keskiviikko 30. joulukuuta 2020

Vuodenvaihteen mietteitä

Mökkiloma Matildassa oli tosi rentouttava, mutta oli mukava palata omaan joulukotiin. Joulun ruuista pääsimme eroon kätevästi; kinkun lopusta tein karamellisoitua possua tortillojen täytteeksi, viimeiset punajuuret ja perunat surrautin sinihomejuuston kanssa keitoksi. Retkievääksi ostamani savukanasuikaleet taipuivat sienien kera piirakaksi.

Koronasta huolimatta lopuillaan oleva vuosi ei ollut (ainakaan meille) kovin kamala. Tietysti surettaa, ettei äitiä, lapsia tai lastenlapsia ole voinut tavata totuttuun tapaan ja ketuttaa, että odottamamme kevät- ja syysmatkat peruuntuivat. Mutta on sitä ehditty tehdä ja reissata muutenkin!

Krakova

Tammikuun lopulla lensimme Krakovaan muutaman päivän lomalle. Yksi lempikaupungeistani oli vielä koristeltu jouluvaloin, vaikka sää enteilikin jo kevään tuloa. Entuudestaan tuttu kaupunki on jo likipitäen koluttu ja kävelimmekin totuttuja reittejä, kävin myös tutussa paikassa kuumaöljyhieronnassa.

Marrakech

Helmikuussa käytimme hyväksemme Norwegianin edulliset lennot Marrakechiin, jossa vietimme viikon. Päivisin oli jo kesäkelit, iltaisin ja öisin viileää ja sainkin jostain itselleni pitkäkestoisen yskän. Vilkas, värikäs, äänekäs, maukas ja mausteinen kaupunki. Vanhan kaupungin hiljaisemmat kujat ja kaupungin rauhoittavat puistot viehättivät, alituinen tyrkyttäminen, huijaaminen ja pölyn hengittäminen ei niinkään.

Huhti-toukokuulle suunnittelemani pitkä vaellusmatka Portugaliin ja Espanjaan peruuntui. Vietimme kevään kotosalla kokkaillen ja lähiseudulla lenkkeillen. Pääsiäisen vietimme kotona kahdestaan ja pidimme tummien oluiden tastingin. Telkkarista tuli seurattua sarjoja ja museoiden opastettuja kierroksia. Eniten minua harmittikin kirjastojen ja taidemuseoiden sulkeminen, onneksi digitekniikka tuli avuksi tähänkin hätään. Kävin normaalisti kampaajalla, hierojalla, mammografiassa ja verenluovutuksessa, kesällä pääsin jopa hammaslääkäriin. Vapun vietimme kahdestaan kotona. Joitakin ystäviä sentään tapasimme silloin tällöin ja Maija kutsui meidät pihalleen synttäreitä juhlistamaan.

Teijon kansallispuisto

Olin varannut Meri-Teijon mökin huhtikuulle, mutta Uudenmaan rajat suljettiin ja siirsin varauksen toukokuulle. Oli taas mukava viettää viikko tutussa mökissä ja vaeltaa Teijon kansallispuiston reittejä. Kotiin palattuamme aloitimme fillarilenkit ja otimme moottoripyörät käyttöön.

Näsijärvi, Tampere

Kesäkuussa ajelimme Hondalla Espoon reittejä ja Drag Starilla ruukkikierroksen Länsi-Uusimaalla. Vietimme muutaman päivän Tampereella nauttien mukavasta majoituksesta, hyvästä ruuasta, näyttelyistä ja fillarilenkistä. Kävin uimassa Näsijärvessä. Juhannuksen vietimme Pärnussa, sekin tuttu kaupunki monilta käynneiltä. Turisteja ei ollut juurikaan, kun kaikki eläkeläis- ja ryhmämatkailijat puuttuivat.

Narva

Heinäkuussa koronatilanne ei näyttänyt pahalta ja lähdimme Hondalla Viro-kierrokselle: Rakvere - Narva - Tartto - Otepää - Viljandi - Tallinna. Aivan mahtavat majoitukset, hyvää ruokaa ja vähän porukkaa. Heinäkuun lopulla varasimme pari yötä Perniöstä, ajoimme Hondalla reitin Billnäs - Fiskars - Perniö ja Mathildedal - Kemiönsaari - Kasnäs - Särkisalo - Pettu - Perniö.

Salonsaari

Elokuun alussa taas Honda alle ja päräytimme Jämsään pariksi yöksi ja sieltä takaisin Salonsaareen pariksi yöksi. Elokuussa juhlittiin myös Onnin konfirmaatiota. Kävin päivän reissulla Tampereella, kun kesäkuussa jäi käymättä kattokävelyllä.

Riika

Viron reissu oli niin mukava, että suuntasimme Hondan pyörät sinne uudelleen (kun ei oikein muuallekaan päässyt). Tällä kerralla reitti oli Haapsalu - Hiidenmaa (Kärdla ja Kassari) - Riika (LV) - Pärnu - Tallinna. Taas ihanat majoitukset, hyvää ruokaa ja edulliset hinnat. Sain vahvistuksen mielikuvalleni Hiidenmaasta; se on minun paikkani!

Seurasaari

Heti Viron reissun jälkeen minulla alkoi sienestyskausi, joka jatkui vuoden loppuun saakka. Ei tarvinnut lähimetsää kauemmas lähteä, joka lenkillä löytyi suppareita ja alkuun myös kanttarelleja. Teimme vielä pari lyhyempää moottoripyöräajelua Helsinkiin, Espooseen ja Porvooseen.

Lempäälä

Syyskuussa vietimme mukavan viikonlopun Lempäälässä mökkeillen Eijan ja Timon seurassa. Nyt pääsin Pyhäjärveen uimaan! Kantarellejakin löytyi jonkun verran, lisäsin ne lihapataan. Sofia pääsi ripille syyskuussa ja sattui kaunis, lähes kesäinen sää. Aloitimme viron kielikurssin.

Teijon kansallispuisto, Sahajärvi

Varasin tutun mökin Meri-Teijosta syyslomaviikolle (toivoen turhaan, että joku ipanoista olisi liittynyt seuraan). Sieniä löytyi aivan mahdottoman paljon, teimme sentään yhden uuden vaelluksen Sahajärvellä. Kävimme myös Taalintehtaalla, mutta sää ei silloin oikein suosinut.

Ja kuten edellinen postaus kertoo, pidennetty joulu kului taas rattoisasti Mathildedalissa. Onneksi liitolla on kolme mukavaa majoituspaikkaa suht lähellä. Kesälle voisi taas harkita Kopparötä tai Kustavia.

Olemme tapailleet vain muutamia ystäviämme, syöpään sairastunutta siskoa olen käynyt moikkaamassa hänen ovellaan, lapsia on nähty (rippijuhlia lukuun ottamatta) vain vilaukselta. Lukupiirit on pidetty enimmäkseen Zoomissa tai käyty sähköpostikeskustelua. Kesällä pääsimme käymään parissa päiväkonsertissa Pitäjän kirkolla. Näyttelyissä olen sentään käynyt parikymmentä kertaa, muutaman kerran leffassa ja kirjoja olen vuoden aikana lukenut 30. Se on minulle (hitaana lukijana) paljon, johtunee pitkien reissujen peruuntumisesta.

Uudenvuodenaatto perinteisesti

Joulukuun kirjoja:

Juha Itkonen "Ihmettä kaikki". Perheen kolmannen lapsen odotus on vaikea eikä etene toivotulla tavalla. Vanhempien pitää tehdä raskas päätös. Niin tai näin, lopputulos tulee vaikuttamaan niin sikiöön, parisuhteeseen kuin koko perheeseenkin. Surusta ollaan vasta vähitellen selviämässä, kun elämä yllättää ja alkaa kaksoisraskaus, joka ei ole edellistä odotusta helpompi. Kirja pohjautuu Juha Itkosen omakohtaisiin kokemuksiin, isän huoli ja rakkaus on liikuttavaa luettavaa.