torstai 10. elokuuta 2017

Karigador, Novigrad

Yöllä ukkosti ja salamoi, muttei satanut ja ilma pysyi edelleen helteisenä. Viiden aikoihin lakaisukone kulki tiellä eestaas asuintalomme edessä. Emäntämme Gordana saapui sovitusti yhdeksältä ja kuskasi meidät bussiasemalle. Hän selvitti kuskin kanssa jatkoyhteydet ja kertoi tälle, mihin meidät pitää jättää. Hain leipomosta täytetyt tortillat matkaevääksi.

Karigador
Porečissa satoi runsaasti, mutta sade loppui, kun poistuimme kaupungista. Olimme ainoat Umagiin jatkavan bussin kyydissä ja kuski huolehti meidät ulos juuri oikean tienhaaran kohdalla. Kävelymatka Villa Nonnoon ei ollut pitkä ja risteyksessä huomasimme pienen marketin ja sen yhteydessä baarin terasseineen. Saksaa puhuva emäntämme toivotti meidät tervetulleeksi ja kutsui paikalle englantia puhuvan poikansa. Tämä toi meille tervetulo-oluet, kun kieltäydyimme kahvista. Molemmat pahoittelivat, kun eivät pystyneet hakemaan meitä Novigradista.

Teimme lyhyen kävelylenkin pienessä kylässä ja kävimme kaupassa. Iltapäivällä menimme lähirannalle uimaan. Aivan liian lämmintä vettä minun makuuni! Taivas synkkeni ja alkoi ukkostaa.

Restaurante Spitz
Siestan aikana satoi hetken rankasti ja nukahdin ukkosen jyrinään. Illalla kävelimme läheiseen Spitz-puutarharavintolaan. Ehkä meidän ei tarvitse lainkaan lähteä Novigradiin, kun tästä pikkukylästäkin löytyy kaikki tarpeellinen. Söimme hyvät ruuat ja loppuillan istuimme omalla parvekkeella. Ukkoskuuro oli viilentänyt ilman sopivasti +24:een.

Yö ilman ilmastointia oli tuskastuttavan kuuma. Jätimme luukkuja ja ikkunoita auki, jostain niistä pääsi huoneeseemme hyttysiä.

Dajla
Hain aamulla lähikaupasta tuoreen leivän ja kasvistorilta tomaatteja ja hedelmiä. Kun söimme aamiaista parvekkeella, emäntämme kävi poimimassa puutarhasta meille viikunoita ja antoi meille luvan ottaa niitä lisää puusta.

Kävelin läheiseen Dajlan rantakylään, joka on verrattavissa Karigadoriin; lähes kaikki talot ovat vuokrattavissa ja kylästä löytyy kauppa + pari ravintolaa. Uimapaikkoja riittää koko rantakadun mitalla.

Kävelin Dajlan luostarille saakka. Se näytti suljetulta, tyhjältä ja rapistuneelta. Joskus sitä on ympäröinyt hieno puutarha suihkulähteineen. Vanha nainen yritti myydä minulle tuoreita viikunoita, mutta olin liikkeellä ilman rahaa.

Kämpille palattuani lähdimme kävelemään toiseen suuntaan, kohti leirintäaluetta. Ennen sitä kävin uimassa, aallokko oli korkea ja meriheinät pyörivät jaloissa. Muuten vesi oli puhtaampaa verrattuna eiliseen uimapaikkaamme, joka oli suojaisessa lahdenpoukamassa.

San Benedetto, Dajla
Kävelimme illalliselle Dajlaan. Hannun ehdottama Belveder oli meille ylihintainen. Seuraava, Taverna Istriana ei minun tulkintani mukaan tuulisesta säästä johtuen tarjonnut lainkaan kalaruokia (mutta minähän en osaa saksaa), Hannun tulkinnan mukaan tarjolla oli tuulisesta säästä johtuen vain kalaa. Jatkoimme matkaa ja päädyimme päivällä bongaamaani San Benedettoon, jonka yläterassilta saimme viimeisen varaamattoman pöydän. Söimme hyvät salaatit, grillatut mustekalat ja simpukkalajitelman. Iltakahvit ja Pelinkovacit nautimme omalla parvekkeella ilman jo hieman viilentyessä.

Yö oli sopivan viileä nukkua, yksi hyttynen häiritsi untamme. Söimme aamiaista parvekkeella, kun emäntämme toi meille puutarhasta kourallisen luumuja ja suuria viikunoita. Päätimme katsastaa huomisen bussin aikataulun itse, sillä emäntämme ei tiennyt bussien pysähtyvän Karigadorissa. Ilmeisesti paikalliset eivät käytä julkista liikennettä. Lähdin kävelemään Umagiin päin päällystettyä kävelytietä, joka päättyi CampingIN Park Umagin kohdalla. Siitä eteenpäin kevyenliikenteen väylä vaihtui kiviseksi poluksi, joka jatkui metsään. Taisi olla enemmänkin maastopyöräilijöille tarkoitettu ja käännyin takaisin. Jäin leirintäalueen portille istuskelemaan, kunnes Pulaan menevä bussi ohitti minut. Tarkoituksemme on siirtyä sillä huomenna Porečiin.

Kävelin leirintäalueelle ja rantaa myöten takaisin omaan kyläämme. Camping-alueella on kaksi suurta allasta, useita ravintoloita ja baareja, tarjolla hierontaa ja lomamökkejä terasseineen. Parhaat uimapaikat Kroatiassa löytyvät useimmiten leirintäalueilta. Ehkä minäkin joskus suostun Hannun ehdottamaan autolomaan Kroatiassa.

Iltapäivällä kävimme uimassa, söimme kevyen lounaan ja vetäydyimme siestalle. Taivaalle alkoi kertyä uhkaavan näköisiä pilviä.

Spitz
Viimeinen päivä Karigadorissa tuntui pitkältä, ilman sen kummempaa tekemistä. Ajankuluksi lähdimme iltakahville lähikaupan viereiseen Kaffe Bar Vistaan. Kävelimme hetken rantakadulla, ennen kuin menimme syömään Spitziin, samat hyvät grilliruuat kuin viimeksikin. +22 astetta omalla parvekkeella tuntui juuri sopivan vilpoiselta. Illan pimentyessä seurasimme tähtien syttymistä taivaalle. "Lentokone lentää yössä, loistaa valot tähtivyössä".