tiistai 16. heinäkuuta 2019

Viro Hondalla; Saarenmaa 》Muhu 》Pärnu

Satoi koko yön. Yhdeksän jälkeen suihku, aamupala ja laukkujen pakkaaminen. Kymmenen jälkeen sade lakkasi, hyvästelimme ihanan emäntämme ja lähdimme ajamaan kohti Muhua. Harmi, että sää oli huono, emme pysähtyneet lainkaan, vaan ajoimme suoraan Kuivastun satamaan.

Olimme ostaneet liput 12.55 lauttaan, mutta saimme vaihdettua ne tuntia aiemmaksi, silti meille jäi vielä aikaa kahvitella sataman kahvilassa. Saavuimme mantereelle ja tankkauksen jälkeen suunnistimme kohti Pärnua. Päivän ajomatkalla ohitimme taas mukavia paikannimiä, kuten Kalma, Nenu, Masa, Hanila ja Kiska. Mantereella tie oli lähes kuiva, luotisuora ja puuduttavan tylsä.

Karjamaa Camping
Pärnuun päästyämme löysimme Karjamaa Campingin. Kukaan ei ollut vastassa, joten soitimme emännälle, joka hetken kuluttua tuli ohjeistamaan meitä. Aurinkokin alkoi paistaa. Majoituimme pieneen mökkiin, jossa on ainoastaan sängyt ja terassi. Säilytys- tai ripustustilaa vaatteille ei ole juurikaan. Yhteisrakennuksessa on keittiö, neljä vessaa (yksi huollossa) ja kaksi suihkua (kolmas on huollossa).

Kävimme Hondalla kaupassa, ennen kuin riisuimme ajovaatteet ja majoituimme mökkiimme. Naapurissa on suomalaisperhe ja pihalla istuessamme yhteen (kuudesta) mökkiin majoittui toinen suomalainen lapsiperhe. Hannun teki mieli Steffanin pizzaa ja kävelimme sinne rantatien kautta. Portilla oli jo pitkä jono, alkoi sataa tihuuttaa. Aikamme jonotettuamme saimme pöydän sisältä, yläkerrasta.

Pizzeria Steffani
Tilasimme salaatin ja pizzan. Puolen tunnin kuluttua, kun olimme jo juoneet viinilasilliset, tarjoilija tuli kertomaan, että pizzan tekemiseen menee ruuhkan takia puolitoista tuntia ja kehotti vaihtamaan annoksen johonkin toiseen. Ei sitten samalla voinut kertoa, että voimme hakea leipää ja salaattia (pelkkää raastetta) odotellessamme. Ruuat olivat kyllä hyvät, kun vihdoin viimein saimme ne.

Nukuimme makeasti hyvin tuulettuvassa mökissämme. Kun kävin viiden aikoihin vessassa, valot paloivat niin keittiössä kuin yhdessä kylppärissäkin. Eivätkö ihmiset osaa käyttäytyä, tai edes lukea!?

Aamulla nautimme omalla terassilla auringonpaisteesta ja söimme samalla aamiaisen. Kävelylenkin teimme rantaan, kiersimme laudoitetun polun näköalatornille ja siitä uimarannalle. Kaupunkilehmiä ei tällä kerralla näkynyt.

Peter Diem
Uus Kunsti Muuseum
Kaupo Kikkas
Halusin käydä Nykytaiteen museossa katsomassa tämän vuoden "Mies, nainen, vapaus" -näyttelyn. Varsinkin Peter Diemin Hemingway-näyttely ja Kaupo Kikkaksen upeat musta-valkokuvat tekivät vaikutuksen.

Kävelimme keskustaan Pärnu Museoon, tarkoituksena käydä museokahvilassa hyvällä seljankalla, mutta kahvila on nyt remontissa. Palasimme vanhaan kaupunkiin, poikkesin Linetten myymälässä (ei alennusmyyntiä vielä) ja etsimme sopivaa lounaspaikkaa.

Sweet Rosie
Sellainen löytyi minulle ennestään tutun irkkupubi Sweet Rosien terassilta, tilasimme jaettavan alkupalalautasen.

Palasimme kämppärille torin (mansikat 5€/kg) ja kaupan kautta. Alkoi sataa ja ukkostaa. Sateen ropinaa kuunnellen nukuimme päikkärit. Kävin suihkussa, melkein sain toisenkin suihkun, kun juoksin takaisin mökkiin.

Hõbe Taldrik
Taivas kirkastui ja kävelimme auringonpaisteessa Karja-kadun aasialaiseen Hõbe Taldrik -ravintolaan. Ehdimme juuri syödä lammas- ja kana-annoksemme, kun alkoi taas ukkostaa ja sataa rankasti. Tilasin itselleni vielä kahvin, sillä olin kärsinyt päänsärystä koko iltapäivän. Selviä vieroitusoireita! Taivas selkeni uudelleen ja palasimme mökkiimme ihaillen samalla Karja-kadun puutaloja kauniine pihoineen. Kämppärin pihalla hollantilainen motoristipariskunta pystytti telttaa ja kuivatti aidalla ajovarusteitaan. Tuntuivat muutenkin olevan kovin omavaraisia; eivät hyödyntäneet keittiötä vaan lämmittivät pihalla trangialla illallistaan.