keskiviikko 14. syyskuuta 2022

Trogir

Luovutimme mukavan Promajnan huoneemme sovitusti kymmeneltä ja istuimme vielä hetken viiniköynnöksen varjostamalla terassilla, ennen kuin vedimme laukut päätien varteen bussikatoksen alle. Arrivan bussi Splitiin tuli 40 minuuttia myöhässä. Jälkiviisaana totesin, että olisimme päässeet samalla Šibenikiin menevällä bussilla Trogiriin saakka (varsinkin, jos siinä olisi ollut tilaa). Meillä oli liput vain Splitiin, jouduimme siellä odottamaan tunnin verran seuraavaa bussia, ostamaan uudet liput ja maksamaan taas matkalaukkumaksut.

Saavuimme Trogirin bussiasemalle, Hannu lähti laukkuja vetäen sillan yli Čiovoon. Minä kävin kaupassa ja kävelin perässä. Löysimme majapaikkamme, jonka Hannu oli varannut minulle synttärilahjaksi. Odotin saavani Booking.comin lupaaman 35 neliöisen huoneiston hienolla näköalalla Trogirin vanhaan kaupunkiin, mutta yllättäen tulimmekin samaan pieneen huoneeseen, jossa majoituimme ensimmäisellä Trogirin reissullamme (treffit sillalla 2009). Ei siinä mitään, huone on pieni mutta siisti, oman kylppärin lisäksi meillä on privaatti terassi.

Konoba Storija

"Matkapäivälle" meillä ei ollut kummempia suunnitelmia, kävimme suihkussa ja kävelimme sillan yli vanhaan kaupunkiin. Viime kerrasta muistin Konoba Storijan ja löysimmekin sen. Musiikki oli vaihtunut rokimpaan, ruokalistalta löytyi edelleen Dalmatian plate (pienempi kuin viimeksi), tarjoilija kippisteli kaikkien asiakkaiden kanssa talon tarjoamat rakijat. Ruoka, musiikki ja tunnelma olivat niin mukavia, että taidamme tulla tänne huomennakin. Kävelimme vanhan kaupungin läpi takaisin kämpille ja otimme digestiivit pimenevässä illassa omalla terassilla.

Torstaina oli tarkoitus mennä uimaan ja nauttia viimeisen reissupäivän auringonpaisteesta, mutta heräsimme sateen ropinaan. Sade loppui aamupäivällä ja kävelimme Trogirin vanhan kaupungin läpi Big Mamaan syömään kebabtortillat, jotka olivat vielä parempia mitä muistin. Samalla tsekkasimme lentokenttäbussin aikataulun ja ostin postista muutaman kortin ja merkin.

Big Mama
Okrug Gornji

Lähdin kuitenkin puoliltapäivin kävelylenkille Okrug Gornjiin, jossa sijaitsevat saaren parhaat uimarannat. Hannu lähti omille teilleen, sovimme treffit kahden hoodeille. Matka oli mäkisestä maastostaan huolimatta lyhyempi ja nopeammin kävelty kuin muistin ja sain kulumaan vain reilun tunnin. Uiminen jäi tältä päivältä väliin, kävimme suihkussa ja otimme terassilla lenkkioluet. Kotoisa olo; koneet lentävät päidemme yläpuolella nousten tai laskeutuen Kaštelan kentälle.

Illan tullen taivas pilvistyi uudelleen ja otin sateenvarjon mukaani, kun lähdimme kävelemään vanhaan kaupunkiin. Tipautin kortit postilaatikkoon ja harkitsimme kahden ravintolan välillä viimeistä Trogirin illallista. Eilisessä Storijassa oli mukava musiikki ja henkilökunta (puhumattakaan tervetulorakijasta), mutta sisätila näytti sateen sattuessa liian pieneltä. Päätimme palata sillan yli Čiovoon ja jäimme majapaikkamme läheiseen Konoba Cicibielaan syömään. Näin ollen meidän piti jättää väliin myös Kroatian jäätelöt, jotka meidän oli tarkoitus syödä viimeistään viimeisenä iltana.

Konoba Cicibiela

Istuimme ensin katoksen alla ulkona, mutta ukkosen jyristessä ja vesisateen roiskuessa jaloille annoimme mekin periksi ja siirryimme sisätiloihin. Tilasimme yhteisen alkupalalautasen, Hannulle pizzan ja minulle Nizzan salaatin. Syötyämme juttelimme mukavan ruotsalaispariskunnan kanssa, he ovat Kroatian reissulla purjehtien ystäviensä kanssa.

10 päivän kulut kahdelta; lennot Norwegian yht. 390€ ja asumiskulut yht. 354€ (Dubrovnikissa olimme vieraina). Bussimatkoihin meni muutama kymppi.

1. "Paljon lunta mutta ei taskulamppua" 😉.
    Så trevligt att träffa er och samtala en stund! Ha en fin resa hem!
    Heléne och Per-Anders

2. "Ei saa peittää!" 😂 It was so nice to met you. Have a wonderful sailing in beautiful Croatia! It's raining in Finland. 🙁