keskiviikko 16. elokuuta 2017

Rovinj

Kuudelta kotikadullamme kolisi lakaisukone ja seitsemältä soivat jo totutusti kirkonkellot. Kymmeneltä jätimme Futurumin ja kävelimme kirkkoaukion leipomoon ostamaan sämpylät eväiksi. Söimme ne bussiaseman läheisyydessä, kun ensin olin jonottanut meille bussiliput Rovinjiin.

Saavuimme Rovinjiin puolenpäivän jälkeen ja kävelimme helteessä ylämäen Lamanovan kaupunginosaan, jossa saimme huoneemme Guest House Casa Miasta. Asumme alimmassa kerroksessa ja käytettävissämme on iso, varjoinen patio. Kävin läheisessä supermarketissa, huuhtaisimme päivän pyykit ja suihkun jälkeen istuimme patiolla. Ei tehnyt vielä mieli lähteä alas keskustaan hikoilemaan.

Siestan jälkeen kävelimme keskustaan, alamäkikävely ei tuntunut niin pitkältä kuin tullessa. Jos koko Istria vaikuttaa Italialta, niin tämä on sitä itseään! Ihan kuin olisin palannut Cinque Terreen. Istuimme Trattoria Lilin terassille ja söin maukkaan kana-annoksen. Kävelimme vielä rantakatua pienvenesatamaan, ennen kuin palasimme kämpille suihkuun ja omalle patiolle istuskelemaan. Huomenna toivottavasti jaksamme kävellä ja kuvata enemmän.

Yö oli hiljainen, kadullamme ei juuri kulkijoita ollut. Huoneessa ei ole ilmastointia (vain tuuletin), mutta jätimme ikkunan yöksi auki.

Kevyen aamiaisen jälkeen lähdin parin tunnin helteiselle lenkille keskustaan. Kävelin bussiaseman ja sataman ohi Monte Mulinin alapuolella oleville uimarannoille, tosin ranta on kivinen ja ruuhkainen, parhaiten uimaan pääsee rapuista.

Palasin takaisin keskustaan ja rantakatua myöten vanhaan kaupunkiin. Nousin ylös Sv. Eufemije -kirkolle. Hiki ja sen mukana aurinkorasva valui silmiini, jos olisin muistanut ottaa pyyhkeen mukaan, olisin ehkä harkinnut kirkontorniin kapuamista. Nyt tyydyin kuvaamaan vanhan kaupungin sokkeloisia, kauniita kujia. Etelä-Euroopassa kuuminta muotia on sinivalko-ruutuisesta kankaasta valmistettu "siivoustakki". Samasta materiaalista löytyy myös pitsein somistettuja shortsiasuja.

Ostin tuoretorilta hedelmiä, poika taisi huijata hinnassa, mutta kyllä olivatkin hyviä rypäleitä. Kävelin vielä hetken rinnettä ylös-alas ja palasin kaupan kautta kämpille, jossa Hannu jo vilvoitteli patiolla oman kävelylenkkinsä jälkeen. Otimme oluet ja saimme seuraksi autolla liikkeellä olevan (niin kuin kaikki muut meitä lukuunottamatta ovat) saksalaispariskunnan. He kertoivat poikansa menneen Italiaan ja juuri sille leirintäalueelle on iskenyt tornado, joka on kaatanut puita ja tuhonnut aluetta.

Konoba Lampo
Hannu (kuten monet nimeltä mainitsemattomat ystäväni) arvostaa ruokapaikat tripadvisorin kautta, toisin kuin minä, joka luotan enemmän intuitiooni. Aamupäiväkävelyllä huomasin mukavan merenrantaravintola Lampon, johon suostuttelin Hannun syömään. Saimmekin hyvät alkusalaatit ja pääruuat, lisäksi ystävällistä palvelua. Illan hämärtyessä palasimme omalle patiolle digestiiveille.

Perjantai oli rantapäivä. Hannu käveli suorinta tietä Uvala Lone -rannalle, minä perässä leipomon ja korttikaupan kautta. Kävimme rapuista uimassa, minä pari kertaa. Eipä juuri vilvoittanut, suihkun vesi taisi virkistää enemmänkin. Hannu palasi samaa reittiä kämpille, minä postin ja kaupan kautta.

Orlando

Vietimme siestan, jonka jälkeen kävin varaamassa meille illaksi pöydän läheisestä Gostionica Orlandosta. Eipä tarvitse enää kävellä keskustaan tai vanhaan kaupunkiin. Aperitiivien ja suihkun (taas) jälkeen kävelimme Orlandoon ja söimme hyvät salaatit ja tasasimme erinomaisen pizzan. Harmi vain, että tässäkin paikassa meiltä yritettiin huijata 100 kunaa liikaa vaihtorahassa.