tiistai 6. syyskuuta 2016

Pärnu

Ennen lähes kuukauden mittaista 24/7 yhteistä matkaa Balkanille halusin viettää muutaman päivän yksin. Jossain, missä voi uida, kävellä ja pyöräillä. Pärnu kuulosti sopivalta ja kaiken lisäksi kaupunki on lähellä ja edullinen. Varasin itselleni ma-to majoituksen Villa Johannasta. Hannu alkoi marista, ettei hänkään ole koskaan yöpynyt Pärnussa ja vaihdoin majoitukseni ti-pe, sen jatkoksi varasin viikonlopuksi samasta Villasta parvekkeellisen kahden hengen huoneen.

Uimisesta en tiedä, onneksi sentään flunssa alkaa olla voitettu ja tuulikin tyyntyi niin paljon, ettei tarvinnut jännittää Linda Linen kulkemista. Koko viikolle on luvassa aurinkoista ja lämmintä keliä. Matka Tallinnaan sujui rattoisasti toisen isoäidin kanssa rupatellessa. Hän viettää arkipäivät tiistaista perjantaihin lastenlastensa kanssa, jotka käyvät koulua ja päiväkotia Tallinnassa.

Kävelin ratikkapysäkille ja menin 2:lla bussiasemalle (2€). Ostin lipun Lux Expressiin (7€), joka lähti 12.30. Ehdin ostaa evääksi vitamiinijuoman ja kanawrapit. Bussissa oli väljää ja sain pitää vieruspenkin repulleni.

Villa Johanna
Perillä lähdin kävelemään kartan ohjeiden mukaan maanteitä pitkin Villa Johannaan. Puistojen läpi oikaisten matka lyhenee, mutta ensimmäisellä kerralla otin varman päälle. Kun kerroin emännälle, että vaihdan perjantaina isompaan huoneeseen, hän antoi sen minulle heti (1hh hinnalla), ettei tarvitse kahta huonetta siivota. Jee, iso huone, jossa iso parveke, yksin minun käytössäni! Kaikkien muiden huoneiden ovet olivat avoinna, ilmeisesti täällä ei ole ketään muuta minun lisäkseni. Emäntä merkitsi karttaan ruokapaikkoja ja kahviloita, joissa hänen sanojen mukaan on hyvää ruokaa, hyvää kahvia ja edulliset hinnat.

Kävelin Naisten rantaan, jossa ei ollut ketään uimassa, muutama auringonottaja sentään. Ihana hiekkaranta ja loistava sää! Ehkä sittenkin rohkaisen itseni uimaan joku päivä. Kävelin keskustaan ja kuvasin kauniita kävelykatuja ja puutaloja. Pärnu on täynnä hienoja puistoja, niihin aion perehtyä seuraavina päivinä. En saanut mistään kahvilasta portteria, otin Mum Cafén terassilla tumman oluen. Nimi tulee kaiketikin ihanista leivonnaisista, joita oli vitriinissä ja niitä näkyi olevan myös vastapäisen Mahedik Cafén listalla. Suomenkieltä kuului joka puolella ja tiesinhän minä, että esim. lohjalaisia eläkeläisiä on paikalla pari bussillista.

En löytänyt yhtään pikkukauppaa, joten kävin ison tavaratalon Konsumissa ostamassa aamujogurtit, iltaviinin, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Kävelin mutkan kautta takaisin, tulipahan nähtyä Tallinnan Portti ja vallihauta heti ensimmäisenä päivänä.

Kämpilla suihku ja takaisin kävelemään kauniin Pärnun puistoja ja pikkukatuja. Vahingossa kävelin Karuselli-kadun lähes loppuun saakka, ennen kuin ymmärsin kääntyä takaisin. Ilmankos mittariin kertyi tänään yli 16 km! Palasin Nikolaille ja kävin Nikolai Lehtlassa, mutta kun kukaan ei tullut palvelemaan, kävin vessassa ja poistuin paikalta.

Pizzarestoran Steffani
Olin ajatellut säästää (suomalaisomisteisen) Pizzarestoran Steffanin lauantaille, mutta kun se osui kohdalle, menin lähes täyteen ravintolaan syömään kanasalaatin. Valkosipuli-juustoleivät olivat aivan liikaa. Kahvit juotuani kävelin takaisin Villa Johannaan, tällä kerralla lähes suorinta tietä. Ulko-ovi oli jo suljettu, mutta emäntä tuli vastaan kun avasin oven avaimillani. Hän näytti, mistä saan valot sytytettyä ja sammutettua, kun siirryn rappuja pitkin omaan kerrokseeni.

Aamulla oli pilvistä ja tuulista, mutta tv:n säätyttö lupasi iltapäivälle aurinkoista ja 21 graadia. Tein aamupäivällä 9 km:n kävelylenkin aution rannan ja Tammsaare puistotien kautta Riia maantielle poiketen välillä pienemmille kujille. Kaupunki oli täysin autio, aivan kuin ei olisikaan arkipäivä. Vasta keskustassa oli enemmän pöhinää.

Villa Johanna
Sää oli sen verran kolea, että menin sisälle Bison Restoon borchkeitolle (1,90€). Hyvän kahvin join Pai Pagarissa, siitä kävelinkin takaisin kämpille suihkuun ja nauttimaan parvekkeelle Muddisin November-oluen. Lähipuussa on linnuille rakennettuja, viehättäviä designpönttöjä.

Aurinko alkoi paistaa, enkä malttanut jäädä sisälle, vaan lähdin kävelemään rannan kävelytietä toiseen suuntaan. Tuulen suhistessa suurissa tammissa saavuin pursiseuralle jonka laitureissa ovat emäntäni mukaan miljonäärien laivat parkissa. Ylitin vallihaudan ja sen jälkeen Pärnu-joen. Jatkoin matkaa Vana Pärnuun, jossa on viehättävpuutaloja ja Sauga-joen varrella vanha hautausmaa.

Vana Pärnu
Pihat olivat hyvin hoidettuja ja täynnä kukkaistutuksia. Syksyn omenasato on täälläkin runsas ja portinpielissä oli tarjolla omenia. Kun palasin Villa Johannaan, emäntäni oli näyttämässä pyöräilijäpariskunnalle, mihin he voivat jättää fillarinsa.

Pizzarestoran Steffani
Illalla mietin, mihin lähden syömään. Georg olisi ollut jonkun suosittelema vaihtoehto, mutta se taitaa olla lounasravintola, koska sulkee ovensa viikonloppuisinkin jo 19.30. Keskusta oli lähes autio, missä kaikki ihmiset ovat? Lopulta päädyin Sweet Rosieen (irkkupubi) syömään lohisalaatin (viinin kanssa 8,80€).

Sweet Rosie
Emäntä oli taas vastassa, kun palasin Villa Johannaan. Hän suositteli pyöränvuokrausta (sitähän minäkin olin suunnitellut), mutta jos päivässä kävelen 20 km ja tämä kylä on pian nähty, niin taitaa olla aivan turhaa. Käydessäni parvekkeella huomasin ensimmäisen kerran tähdet taivaalla.

Nukuin lähes kellon ympäri. Jogurttiaamiaisen jälkeen kävelin hiekkarantaa pitkin rantaniityille saakka. Siellä laiduntavat kaupunkilehmät ja halutessaan voi kavuta matalalle lintutornille. Jatkoin matkaa kauempana olevalle lintutornille, mutta matkani tyssäsi tulvivaan ojaan, jonka yli ei ole rakennettu minkäänlaista siltaa. Olisi pitänyt olla pitkävartiset kumisaappaat jalassa. Kevyenliikenteenväylän varrelle oli ripoteltu penkkejä ja istutettu ruusupuskia.

Palasin keskustaan ja kävin soppalounaalla Georgessa, joka muistuttaa jotain linja-autoaseman kuppilaa. Seljanka oli hyvää ja sen virkistämänä kävelin vielä kauppaan ostamaan lenkkioluen. Kotimatkalla jäin Pai Pagarin aurinkoiselle terassille kahvittelemaan. Pärnun nimi voisi hyvin olla Tammikaupunki, täällä on niin paljon suuria tammia.

Maarja-Magdaleena Gild
Villaan palattuani kehuin emännälleni, kuinka kaunis ilma ja tämä kaupunki on. "Sinä olet kaunis tyttö", Lii (ei mikään Liisu tai Liina) totesi. Hän, kuten monet työntekijät ravintoloissa, puhuvat ymmärrettävästi suomea, silti vaihdan useimmiten englanniksi, tuntuu että silloin olen enemmän ulkomailla.

Oli todella kuuma ja puin uikkarit mekon alle ja kävelin Naisten rannalle uimaan. Se on vielä tänäkin päivänä rauhoitettu naisille, jotka voivat nauttia auringosta ja uimisesta alasti. Ehkä minäkin jätän huomenna uikkarit kämpille. Rannalle oli kertynyt runsaasti ihmisiä ja muutama näkyi olevan uimassakin, se tosin vaatii pitkän kävelyn matalaa rantaa, ennen kuin pääsee kastautumaan. Parille japanilaiselle/korealaiselle miehelle kävin huomauttamassa, että täällä ei ole kohteliasta kuvata alastomia naisia.

Lii ihmetteli, missä olin taas juossut ja kun sanoin käyneeni uimassa ja kehuin, kuinka ihanaa se oli, hän totesi tällä kerralla "sinä olet ihana tyttö!" Luultavasti hän ei ole juurikaan minua vanhempi. Päätin jo itsekseni palata joskus Pärnuun, silloin soitan hänelle suoraan ja tulen tähän samaan majapaikkaan. Huuhtaisin uikkarit (parvekkeella on kuivausteline, joten vähillä vaatteilla pärjää tälläkin reissulla), kävin suihkussa ja istuin aurinkoon Must Eksport Óllenaut -oluelle, joka maksoi kaupassa tuplaten muihin paikallisiin oluihin verrattuna.

Edelweiss

Illalla mietin taas ruokapaikkaa, johon emme ole Hannun kanssa menossa. Olisin mennyt Mon Amiin, mutta siellä oli yksityistilaisuus ja menin naapuriin, Liin suosittelemaan Edelweissiin. Saksalaistyylinen liharavintola ei oikein innostanut minua, mutta tilaamani kanafilé salaatilla oli suussasulava.

Meeland Sepp "Tuulemees" 2003
Tämän päivän aion kuluttaa laiskotellen ja ehkä vähän shoppaillen. Aamu oli vilakka, lähdin kymmenen aikoihin kävelemään Rantapuistoon, jonne on sijoitettu paljon nykytaidetta. Rannasta löytyy myös Estonian muistomerkki.

Vallihaudan toiselle puolelle oli levittäytynyt taimimarkkinat. Sinne oli sisäänpääsymaksu, joten jätin väliin, kun en kuitenkaan mitään kasveja aio täältä kotiin saakka kantaa. Kävelin keskustaan ja poikkesin Linetten myymälään liiviostoksille. Sorruin taas uutuusriboihin, vaikka oli alennusmyyntiaika.

Poikkesin Maarja-Magdaleena Gildin kävityöpuoteihin ja -studioihin. Yhdessä huoneessa askarreltiin helmistä koruja, mukana oli myös pari lasta. Tällä kerralla vältyin ostamasta lisää korvakoruja. Kävin Pärnu-museon kahvilassa täyteläisellä, tummalla seljankalla, sen jälkeen ruokakaupassa ja aurinkoisella puistoterassilla kahvilla, ennen kuin kävelin kämpille.

Alkoi olla taas kuuma ja vaihdoin uikkarit päälle, silpaisin Naisten rantaan uimaan ja istuin iltapäivän ratoksi paahteiselle parvekkeelle Kohvi-portterille. Tänään ei taida mittariin tulla kuin 10 km. Kulutin iltapäivän parvekkeelle auringossa lukien. Hannu viestitti, että laiva on puolisen tuntia myöhässä.

Illalla lähdin kävelemään rannan kautta keskustaan. Treffasimme bussiasemalla ja menimme Asian Villageen syömään.

Asian Village
Kotiuduttuamme istuimme vielä hetken parvekkeella ja ihailimme ilotulitusta.

Lauantaista oli luvattu viikon lämpimintä päivää ja aamulla aurinko paistoikin lämmittäen mukavasti. Näytin Hannulle rannan, jonne oli kerääntynyt perheitä katsomaan leijoja. Kävelimme vallihaudalle, sen varrelle oli edelleen levittäytynyt taimitori. Kävimme Pai Pagarin terassilla kahvilla ja pyörimme hetken keskustan kujilla, ennen kuin menimme Pärnu-museon kahvilaan soppalounaalle (yht. 5€). Haimme kaupasta oluet ja kävelimme taas keskustan kujien kautta kämpille.

Iltapäivällä taivas pilvistyi ja alkoi tuulla. Tarkoituksemme oli käydä uimassa, mutta kun pääsimme rannalle, aallokko oli niin suuri, että otimme vain kuvat leijoista ja palasimme suojaiselle parvekkeellemme ei uinti- vaan lenkkioluelle. Tällä kerralla maistoimme Pühade Porteria.

Villa Johanna

Illalla kävelimme suoraan Steffaniin ja söimme salaatit ja yhteisen pizzan (aivan liikaa). Teimme pienen kävelylenkin ja jäimme (kalliille) kahville ja Vana Tallinnalle Mahedik Cafén terassille. Villa Johannassa istuimme vielä leppeässä myöhäisillan kelissä parvekkeelle ihailemaan tähtitaivasta ja kuuta.

Steffani
Olimme ostaneet jo etukäteen liput 10.15 Tallinnan bussiin. Matkan aikana taivas kirkastui ja Tallinnassa paistoi jo aurinko kuumasti. Kävelimme bussiasemalta satamaan ja jäimme lounaalle Kochi Aidad -panimoravintolaan.

Kochi Aidad
Pärnu on kaunis kaupunki ja sinne tulee varmasti lähdettyä toistekin. Minulla kävi mahtava tuuri sään suhteen ja vietin päivät ulkoillen. Kehnommalla kelillä tai toisena vuodenaikana tarjolla on myös museoita, teatteri ja konserttisali. Joskus olisi mukava tutustua Pärnun kulttuuritarjontaan. Tällä kerralla jäivät kokeilematta myös hieronnat ja muut hoidot.