lauantai 23. joulukuuta 2017

Ulkoistimme joulun: Tallinna!

Pulcinella
Hannu ehdotti jo syksyllä kahdenkeskistä joulunviettoa Tallinnassa, tietäen, että minä jos kuka olen jouluihminen ja olen viettänyt kaikki joulut kotona. No, kerran lähdimme joulupäivän vastaisena yönä perheen kanssa Kanarialle, mutta aaton vietimme silloinkin perinteisesti. Ilmeisesti Hannu on saanut tarpeekseen kotonaolosta ja kaipaa vähän vaihtelua.

Pari päivää/yötä minun piti sulatella ajatusta. Kun mietin kaikkien ruokien ostamista, kantamista, valmistamista ja vieraiden päivittäistä odottamista erilaisilla kokoonpanoilla (parhaimmillaan perheemme koko on 17, lisäksi vielä tyttärien pari mahdollista miesystävää lapsineen), päätös oli lopulta helppo ja valmis kattaus tuntui erittäin hyvältä ajatukselta. Varasimme Viking Linen + Hotel Palacen joulupaketin. Joulukuun aikana siivosimme ja koristelin kodin, tein bataattivuoat ja paistoin piparit.

Tallinnaan saavuttuamme sää oli aivan kamala ja otimme satamasta taksin. Majoituimme Palaceen, joka on remontin jälkeen vielä entistä parempi. Suihkussa voi kuunnella klassista musiikkia tai mitä sillä hetkellä telkkarista tuleekaan (esim. Porilaisten marssia pytyllä istuessaan). Kävimme Raatihuoneentorilla glögillä ja söimme Pulcinellassa hyvät salaatit ja suussasulavan Romana-pizzan.

Aattona nautimme Palacen mellevän aamiaisen ja huilailimme aamupäivän. Kuuntelimme telkkarista joulurauhan julistuksen ja lähdimme Raatihuoneen torille. Ostin Hannulle lahjaksi nahkahanskat, ennen kuin tiemme erosivat ja lähdin kävelemään uuden torin kautta Telliskiveen. Ostin Kalevin myymälästä konvehteja ja yhdestä Loomelinnaken auki olevasta puodista itselleni lahjaksi korvikset. Nousin Toompean näköalatasanteille ja kävin Aleksanteri Nevskin katedraalissa.

Iltapäivän huilailimme hotellilla. Palacen joulupäivällinen oli runsas ja varsin maukas. Minä keskityin alkupaloihin ja jälkiruokaan, Hannun mennessä suoraan asiaan.

Joulupäivänä heräsimme ähkyyn ja yritimme syödä vain kevyen aamiaisen. Luovuimme huoneesta puoliltapäivin, jätin matkalaukun hotellin säilytykseen ja kävelimme Raatihuoneentorille. Koska aikaa oli kulutettavana, lähdin vielä kävellen kiertelemään vanhaa kaupunkia.

Kävimme Karja Kelderissä lounaalla, hain laukun Palacesta ja kävelimme satamaan. Helsingissä odotti vesi/räntäsade ja kotikadut olivat liukkaat.

Tapaninpäivän autoajelu suuntautui Lohjalle. Kävimme äidin luona, haudoilla ja Suvilla, joka evästi meidät joulukinkulla ja Fazerin leipomotuotteilla. Noel oli lähtenyt väliviikoksi mummille hoitoon. Ehdimme takaisin kotiin, ennen kuin alkoi lumipyry, joka yöllä muuttui vesisateeksi. Oli taas likaista ja liukasta. Loppuviikolla Onni ja Sofia tulivat meille kyläilemään. Sofia on jo kasvanut minut kiinni ja molempien (12v.) kengänkoko on 38. Illalla ipanat pelaavat Afrikan tähteä kovilla panoksilla; häviäjä joutuu syömään aamulla kaksi palaa Sirkkaleipää.