sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Tallinnan joulutori 2019

Lähdimme viettämään vuosipäiväämme (2000) Tallinnaan, jossa oli sopivasti avattu Raatihuoneentorin joulumarkkinat. Paras tarjouspaketti oli Ikaalisten Matkatoimisto/Tallink; Megastarilla Tallinnaan ja majoitus Hestia Seaportissa. Hotelli onkin aivan D-terminaalin vieressä ja saimme huoneemme saman tien. Lähdimme kävelemään rantakatua pitkin kohti Noblessneria.

Kävelimme rantakatua, ohitimme Lennusadaman,  Keksintökeskus Proton, Taidekeskus Kain ja ennestään tutun Põhjalan.

Boheem
Ennen kuin nälkäkiukku pääsi valloilleen, tasasimme Boheemin kanawrapin mainioiden oluiden kera.

Raatihuoneentorin joulumarkkinoilla ei ollut vielä pahasti tungosta. Ilmakin oli leppoisan lämmin, ei satanut eikä tuullut. Otimme kuumat glögit ja kävelimme vanhassa kaupungissa. Olimme laivamatkalla tutkineet Baltic Guiden ravintolamainoksia ja päätimme tutustua Ravintola Kruaan.

Krua
Olemme usein kävelleet Aia-katua ja ohittaneet kellarissa sijaitsevan Kruan huomaamatta sitä koskaan. Ilman lehtijuttua olisimme sitä tuskin löytäneet. Onneksi menimme, ankka- ja lammasateriat olivat todella hyviä. Suuri suositus!

Palasimme Rotermanni-korttelin läpi hotelliin huilimaan. Minua harmitti, kun telkkarista ei näy MTV3 (eikä se näy puhelimellakaan ulkomailla). Jäi TTK:n suora lähetys näkemättä.

Aamu oli sumuinen, mutta kuiva. Kävimme syömässä hotellin perusaamiaisen, jota ei voi verrata Palacen tai Centralin kattaviin tarjoiluihin. Huilimme hetken ja odotimme taivaan selkenevän.

Jätimme laukun hotellin säilytykseen ja kävelimme vanhaan kaupunkiin. Joimme kuumat glögit ja ostimme Hiidenmaan leivän kotiin.

Haahuilimme pitkin kaupunkia ja luimme Tallinnan historiasta seinissä ja kaduissa olevista laatoista.

Ristorante Flavore
Satamassa harhailimme etsien tänä vuonna avattua Ristorante Flavorea. Löysimme Sadama-kadun vitosen ja ysin, mutta seiska oli meiltä kateissa. Oli pakko käydä Tallink Express -hotellin respassa kysymässä neuvoa, sen avulla ravintola löytyi piilosta kulman takaa. Valoisa ja viihtyisä ristorante, harmi vain, että "marmoripöydän" kulmasta oli lohjennut pala ja repäisin ulkoiluhousuni siihen. Vaihdoimme pöytää ja tilasimme pizzat. Tarjoilija toi tilauksemme ja kertoi, että saamme lounaan veloituksetta. Kyllähän se vähän lohdutti, vaikkei sillä rahalla uusia Rukan housuja saakaan.

Haimme laukun, teimme ostokset ja pääsimme laivan kyytiin reilu puoli tuntia ennen sen lähtöä. Ilta pimeni nopeasti, onneksi Helsingissäkään ei satanut.