keskiviikko 19. heinäkuuta 2023

Ilonan kanssa Tallinnassa

Ilona olikin jo aamulla hereillä, kun huhuilin häntä aamiaiselle. Hannu heitti meidät junalle ja olimme taas vähän liian aikaisin satamassa. Laiva olikin Cinderella ja olin aluksi ihan hukassa, kun olen niin tottunut Finlandiaan ja XPRSiin. Löydettiin kuitenkin hyvät paikat lähes täydestä laivasta. Myymälästä ei löydetty mitään ostettavaa, minä kulutin aikaa lukemalla, Ilona katsoi leffaa puhelimesta.

Pääsimme heti majoittumaan Stay Apartment -hotelliimme. Ikkunat olivat aurinkoon päin ja huone oli kuuma. Suljin verhot ja laitoin ilmastoinnin päälle. Keittiön kaapista löytyi pressopannu (ei mainita Booking.comilla) enkä minä ottanut kahvia mukaan. Kyllä nyt harmittaa! Jätimme laukut huoneeseen ja lähdimme syömään.

Stay Apartment
Margherita

Pizza kelpaa aina ja lähdimme kävelemään vanhaan kaupunkiin ja Lai-kadun Margheritaan. Tilasin vaihteeksi vuohenjuustosalaatin, mutta mielestäni se jää kakkoseksi kanacaesarin jälkeen. Pienestä koostaan huolimatta Ilona veti melkein koko pizzan, yhden palan raski antaa minulle maistiaiseksi.

Niguliste kirik

Minäkin pääsin vihdoin Nigulisten kirkon näköalatasanteelle ja museoon, kun sain kaverin seurakseni. Mahtavat näkymät, varsinkin kun sattui hieno sää!

Toompea

Kävelimme vielä Toompealle, kävimme Aleksanteri Nevskin katedraalissa ja näköalatasanteella. Laskeuduimme raput alas Balti Jaamalle (tätä Maps.me ei tiedä), ostin torilta mustaviinimarjoja ja kaupasta leipää illaksi ja aamuksi.

Tarkoitus oli käydä illalla Rotermannin vaatekaupoissa, mutta heräsimme päikkäreiltä niin myöhään, että ennen kahdeksaa ehdimme käväistä vain yhdessä liikkeessä.

Taqueria
Aamupäivällä otimme laukut mukaan, kun Ilona meni shoppailemaan Rotermannin vaatekauppoihin. Sillä aikaa minä istuin laukkujen kanssa aamukahvilla. Onneksi suojassa, sillä yli pyyhkäisi rankka sadekuuro. Lounaan söimme Taqueriassa (2 × 7,90). Ylitimme satama-altaan sillan kautta, kävimme Sadama Turgissa ja jonotimme laivaan. Vaihteeksi Viking Gabriella, taas oltiin hukassa.