maanantai 1. heinäkuuta 2019

Tammisaari, Kopparö

Lossimatka Kopparöhön
Nyt olemme kokeilleet PRO:n Etelä-Suomen lomakohteet; Meri-Teijo, Kustavi ja Tammisaaren Kopparö. Matkaan lähdimme maanantaina, Onni ja Ilona liittyivät seuraamme vasta seuraavana päivänä.

Alli, PRO
Alli, 4h-mökki (ilman omaa saunaa) on todella viihtyisä, ulkoterassi on iso ja ranta lähellä. Seinän takana on tilaussauna, joka lämpiää kaikille keskiviikkoisin naisten ja miesten vuoroin. Muuten sitä voivat käyttää leirintäalueen asukkaat, jos haluavat käydä suihkussa.

Rannassa on kaksi soutuvenettä, toinen meille ja toinen naapurin Tiira-mökkiläisille.

KopparÖl
Ilma oli mitä ihanin ja tavarat purettuamme kävelimme KopparÖl-ravintolan terassille oluille. Lähellä on myös venesatama, jonka käyttäjät piipahtavat varmasti myös ravintolaan tai käyttävät rannassa olevaa grillitupaa. Tarkkailimme kahta metsäkaurista, jotka ruokailivat läheisessä, kauniissa metsässä.

Illalla joutsenperhe lipui laiturimme ohitse.

Tiistaina Suvi viestitti, että lapset syövät kotona, ennen kuin tulevat vieraiksemme. Teimme aamupäivällä kävelylenkin leirintäalueen ympäri. Alueelle on majoittunut parisataa vakiasukasta vaunuineen. Niiden yhteyteen on rakennettu aidat ja terassit, pystytetty sivuteltat ja istutettu kesäkukat. Paikkoja on vapaana myös satunnaisille kävijöille.

Pihakoristeissakaan ei ole säästelty.

Käytettävissä on useampia grillikatoksia, tiskauspisteitä ja tiloja yhteiseen oleskeluun. Myös kierrätys ja jätehuolto on hoidettu.

Taivaalle alkoi kertyä tummia pilviä ja jossain kauempana jyrisi ukkonen. Suvin porukat saapuivat iltapäivällä ja joimme pullakahvit terassilla. Onni ja Ilona halusivat lähteä heti soutelemaan ja sääkin oli siihen sopiva. Ilona tuli pian takaisin, kun isoveli oli kastellut hänet airolla roiskuttaen.

Muun perheen poistuttua Onni ja Hannu käyttivät miesten suihkuvuoron, Ilona ja minä naisten. Saunakin oli lämmin jonkun jäljiltä. Vain Ilona ei uskaltautunut uimaan. No, olihan merivesi ehkä piirun verran viileämpää kuin Keravanjoessa (2.7. mittauksen mukaan 18,2 astetta).

Nukuimme koko porukka hyvin, aamiaisen jälkeen lähdimme kävelylenkille. Sää oli ennusteista huolimatta kaunis, sateet olivat jossain aivan muualla. Kävimme katsomassa venelaiturit, mutta köysisilta jäi löytämättä. Onni kävi taas soutelemassa. Lounaan jälkeen ilmoitin, että on päivälevon aika. Yllätyksekseni Ilonakin nukahti sohvalle, mutta olihan hän käynyt kierroksilla kuin Duracell-pupu ja veivannut tanssiharjoituksia peilin edessä. Illalla oli saunavuorot naisille ja miehille, Ilona pesi selkäni ja jätti taas uimisen väliin. Kaikkien käytyä saunassa keräsin ruokatarvikkeet koriin ja lähdimme Pikku-Myyn Linnaan grillaamaan.

Loppuilta kului taas rattoisasti korttia pelaten. Heräsin aamuneljältä, kun Ilona seisoi sänkymme päädyssä. Taisi kävellä unissaan. Meni kuitenkin kiltisti uudelleen nukkumaan ja heräsin yhdeksältä kahvin keittoon.

Aamupäivällä pakkasimme tavaramme, hoidimme tiskit ja siivosimme mökin. Kävin vielä viimeisen kerran uimassa ja suihkussa. Oli sääli lähteä pois, kun sää oli niin kaunis. Hannu ajoi Snappertunan kautta, matkalla taivas pilvistyi ja hetken ripotteli vettä. Vein porukan Perttilän Ismettiin syömään, ennen kuin veimme ipanat kotiin.