sunnuntai 13. elokuuta 2017

Poreč

Aamiaisen jälkeen pakkasimme vähät tavaramme. Emäntä keräsi verot ja toi meille taas hedelmiä suoraan puusta. Bussi tuli, niin kuin pitikin ja olimme Porečissa vähän jälkeen yhdentoista. Futurum löytyi vanhan kaupungin sokkeloista ja saimme huoneemme heti. Pelkkä huone ilman parveketta, jääkaappia tai ilmastointia.

Kävelimme niemenkärjen ympäri, samalla katsastin mahdolliset uimapaikat. Pysähdyimme oluelle Corson terassille ja kun naapuripöytään vietiin hyvän näköisiä salaatteja, mekin jäimme lounaalle.

Karkkikaupan herkkuja
Kävelimme vanhassa kaupungissa ja kävimme kaupassa. Aallokkoa oli sen verran paljon, että jätin uimisen toiseen kertaan. Palasimme siestan viettoon kämpille, jossa ei vieläkään tullut lämmintä vettä.

Restaurant Rialto
Illalla kävelimme katsomaan auringonlaskua rantakadulle. Illallispaikat alkoivat täyttyä, emme mahtuneet Pizzeria Napoliin, joten jäimme katsomaan viimeisiä auringonsäteitä Restaurant Rialton terassille. Ruuista, rakennuksista, tuoksuista ja näkymistä tuli ihan Italia mieleen. Pyydettyämme laskun jäimme vielä hetkeksi juttelemaan naapuripöydän viehättävän italialaispariskunnan kanssa.

Ilman ilmastointia oli pakko pitää ikkuna auki koko yön. Oli lämmintä ja meluisaa; kävelykadun putiikit sulkeutuivat puolenyön jälkeen, ravintoloista palaavia iloisia ihmisiä riitti aamuyöhön saakka. Sisäikkunasta paistoi valo huoneeseemme joka kerta, kun käytävässä liikkui joku. Yöllä mietin, että taisin saada 100 kunaa liian vähän takaisin Rialtossa.

Aamuyöstä tuli vähän viileämpää ja hiljaista, kunnes roskisauto/lakaisukone kulki ikkunan alapuolella ja seitsemältä viereisen Eufrazija Baziliken kirkonkellot kalkattivat pitkään ja hartaasti.

Haimme leipomosta burekit, ne syötyämme lähdin pankkiin jonottamaan (40 minuuttia) lisää kunia. Sen jälkeen lähdin kävelemään rantaa myöten satamasta "itäänpäin". Uimarantoja laitureineen, baareineen ja palveluineen jatkui kilometrikaupalla, rantakatu on myös numeroitu pyöräilyreitti. Parin niemen ja lahdenpoukaman ohitettuani käännyin takaisin. Ennen satamaa on iso markkina-alue, josta voi ostaa kaikkea, mitä voi kuvitella rantalomalla tarvitsevansa.

Hannu oli sillä aikaa kävellyt vanhassa kaupungissa, hakenut Rialtossa meiltä liikaa veloitetun satasen ja varannut pöydän illaksi Pizzeria Napolista. Menimme salaattilounaalle Mamma Miaan.

Mamma Mia

Palasimme kaupan kautta kämpille ja minä lähdin uimaan. Siestan jälkeen kävelimme hetken ilta-auringossa rantakadulla. Salaatit tuli syötyä jo päivällä ja Pizzeria Napolissa tilasimme molemmille ruhtinaallisen kokoiset pizzat. Vielä pienet iltakävelyt ruuhkaisilla vanhan kaupungin kujilla ja terassikahvit vähän väljemmillä vesillä ennen kämpille paluuta. Kadunvierustalla istui pieni tyttö myymässä simpukankuoria, ostin yhden, vaikka noita onkin jo kotiin kertynyt.

Pizzeria Napoli
Crkva Gospe od Anđela

Lähdin aamupäivälenkille "länteenpäin" (minullahan ei ole ilmansuunnista mitään käsitystä). Tarjolla oli taas paljon uimapaikkoja, rantaravintoloita, baareja, leirikoulua, hierontaa ja vesivempaimia.

I💙Croatia

Yhden kirpputorinkin löysin, kun palasin vanhaan kaupunkiin maantietä pitkin. Meillä oli treffit kirkkoaukiolla, haimme leipomosta täytetyt sämpylät ja istuimme puistonpenkille lounaalle. Lenkkioluet joimme kantapaikassa, Corson terassilla.

Virvokkeet kotikadullamme
Iltapäivällä kävin uimassa. Aallokko oli taas melkoinen, sain nenähuuhtelun merivedellä ja yksi caminolla vaurioitunut varpaankynsi irtosi.

Corso
Siestan jälkeen menimme viimeiselle Porečin illalliselle Corson kattoterasille. Laskeva aurinko väritti kauniisti aukiota ympäröivät vanhat talot. Jäimme vielä digestiiveille Futurumin edessä olevalle penkille, seuraa saimme sympaattisesta chileläisperheestä, jotka asuvat nyt Ruotsissa. Isä ja poika olivat molemmat sitä mieltä, että Systembolaget lisää alkoholiin jotain myrkkyä/lääkettä, joka aiheuttaa kamalan krapulan. Siksi vanha isäkin käy bussimatkoilla Saksassa ostamassa chileläisviininsä. Jätimme pakkaamisen aamuun, luultavasti heräämme viimeistään seitsemältä kirkonkellojen soittoon.

1. Hienoja, valoisia kuvia! Olen kyllä huomannut, että osaat löytää hyviä ruokapaikkoja ilman tripadvisoria. Hyvä nyrkkisääntöhän on mennä paikkaan missä on paljon paikallisia ja vähän turisteja.

2. Helppo ottaa valoisia kuvia kun aurinko helottaa pilvettömältä taivaalta. Kiitos kommentista!