keskiviikko 7. elokuuta 2019

Merkkipäivänään matkoilla; Berliini

Kun marraskuussa kävimme ensivierailulla Berliinissä, ihastuimme kaupunkiin ja päätimme tulla joskus kesäaikaan uudelleen. Viron moottoripyöräreissun jälkeen kalenterit näyttivät lupaavan tyhjiltä ennen Balkanille lähtöä. Hannun syntymäpäivä lähestyi ja varasimme siihen kohtaan EasyJetin lennot Berliiniin.

Aamulento sujui mukavasti, vaikka lähtikin hieman myöhässä. Lyhyt matka kului lukien ja naapurirouvan kanssa jutellen. Laskeuduimme helteiseen Berliiniin ja ostimme automaatista liput (2×2,80€). Siirryimme kentältä 109-bussilla lähelle hotelliamme. Asumme Charlottenburgissa joka on edelliskerrasta tuttua seutua. EnergieHotel löytyi helposti, mutta huoneita siivottiin vielä. Jätimme laukut ja pidemmät vaatteet säilytykseen ja lähdimme kävelemään kohti Charlottenburg Schlossia.

Brauhaus Lemke am Schloss
Opaskirja suositteli linnan lähettyvillä olevaa Brauhaus Lemkeä, joka olikin sisältä perinteisen oluttuvan oloinen puupenkkeineen ja -pöytineen. Tarjoilu ulos oli toivottoman hidasta, onneksi meillä ei ollut mihinkään kiire.

Schloss Charlottenburg
Joimme pitkään odottamamme oluet, kävelimme Spree-joen rantaan ja siitä Charlottenburgin linnan puistoon. Kierrettyämme ulkopuolelta koko kompleksin palailimme Kantstrasselle, jonka lähellä asumme.

Stavros Grill & More
Alkoi olla jo nälkä ja huomasimme kreikkalaiskioskin, josta ostimme giros pitat. Hannu pääsi pitkästä aikaa puhumaan kreikkaa.

EnergieHotel Berlin in Charlottenburg
Palasimme hotelliin ja saimme valoisan, ilmastoidun huoneemme. Suihkun ja siestan jälkeen istuimme ulos terassille nauttimaan aperitiivit, samalla vilkaisimme sähköpostit ja uutiset, sillä wifi ei toimi kuin alakerrassa. Lähdimme minun toivomuksestani vietnamilaiseen Saigon Green -ravintolaan.

Saigon Green
Ulkopöydät oli kaikki varattu ja istuimme sisälle syömään hyvät, yhteiset annokset. Makumuistini ei pettänyt tälläkään kerralla. Hyvää ruokaa ja hyvää palvelua, suuri suositus! Kotimatkalla Hannu kävi varaamassa hotellimme naapuriravintolasta pöydän huomiseksi. Hän sai vuorostaan valita paikan, olihan hänen syntymäpäivänsä. Ilman varausta suosittuun espanjalaisravintolaan taitaa olla turha edes yrittää.

Perjantain jokiristeily

Cafe daily fresh
Restaurant 893
Synttäripäivän aloitimme läheisen daily fresh -kahvilan terassilla aamiaisleivillä ja kahveilla. Annoin Hannulle lahjaksi Berliinin kartta-oppaan, johon voimme tehdä omia merkintöjämme. Nousimme S-bahnin pysäkille ja siirryimme junalla Alexanderplatzille.

Alexanderplatz
Kävin ostamassa Noelille synttärilahjaksi Ampelmann-paidan. Tyhmä paita, totesi poika, kun ei saanutkaan kovaa pakettia. Vielä oli käymättä ylhäällä tv-tornilla ja on edelleenkin. Ilma oli mitä helteisin ja hyppäsimme jokilaivaristeilylle. Laivan kannella ilma sentään vähän liikkui. Samalla saimme yhdistettyä siihen terassioluet.

Tuomiokirkko
EddyLinen Viktoria-laivan kannella
Capital beach with no beach
EddyLinen tunnin jokiristeilyyn sisältyi englannin ja saksankielinen selostus, joka antoi paljon mielenkiintoista, huumorilla väritettyä tietoa nähtävyyksistä. Parlamenttitalossa ja monissa virastoissa on elo-syyskuussa avoimet ovet, jolloin kansalaiset ja turistit voivat käydä tutustumassa tiloihin ja paikalla oleviin ministereihin/kansanedustajiin ja muihin viskaaleihin.

Risteilyn jälkeen kävelimme Brandenburger Torille. Söimme lounaaksi kioskista ostetut currywurstit. Valtiopäivätaloon pääsemiseksi olisi pitänyt tehdä varaus kaksi päivää aikaisemmin, joten sekin jää johonkin toiseen kertaan.

Brandenburger Tor
Bellevue
Takaisin kohti Charlottenburgia kävelimme läpi Tiergartenin. Ohitimme Bellevuen linnanpuiston ja jäimme lenkkioluelle lähelle korkealle taivaalle kohoavaa kultaista patsasta, Siegessäulea.

Siegessäule
Kävelimme läpi Tiergartenin, jonka yhdellä nurmikolla oli (miespuolisia) auringonottajia au naturel. Palasimme hotelliin suihkuun ja siestalle.

Synttärikuoharit
El Borriquito
Alakerran aperitiivikuohareiden jälkeen kävelimme parikymmentä metriä El Borriquitoon, josta saimme pöydän läheltä kävelytietä, siinä sentään ilma liikkui. Olimme jo etukäteen tutustuneet ruokalistaan ja tilasimme jaettavan alkupalalautasen, vai pitäisikö sanoa tarjottimen. Talo tarjosi odotellessa sherryt. Syötyämme selkäni takaa alkoi nousta uhkaavia, mustia pilviä, mutta sadetta tuli alas vain muutama tippa. Seuraavan päivän tv-uutisista kuulimme, että Luxemburgiin oli iskenyt tornado, joka oli ylittänyt myös Saksan, mutta ei enää sillä voimalla. Halusin tarjota synttäri-illallisen, mutta ravintolan korttikone ei halunnut vastaanottaa korttiani. Kuinkakohan monta kertaa sitä tuli höylättyä, jää nähtäväksi.

Leppoisa lauantai

Halusin käydä edes kerran aamiaisella Steinecke-leipomokahvilassa ja löysimme viime kerralta tutun paikan. Lauantaista tai myöhäisestä (10.00) ajankohdasta johtuen tarjonta ei ollut kovin runsasta. Leivät ja kahvit nautittuamme jatkoimme kävelyä kohti Tiergartenia.

Jollain aukiolla oli erikoinen taideinstallaatio; kasvihuoneet oli täytetty joko muovipulloilla, pulloposteilla tai yksi jopa kasveilla.

Spree-joen varrelta löytyi erikoisen näköinen "Bonk-tehdas", mutta kai se oikeasti on joku jätevesilaitos, on vain maalattu makean näköiseksi.

Ilmankos Hannu sai osakseen ansaitsematonta huomiota Albania-paidassaan; uutisissa kerrottiin jostain vaaleista Albaniassa.

Tiergarten
Dicke Wirtin
Palasimme Kantstrasselle ja siitä Carmerstrasselle ja istahdimme Dicke Wirtinin terassille lenkkioluille. Vanha setä koiransa kanssa istui kahvilla, hänet näimme viimeksikin ja kaikesta päätellen mies asuu samassa rakennuksessa.

Saigon Green
En voinut vastustaa Saigon Greenin kutsua ja söimme terassilla kevyen lounaan. Ah, kesärullia ja karamellisoitua ankkaa!

Tapas Bar
Illaksi ei ollut mitään suunnitelmia. Vähän teki mieli raikasta salaattia tai italialaista ruokaa, mutta päädyimme kävelykierroksen päätteeksi Tapas Barin terassille. Ei mitään erikoista, mutta syötävää ja sopivaa jaettavaksi. Aikaisesta herätyksestä johtuen menimme myös aikaisin nukkumaan. Ilmastoinnin mukavasti viilentämä huone oli taas siivottu.

Puhelinherätys viiden jälkeen, ilman aamiaista siirryimme bussilla (sunnuntaista johtuen yhdellä vaihdolla) lentokentälle. Ei ollut turhia aikoja odotella, lento lähti ajassaan ja laskeutui etuajassa. Olin kantanut laukussani sateenvarjoa, Vantaalla sille oli käyttöä, kun kävelimme juna-asemalta kotiin. Hieno reissu!