keskiviikko 5. heinäkuuta 2023

Orava 🐿 - Mustla - Viljandi

Aamupäivällä jätimme hiljaisen, viihtyisän saunamajamme Oravassa. Tankkasimme Hondan Võrussa ja ajoimme pitkin pikkuteitä kohti Viljandia. Matkan aikana näimme enemmän haikaranpesiä ja haikaroita kuin koko reissulla yhteensä. Puuskittainen tuuli kiusasi meitä taas koko matkan. Parikymmentä kilometriä ennen Viljandia sadekuuro kasteli meidät, onneksi ei pahasti. Suomalainen motoristipariskunta oli jäänyt pitämään sadetta bussipysäkille, meidän ei kannattanut pysähtyä, kun kummallakaan ei ollut goretexhousuja päällä ja satulat olisivat kastuneet.

Viljandin Villat

Oli pakko pysähtyä Pikasilla ottamassa kuvat.

Mustla

Pidemmän pysähdyksen pidimme Mustlassa, että sain kuvattua värikästä kylänraittia.

Trepimäe Guest Apartment

Tämä on kolmas kertamme Viljandissa ja tiesimme vanhastaan, missä Trepimägi on, mutta yksisuuntaiset tiet ja mukulakivikadut hidastivat perille pääsyä ja tekivät siitä ikävän. Parkkeerasimme Hondan rappujen yläpäähän, soitin Trepimäe Guest Apartmentin emännälle ja tämä tulikin (samasta vanhasta puutalosta) päästämään meidät sisälle. Varmaankin kaunein majoitus, missä olemme yöpyneet!

Vaga Mama
Suur Vend

Olimme etukäteen tutkineet Viljandin lounastarjouksia ja kotiuduttuamme kävelimme läheiseen Vaga Mamaan (Vakaa Äiti, kertoo googlen suomennus) syömään kahdet erilaiset kana-annokset, yhteensä 10,20€. Vai ovat hinnat Virossakin nousseet?! Oluet nautimme Suur Vendin (Big Brother) terassilla, ennen kuin haimme Selveristä ilta- ja aamupalaa.

Viljandin Villat

Iltalenkillä ihailimme Viljandin Villoja ja laskeuduimme rantatielle. Poimin mukaan kukkia pientareelta. Kämpille palasimme rappuja myöten, asummehan aivan niiden vieressä. Tuuli oli tyyntynyt, mutta jätin uimisen huomiseen.

Jätimme ikkunat yöksi auki ja nukuimme hyvin. Aamukuudelta kuulin lokkien kirkuvan. Aamupäivällä lähdimme omille lenkeillemme. Olemme jo aiemmin katsoneet Viljandin nähtävyydet, mutta kauniissa puutalokaupungissa on aina mukava kävellä ja löytää uusia kujia. Aivan kuin kulkisi vanhassa Porvoossa, mutta laajemmassa mittakaavassa. Vertasimme Viljandia myös Pärnuun, joka on kooltaan suurempi, mutta Viljandissa mäet tuovat lisää vaihtelevuutta. Laskeuduin rantakantille, jossa on vanhoja (osa remontissa) taloja ja lisää majoitusvaihtoehtoja. Puuskutin mäen (Kõrgemäe) ylös ja huomasin olevani Posti-kadulla, joka onkin pitkä katu. Senkin varrella olemme majoittuneet, silloinkin vanhassa, remontoidussa puutalossa.

Vabaduse Plats
Ripsilld

Jatkoin lenkkiäni katsomalla tutut paikat; Vabaduse Plats (joka avattiin remontoituna juhannuksena), Jaani kirik, laululava, Ripsilld ja Viljandi lossimäed (linnoituksen rauniot). Sää oli lämmin ja kostea, joko vihdoin tulee ukonilma?

Ohitin taas Viljandin Villat ja menin uimaan. Vesi oli +20, eikä muita uimareita ollut. Järvellä harjoiteltiin melomaan, rannalla painimaan ja kentillä pelattiin tennistä. Kävin rannan suihkussa, mutta en viitsinyt pukea vaatteita päälle, vaan nousin raput uikkareissani ja istuimme takapihalle lenkkioluelle.

Viljandi Grand Hotel

Päivän lounaan söimme Viljandi Grand Hotelin buffetissa (11,20€/hlö); kahta lajia keittoa, kaksi pääruokaa, kaksi erilaista jälkiruokaa ja kahvit. Minä söin tietenkin seljankan ja ankkaa appelsiinikastikkeessa. Vähän ripsutteli vettä, kun menimme päikkäreille. Luin kirjan loppuun ja varasin pari e-kirjaa.

Kesän kirjoja;

Anna-Stina Nykänen "Yksin kotona". Korona-ajan kootut kolumnit, jotka on aiemmin julkaistu Helsingin Sanomissa ja Hyvä Terveys -lehdessä. Meille jokaiselle tuttuja ajatuksia ja tuntemuksia pandemian rajoituksista ja karanteeneista, mutta Nykänen sanoittaa ne paremmin. Kirjan innoittamana luin omat blogikirjoitukseni keväältä 2020. Olihan se aikamoista aikaa, eikä kukaan arvannut, miten pitkään sitä jatkuisi.