tiistai 13. joulukuuta 2016

Mainio matkailuvuosi 2016

Lähti taas vähän lapasesta. Työperiodini päättyi helmikuussa ja päätin juhlavuoteni kunniaksi reissata niin paljon kuin rahat riittävät. Haaveet ovat olemassa toteuttamista varten.

Setenil de las Bodegas
Andalusia, Espanja

Maaliskuussa lähdimme kiertelemään Andalusiaa, minä taas viikon etukäteen. Ehdin katsastaa Rondan, Olveran ja Jerezin, ennen kuin lähdin Sevillaan treffaamaan Hannua, joka tuli sinne bussilla suoraan Málagasta. Sen jälkeen saimmekin överit katolilaisesta pääsiäisen vietosta. Semana Santa jatkui vielä Arcos de la Fronterassa, Cádizissa oli jo rauhallisempaa. Viimeinen kohteemme, Málaga, oli sekin aurinkoinen ja kaunis. Andalusiassa jäi vielä paljon nähtävää ja Málaga toimii loistavana lentokohteena alueeseen tutustumiseen.

Biassa
Cinque Terre, Italia

Toukokuussa patikoin Cinque Terren kauniissa kylissä, metsissä ja vuoristopoluilla yksikseni. Ennen sinne menoa pysähdyin pariksi päiväksi Luccaan, joka on kaunis, romanttinen kaupunki. Varasin Cinque Terreen kuusi vuorokautta, pidempäänkin olisin viihtynyt ja kävelyreittejä jäi vielä toiseenkin kertaan. Loppumatkan pilasi Milanon metrossa tapahtunut lompakkoni varastaminen. Italia ei ehkä muutenkaan ole lempimaani, verrattuna vaikka espanjalaisiin ja portugalilaisiin italialaiset ovat töykeitä ja jäivät kovin etäisiksi.

Kadriorg
Juhannus Tallinnassa

Jäimme ilman mökkikutsua ja juhannuksen vietto kotona ei kiinnostanut. Onneksi Tallinna on lähellä ja sielläkin vietetään keskikesän juhlaa. Vaihteeksi majoituimme mukavaan ja tilavaan huoneistoon Kadriorgissa.

Tatra, Zakopane
Patikkamatka Puolaan

Matkanjärjestäjä taisi tietää, että minä haluan mukaan Zakopanen patikkamatkalle. Minun kärsimättömyyteni lopulta petti ja pyysin tarjouksen, kun matkaan oli alle kaksi viikkoa. Parin vuoden takainen patikkakaverini Arja varasi itselleen lennot Krakovaan. Hän ei halunnut kokea toista kertaa pitkää bussimatkaa.

Riika
Viikonlopputreffit Riiassa

Hannu murehti kolmen viikon eroa, joten varasin hänelle Finnairin edulliset lennot Riikaan. Olemme vierailleet kaupungissa aiemmin talviaikaan, mutta sehän onkin todellinen kesäkaupunki.

Kaltene
Joogaleiri Latviassa

Ollessani Helsingissä töissä kävin Kalasatamassa joogaamassa ja päädyin Shaktan postituslistalle. Joogaleiri Latviassa osui sopivasti patikkamatkan perään. Kaukana kaikesta, Kaltenen pienessä kylässä pääsi hyvin irrottautumaan kaikista houkutuksista ja keskittymään itse asiaan; joogatunteihin (yhteensä n. 20), ayerveda-kävelyhierontaan, uimiseen, kasvisruuasta ja kauniista luonnosta nauttimiseen. Kokopäiväretki bussilla suuntautui Kuurinmaalle. Leirin jälkeen vietin vielä pari päivää yksikseni Riiassa, ennen kuin lensin kotiin.

Syvästock 2016
Lootholma
Pertunmaa + Kustavi

Kotimaanmatkailu jäi tänäkin kesänä vähemmälle ja moottoripyörä pölyttyi kaikessa rauhassa tallissa. Vietimme heinäkuisen viikonlopun Sipun synttäreillä Pertunmaalla, teemana oli riehakas 70-luku musiikkeineen ja kostyymeineen.

Houkuttelimme Amin ja Roksun mukaamme Kustavin Lootholmaan viettämään viikonloppua jurttamajoituksessa. Saimme vierekkäiset jurtat ja iltaisin istuimme joko meidän tai heidän terassilla.

Susan Santos, Augustibluus
Augustibluus, Haapsalu

Saimme Terryltä ja Annelta kutsun heidän luokseen Haapsaluun, kun koko kaupunki juhli Augustibluusia. Kaunis sää, hyvät esiintyjät, mukava seura ja mainio ruoka edesauttoivat viihtymistä. Olimme liikkeellä omalla autolla ja roudasimme kotiin juomia perhejuhlaamme.

Pärnu
Pärnu, Viro

Ennen 24/7 yhteistä synnttärireissua halusin lähteä johonkin muutamaksi päiväksi yksin. Pidän kovasti kävelemisestä, pyöräilystä ja uimisesta, siksi Pärnu olikin helppo valinta. Varasin lauttaliput Linda Linesilta ja Pärnusta majoituksen. Hannu alkoi vinkua mukaan ja sovimme viikonlopputreffit, vaihdoin paluumatkani sunnuntaille ja varasin meille parvekkeellisen 2hh samasta villasta, missä vietin muutaman päivän ensin yksin.

Gjirokaster
Balkanin kierros

Synttärireissulleni minulla oli alkuun useita vaihtoehtoja, esimerkiksi pidempi pysähdys jossain portugalilaisessa pikkupaikassa tai Sumatran tutkiminen vähän tarkemmin. Koska syksyllä on Euroopassakin hyvät uimakelit, valitsin kuitenkin kohteeksi Balkanin. Pikainen pyrähdys Dubrovnikissa, sieltä Montenegron ihaniin Perastiin ja Kotoriin, bussilla Tiranaan ja sieltä kohti rannikkoa. Varasimme Albanialle pari viikkoa, siellä riittää nähtävää ja maa valloitti meidät pari vuotta sitten. Sisämaan kautta kohti Lake Ohridia, ensin Albanian puolella ja sitten Makedoniaan, josta lensimme Skopjesta Istanbulin kautta kotiin.

Praha
Viikonloppu Prahassa

Itsenäisyyspäivä osui tänä vuonna arkipäivälle ja yhden lomapäivän uhraamisella Hannu sai pitkän viikonlopun vapaaksi. Jo keväällä houkuttelimme Mirjan ja Masan kanssamme Prahaan, jossa he eivät vielä ole käyneet. Kauniissa talvisäässä kiertelimme joulutoreja ja kävelimme paljon. Iltaisin söimme hyvin lähiravintoloissa ja loppuillan vietimme mukavassa huoneistossa, välillä joulumusiikkiakin kuunnellen.

Lisäksi muutama viikonloppu ja päiväristeily Tallinnaan. Se nyt vaan on niin kiva kaupunki!