, laiskotellen ja tapaksia nauttien. Yläkerrasta kuului taas pienten jalkojen töminää, muuten olikin hiljaista.

Perjantaina oli vielä kuivaa, kun aamiaisen syötyämme hyvästelimme Maren ja kävelimme Sadama Turgin kautta terminaaliin. Vantaalla tihkutti vettä ja tiet olivat loskaisia. Olin ostanut virolaista leipää, kotona oli leivänpäällisiä ja pakastimessa pizzaa, joten pääsimme kävelemään asemalta suoraan kotiin. Oli taas mukava reissu!