lauantai 8. syyskuuta 2018

Prizren, Kosovo

Prizren
Kävimme Pejan hotellimme aamiaisella. "Meidän pojat" eivät olleet työvuorossa ja englantia taitamaton tarjoilija toi meille continental breakfastin. Pakkasimme tavaramme ja hotellin johtaja tarjosi autokyydin bussipysäkille, josta täysi bussi vei meidät Gjakovaan. Matkalla ohitimme viljelymaita, keskeneräisiä rakennuksia, muslimien hautoja. Kylät/kaupungit olivat taas täynnä autohuoltamoita ja -pesuloita. Utuiset vuoret olivat koko ajan näkyvissä kauempana sivuilla. Gjakovassa oli nopea vaihto Prizrenin bussiin. Suoraan bussiyhteyteen verrattuna hävisimme 4€ (neljä terassiolutta), mutta olimme perillä aikaisemmin.

Shadervan Fountain
Hotel Denis löytyi helposti, läheltä bussiasemaa. Saimme huoneemme heti, heitimme laukut sisään ja lähdimme haahuilemaan keskustaan. Ensin olimme vähän hakusessa ja luulimme jo, ettei kaupungin terasseilla tarjota olutta eikä kaupoissa myydä viiniä. Hain Hotel Centrumista kopion kaupungin kartasta ja löysimme keskustan/vanhan kaupungin. Ja varsinaisen baarikadun.

Kaupungin rakennustyylistä mieleeni tulee Berat, tunnelmasta Sarajevo. Otimme oluet ja kävimme katsomassa Shadervan fountainin, jonka kivetyksellä pikkupojat istuivat rummuttamassa. Vanhalta kivisillalta on kaunis näkymä kaupungin takana nousevalle rinteelle ja Kaljaja-linnoitukselle. Harmi, että taivas vetäytyi pilveen ja ripotteli hieman vettä.

Palasimme hotelliin siestalle, jonka aikana taivas selkeni. Kävelimme uudelleen keskustaan ja menimme Beskaan syömään tuhdit ateriat (juomineen 22€).

Family Restaurant Besimi-Beska
Huone oli sopivan viileä, kun jätimme ikkunan raolleen. Sisäpihan puolella on parkkipaikka, jolla joku käytti yöllä autoaan niin kauan, että pakokaasu nousi ylös huoneeseemme asti. Muuten oli hiljaista. Aamulla talosta hävisivät sähköt. Lähdimme Aurora leipomo-kahvilaan huonehintaan sisältyvälle aamiaiselle. Mainitsin hotellin respalle, että Booking.comin varauksen mukaan meillä pitäisi olla terassi. Isäntä ei päässyt tarkistamaan asiaa ilman sähköä, mutta hän kehotii meitä siirtymään isompaan huoneeseen, johon kuuluu kadulle päin oleva tilava parveke. Tuplahintainen, mutta me saimme sen ilman ylimääräistä maksua.

Hotel Denis
Aamupäivällä kapusin ylös Kaljajaan, Brizrenin linnoitukselle, josta aukesi hieno näköala yli kaupungin. Matkan varrella olevaan kirkkoon olisi ollut parin euron sisäänpääsymaksu, mutta linnoitukselle pääsi ilmaiseksi. Porukkaa oli paikalla sen verran, että tunsin olevani vähän väliä jonkun puhelinkameran tiellä.

View from the Prizren Fortress
Prizren Fortress "Kaljaja"
Alas kävellessäni tervehdin ranskalaista ja italialaista vanhempaa naista, joista italialainen kertoi myös kävelleensä Camino de Santiago de Compostelan ja aikovansa ensi vuonna kävellä Camino Portuguesin. Teimme Hannun kanssa treffit joen ylittävälle sillalle, hän oli käynyt ostamassa bussiliput valmiiksi huomiselle.

Kävimme terassioluella (tummaa Pejaa) ja poikkesimme läheiselle basaarikujalle. Hääseurueet ajoivat taas kaupungin läpi autojen torvia huudattaen.

Pashtriku
Viimeisen illallisen Prizrenissä söimme keskusaukion varrella olevassa Pashtriku-ravintolassa. Minulle taas vaihteeksi kanasalaatti, kun punaisesta lihasta tulee niin tukala olo. Ennen hotelliin paluuta istuimme vielä lasillisille joenvarren terassille.

Huomenna vaihtuu maa. Kosovosta jää hyvä mieli, kannatti ehdottomasti tulla. Jos Norwegian pitää suorat Pristinan lennot ohjelmassaan, voisi Kosovoon tulla toistekin. Maata kehitetään ja rakennetaan kovasti, vielä kun oppisivat olevaan roskaamatta.

1. Hyvin balkanilaisen näköistä. Millainen ilmapiiri siellä vallitsee? Sota-ajan kaunat on tuskin täysin unohtuneet. Meillä starttaa parin viikon saarihyppely alkaen Santorinilta lähitulevaisuudessa.

2. Ilmapiiri on joka paikassa ollut (miten sen nyt sanoisi) hyvin eurooppalainen. Johtunee siitä, että käymämme paikat ovat matkailijoiden suosiossa. Olen ennenkin todennut, etteivät Balkanin maat juurikaan eroa toisistaan. Vanhat kaunat ovat edelleen olemassa, ja kuulimmekin sanonnan "toivottavasti sateet menevät Serbiaan", serbialaisista ei taida kukaan tykätä. Tosin täällä Montenegron rantakohteissa näkee paljon Serbian rekisterissä olevia autoja, joten raha puhuu puolestaan, täälläkin. Mukavaa matkaa Kykladeille!