lauantai 13. heinäkuuta 2019

Viro Hondalla; Saarenmaa, Kuressaare

Hannu yritti tehdä nettivarausta 11.00 lautalle Saarenmaalle, sille oli autopaikat myyty loppuun, polkupyörille oli vielä tilaa, mutta ohjelma ei tuntenut sellaista välimuotoa kuin moottoripyörä. Varmuuden vuoksi laitoimme herätyksen kuudeksi, söimme aamiaisen ja ajoimme bensa-aseman kautta Sõrun satamaan odottamaan 8.15 lauttaa.

Sõru
Lautta oli pienempi kuin Hiidenmaalle tullessa, mutta hyvin oli tilaa. Liput (alle 10€) ostimme lautalla.

Triigi
Villa Inga
Saavuimme Saarenmaalle, Triigin satamaan. Koska aamukahvit olivat jääneet juomatta, pysähdyimme Villa Ingaan kahville ja kirsikkapiirakalle. Suurin osa henkilökunnasta taitaa olla suomalaisia.

Angla
Meillä oli koko päivä aikaa käytettävissä ja pysähdyimmekin Anglan tuulimyllymäen kohdalla. Emme maksaneet sisäänpääsyä (4€), vaan katsoimme vanhat traktorit ja tuulimyllyt aidan takaa.

Kaalin meteoriittikraatteri
Seuraava pysähdys oli Kaalissa, jossa kävelimme parkkipaikalta katsomaan meteoriitin esihistorialliseen aikaan tekemää kraatteria. Suomalaisia alkoi olla enenevässä määrin.

Good Mood Food Kohvik
Saavuimme Kuressaareen ja löysimme Pärna Guesthousen. Edelleen hyvissä ajoin, huoneita vasta siivottiin. Saimme jättää Magnan parkkiin, laukut sisälle ja vaihdoimme kevyemmät vaatteet päälle. Kävelimme Piispanlinnan ohi ja jäimme viehättävän Good Mood Food Kohvikin aurinkoiselle terassille tervetulo-oluille.

Gastro Pub Kodulinna Lokaali
Jatkoimme kävelyä vanhaan kaupunkiin ja pysähdyimme hyvälle lounaalle Kodulinna Lokaalin terassille.

Poikkesimme torille, joka oli jo sulkeutumassa (maanantaina haetaan sieltä marjat), kävimme kaupassa ja palasimme majataloomme, josta saimme huoneemme ylimmästä kerroksesta. Majoitukselle suuri suositus!

Pärna Guesthouse
Sää oli niin hieno, että majoituttuamme istuimme hetken helteisellä terassilla, ennen kuin menimme suihkuun ja päikkäreille.

La Perla
Illalla kävelimme vanhaan kaupunkiin ja jäimme La Perlan terassille, jonne vielä hetken paistoi ilta-aurinko. Nyt oli suomalaisia joka paikassa. Tilasin itselleni todella hyvän ankka-annoksen, Hannun seafoodpasta oli kuulemma paras for ever. Suuri suositus!

Naapuritalon Apartments Pärnaan oli majoittunut suomalaismororisteja, jotka istuivat alakerrassa tilatulla aamiaisella, kun menimme omalle aamupalalle. Lähdimme kävelemään Ujula abajakseen, lähimmälle uimarannalle, jossa ajattelin käydä tänään uimassa. Katsastimme Piispanlinnan, siellä rakennetaan esiintymislavaa ilmeisesti tulevaa oopperajuhlaa varten.

Kävimme katsomassa hauskan ja liikuttavan sarjakuvanäyttelyn "See oli siis kui Soome läksimme".

Suur Tõll ja Piret said hea kalasaagi
Tarkoitukseni oli varata hieronta-aika huomiselle ja kävin parissa rannan spa-hotellissa kyselemässä aikoja, mutta jäljellä oli enää lyhyitä sessioita.

Kohvik John Bull
Poikkesimme mukavan John Bull Kohvikin aurinkoiselle terassille, ennen kuin jatkoimme kävelyä pitkin Tolli-katua.

Siitä käännyimme Kauballe ja kävin Johan Spa Hotellissa varaamassa tunnin hieronnan huomiseksi.

Kodulinna Lokaali
Lounaalle oli monta vaihtoehtoa, mm. kaupan salaattibuffet tai lämminruokatiski, mutta meitä kumpaakin himotti Hannun eilen syömät rapsakat mustekalarenkaat ja kävimme syömässä ne Kodulinna Lokaalin terassilla.

Taivaalle alkoi kertyä tummia pilviä ja sen verran taas laiskotti, että päätin jättää uimisen huomiseen. Palasimme kämpille iltapäiväkahville, suihkuun ja huilimaan. Koko talo taisi olla meitä lukuunottamatta tyhjä.

Saaremaa Veski
Aurinko paistoi niin komeasti, että ehdotin illallispaikaksi Saaremaa Veskiä, joka sijaitsee kotikatumme varrella. Valitsimme pöydän aurinkoiselta yläterassilta ja tilasimme yhteisen alkupalalautasen, leivässä olevan keiton ja savukanasalaatin. Loppuillan istuimme omalla terassilla, kunnes aurinko painui talojen taakse. Isäntäväellä oli vieraita, (lasten?)lapset kirmasivat naapuritalon pihalla ja grillissä tuoksui possu.

Aamupalan syötyämme lähdimme kävelylenkille. En ottanut uimakamppeita mukaani, sillä ilma oli vielä tuulinen ja viileähkö. Kävelimme Piispanlinnan kautta rannalle, jossa tuuli tuntui vielä koleammalta.

Harhautimme itsemme vanhan kaupungin kapeille kujille, mm. Suur-Põllulle ja ihailimme vanhoja taloja ja niiden runsaita pihoja. Näyttää tulevan hyvä omenavuosi tännekin.

Haimme yhdeltä torimummolta vadelmat ja palasimme Konsumin kautta kämpille. Mukaan ostimme lounassalaatit, jotka söimme aurinkoisella pihalla.

Tietenkin tuli helteinen iltapäivä, kun minä päätin jättää uimisen Pärnuun. Vetäydyimme yläkertaan lukemaan ja päikkäreille.

Lähdin Johan Spa Hotelliin varaamalleni klassiselle (ei voi sanoa kovin urheilulliselle) tunnin hieronnalle (38€). Muuten hyvä, mutta allasosastolta kuuluvat lasten kiljumiset hieman häiritsivät rentouttavaa sessiota.

Teimme treffit vanhan kaupungin keskustaan ja huolimatta Hannun ehdottamasta intialaisravintolasta päädyimne taas Kodulinna Lokaalin terassille. Tämän reissun viimeinen illallinen Saarenmaalla oli varsin hyvä.

Kuressaaren vanha paloasema
Kävelimme majapaikkaamme, jonne olimme saaneet naapureita Latviasta ja Liettuasta. Nautimme vielä lasilliset pihalla ilta-auringossa, kunnes pilvet valtasivat taivaanrannan. Ehkä kastumme huomenna matkalla Pärnuun?

Tasan kello 23.00 (hiljaisuus) alakertaan majoittuneet latvialaiset/liettualaiset pikkulapset lopettivat kiljumisen. Kuuntelin avoimesta kattoikkunasta (ja viereisestä sängystä) kuuluvaa suhinaa ja mielessäni olin jo Pärnussa.