maanantai 12. elokuuta 2024

Tallinna

Ritu tuli Vantaalle jo sunnuntaina ja tein meille kattilallisen kesäkeittoa. Aamulla Hannu heitti meidät asemalle ja lähdimme Tallinnaan. Onneksi lähdimme hyvissä ajoin; Kampissa oli sähköt pois ja ratikka kierteli pitkin Bulevardia. Laivamatka kului lukiessa, perillä odotti tuulinen, mutta kuiva sää. Veimme laukut Fat Margaret'siin ja lähdimme kävelemään Kalamajaan. Olisin halunnut näyttää Ritulle Noblessnerin, mutta rantatie oli suljettu rakennustöiden takia. Nousimme ylös Telliskiveen ja menimme Boheemiin lounaalle. Kävimme Telliskiven pikkuputiikeissa ja tuli mieleeni, että pääseeköhän "The Mystery of Banksy" -näyttelyyn jo ilman kahden tunnin jonotusta. Pääsi, viiden minuutin odottamisella.

Boheem

Olikin hieno ja kattava näyttely! Alkoi sataa, suojauduimme siltä Baltijaamaan. Kiertelimme yläkerran kirppikset ja haimme Selveristä iltapalaa. Majoituimme ja menimme keittiöön keittämään kahvit. Lukuhetken ja huilin jälkeen laitoimme keittiössä tapakset, lopun viinin otimme mukaan kattohuoneeseemme. Satoi vähän väliä ja vietimme illan kämpillä.

Rotermanni

Yhdeksän jälkeen laskeuduimme keittiöön, jossa oli jo pitkä jono vohvelin paistopisteelle. Taikina näytti uhkaavasti loppuvan ennen meitä ja kävin pyytämässä respaa tuomaan uuden taikinakulhon. Harmi vain, että hillot olivat loppuneet, saimme syödä Ritun paistamat vohvelit nutellan kanssa. Makean aamiaisen syötyämme kävelimme Rotermannin läpi kohti Kadriorgin puistoa ja Kumua. Päivä oli helteinen, onneksi suuret puut antoivat vilvoittavaa varjoa.

Kumussa meitä kiinnosti värikäs "History and Mystery: Latin American Art and Europe" -näyttely. Vitoskerroksen Jevgeni Zolotkon näyttely "The Secret of Adam" oli turhan synkkä ja ahdistava näin kauniiseen loppukesän päivään. Perusnäyttelyt olemmekin molemmat jo nähneet.

NOP Kohvik

Tarkoitus oli käydä myös Kadriorgin Taidemuseossa, mutta Ritu muisti jo nähneensä sen näyttelyt ja minä voin käydä siellä koska vain. Tällä retkellä jäivät edulliset lounastarjoukset hyödyntämättä, kun ehdotin tälle päivälle NOP Kohvikia. Sillä on ihastuttava puutarha ja hyvät, kevyet ateriat. Söimme tiikerirapu- ja mustekalasalaatit. Matka jatkui vanhaan kaupunkiin, Ritu etsi vaellussandaaleja, mutta ei vielä ostanut mitään. Kerta se on ensimmäinenkin: vein Ritun Vallibaariin ja tilasin meille Aperol Spritzerit, kumpikin uusi kokemus Ritulle.

Kävelimme Toompealle, sieltä raput alas lähikauppaan, josta mukaan lähti iltaviini ja tuoreet sämpylät.

Noblessner

Iltapäiväkahvin, suihkun ja huilin jälkeen teimme iltakävelyn Noblessneriin, joka sekin on Ritulle uutta. Kävimme tutustumassa yhteen vuokralla (tai myytävänä) olevaan, tilavaan igluun. Ritu oppii kanssani huonoille tavoille: poikkesimme Põhjalapanimon myymälään, josta hän osti meille portterit mukaan. Kävelimme Kalamajan läpi Fat Margaret'siin, jonka parvekkeella nautimme oluet. Laskeuduimme kellariin ja söimme tapakset iltapalaksi.

Lähtöaamuna ei tehnyt mieli makeita vohveleita, haimme Rimistä hyvää leipää ja kurkkua. Tyhjensimme jääkaapista omat ruokamme ja söimme riittävän aamupalan. Huilailimme huoneessamme, lueskelimme ja juttelimme, kunnes havahduimme kellon olevan jo yli 11. Hain satamakaupasta vodkat liköörintekoon ja Hannun toivoman tuliaisjuoman. Laivan sisätiloissa oli hyvin tilaa, porukat taisivat istua aurinkokannella.

Hannu haki meidät Länsisatamasta, joutessaan hän oli pessyt ikkunoita ja leiponut meille tuoreet sämpylät. Valmistin sardellipastaa, syötyään Ritu lähti asuntonäyttöön ja sieltä kaverinsa kyydillä kotiin Karkkilaan. Illemmalla Kaisa tuli käymään Hannun myöhästyneillä synttärikahveilla.