lauantai 1. heinäkuuta 2023

Kolmas kohde; Võru. Voe Taevas!

Aamupäivällä Tartossa satoi, aamiaisen jälkeen siistin huoneiston ja pakkasimme laukut. Hannu haki Hondan kadunvarren parkista, se oli seissyt puun alla ja oli aivan tahmainen. Matkalla Võruun satoi välillä, mutta minä pysyin kuivana Hannun selän takana. Näimme ensimmäiset haikarat ja haikaranpesät.

Taevas Külalistemaja

Tuttu majapaikka löytyi helposti Katariina Alleelta ja parkkeerasimme Hondan Taevas Külalistemajan pihalle. Olin saanut ovikoodin sähköpostiini ja ravintolan/respan tyttö kertoi, että huoneemme on valmiina. Saimme saman, tilavan huoneen kuin viime kerralla. Kokeilin heti kylppärin ovea (vähän kuin vanhan aitan liukuovi). Kyllä, se oli korjattu eikä enää tunnu putoavan kiskoltaan.

Kohvik Taevas

Vaihdoimme vaatteet ja menimme alakerran ravintolaan hyvälle lounaalle. Istuimme (onneksi) sisälle, samaan aikaan rankka sadekuuro pyyhkäisi yli. Kävimme läheisessä kaupassa ja palasimme päikkäreille.

Tamulajärve

Hain alakerrasta itselleni kahvin ja pari lautasta (huoneessa on vain jääkaappi ja vedenkeitin). Söimme kakkupalat parvekkeella istuen. Kävelimme lyhyen matkan Tamulajärven rannalle ja kävin uimassa. Vesi oli +23, mutta en juuri nauttinut uimisesta, kun tuuli nostatti isoja aaltoja. Rannalla tuuli pieksi hiekkaa nilkkoihin.

Kohvik Taevas

Illemmalla laskeuduimme ravintolan terassille ja söimme chorizopastan ja savustettua ankkaa. Huomenna etsimme jonkun toisen ravintolan, tai sitten ei. Syyt palata Võruun (minulle) olivat hyvä majoitus, hyvä ravintola ja mahdollisuus käydä uimassa. Täällä on sikälikin mukavaa, että kaikki puhuvat eestiä, venäjää ei juuri kuule.

Roosisaare

Söimme oman aamiaisemme parvekkeella istuen. Ainoa majoittuja meidän lisäksi - suomalainen "Pekka" - näkyi menevän kahvilaan aamiaiselle (9€) ennen pois lähtöään. Täällä on ollut jonkunlaiset kisat; niin hän kuin muutama muukin mies kantoi eilen olallaan samanlaista (ase?)laukkua. Aamupäivällä kävelimme riippusillan yli Roosisaareen. Oli niin tuulista, että päätin jättää uimisen tänään väliin. Oli kuitenkin lämmin ja riisuin neuleen päältäni, kun kävelin pois rannalta.

Hannu käveli keskustaan, minä tein vähän pidemmän lenkin. Olisin halunnut käydä katsomassa pari näyttelyä, mutta kaikki paikat ovat kiinni sunnuntaisin. Tapasimme kirkkoaukiolla ja kävimme Katariina kirikissä, jossa oli messu meneillään. Palasimme kaupan kautta kämpille, jäimme ilman mansikoita, kun marjamyyjälle ei kortti kelvannut. Tasasimme lenkkioluen parvekkeella ja söimme lounaaksi pizzapiiraat.

Tamulajärve
Kohvik Taevas

Päikkäreiden jälkeen hain taas alakerrasta ison kahvin ja söimme loput kirsikkakakusta. Kävelimme vielä rantaan, taivas oli seljennyt ja oli lämmintä, vaikkakin tuulista. Olimme harkinneet paria muutakin ravintolaa, mutta päädyimme omaan Taevas Kohvikiin. Kävi niin kuin viimeksi; sain ihan muuta mitä olin tilannut, tällä kerralla katkarapupastani vaihtui -salaatiksi. Oli kuitenkin hyvää ja sain osan Hannun pastasta, joten ei ollut syytä valittaa. Laskua maksaessani huomautin kuitenkin asiasta. "Aha" oli tarjoilijan ainoa kommentti.

Illemmalla alkoi sataa. Reissusta on mennyt puolet, kirjaa olen lukenut jo yli puolet.