torstai 18. heinäkuuta 2019

Viro Hondalla; Tallinna, viimeinen pysähdys ennen kotimatkaa

Aamulla ei ollut mihinkään kiire, mutta oli tulossa helteinen päivä, joten aamiaisen jälkeen pakkasimme laukut, maksoimme majoituksen (88€) ja kymmenen jälkeen suuntasimme Hondan kohti Tallinnaa. Päänsärkyä välttääkseni (ja koska tie on tautisen tylsä) halusin pysähtyä jossain kahville. Näytti siltä, että ainoat kahvipaikat ovat huoltoasemien yhteydessä ja pysähdyimme yhdelle sellaiselle. Kun jatkoimme matkaa, eikös siinä heti ollut 2-3 mukavan näköistä kahvila/ravintolaa tien varressa. Motoristeja tuli paljon vastaan. Autoilijat ajoivat pääosin siististi ja kohteliaasti, mutta yksi kuski liimautui takavaloihimme ja kyttäsi siinä sopivaa ohituspaikkaa. Jossain Harjun seudulla pyörimme puoli tuntia etsien jotain pikkupuljua, josta Hannu halusi ostaa varaosia K-pyöräänsä. Mikäs kiire tässä, kun helteessä sulamme goretex-vaatteissamme ja ajosaappaissamme? Ei niin mikään! Harvoin olen Suomessa nähnyt teollisuusaluetta, jonka valotolppiin on ripustettu runsaita kukka-amppeleita. Lopulta varaosamyymälä/korjaamo löytyi ja kaupat saatiin tehtyä. Jossain perässämme oli tapahtunut joku onnettomuus, sillä Tallinnasta lähti laskujeni mukaan 10 hälytysajoneuvoa Paldiskin suuntaan. (26 ihmistä loukkaantui bussin ja rekan yhteentörmäyksessä Harjun maakunnassa.)

Fat Margaret's
Harhailustamme oli toki se hyöty, että pääsimme perillä heti majoittumaan Hotel/hostel Fat Margaret'siin. Saimme tilavan huoneen omalla kylppärillä, käytävän varrella on terassi ja kellarikerroksessa keittiö, oleskeluhuone ja sauna (+allas).

Kuoriuduimme goretexeista ja kävimme suihkussa. Suunnitelma oli aika lailla selvä; koska asumme Kalamajassa, meillä ei ole mitään tarvetta lähteä vanhaan kaupunkiin.

Põhjala
Meillä oli ainoastaan yksi tavoite; käydä Põhjala-olutpanimon terassilla. Se löytyikin helposti ja maistoimme kahta tummaa olutta.

Söimme samalla hyvät lounassalaatit.

Pois lähtiessämme kävimme katsomassa viereisen Sishi-sisustusliikkeen. Kyllä on tekokukille kehdattu laittaa huimat hinnat!

Kävelymatkamme jatkui Kalamajan puutalokortteleita ihaillen Kopli-kadulle ja siitä Telliskiveen. Pudelin terassille juomat tarjoillaan nykyisin muovituopeista. Oh no!

Boheemi
Päätimme jättää Patarein ja Fotografiskan näyttelyt toiseen kertaan ja huonompaan keliin. Haahuilimme Telliskivessä ja torilla. Haimme Selveristä aamiaistarpeet, niin meillä ei ole huomennakaan kiire. Menimme vielä syömään wrapit Boheemiin, ennen kuin palasimme kämpille. Kävin uudelleen suihkussa ja istuimme terassille vilvoittelemaan. Huoneessa oli turhan kuuma, avasin ikkunan ja tieltä kuului liikenteen melua, yö menikin aika lailla harakoille.

Helteisen kotimatkan vietimme Eckerön kannella lukien ja risteilyisännän lauluja kuunnellen. Helsingissä toistakymmentä moottoripyörää (FIN + LT) purkautui lautalta jonossa ulos. Moikkasimme mukavan kotkalaispariskunnan ja suunnistimme kohti Vantaata. Tuusulanväylällä oli ruuhkaa, ilmeisesti kolari jossain edessäpäin ja Hannu kurvasi Suutarilan kautta kotiin.

Reissu oli onnistunut ja Viro on tosi mukava maa koluta. Suunnitteilla onkin käydä joskus tutustumassa myös Itä-Viroon. Kaveripariskunta teki samaan aikaan lähes samassa ajassa edestakaisen mp-reissun Garda-järvelle, meille sopii paremmin viisi kohdetta ja leppoisat päivämatkat. Kilometrejä kertyi yhteensä 710.

Lauttamatkat Eckeröllä yhteensä 116€, majoitukset yhteensä 426€. Mantereen ja saarten väliset lauttamatkat (3 kpl) yht. noin 30€.

Matkalukemista: Terhi Pääskylä-Malmström "Viron viemää - viroilun laajempi oppimäärä".