perjantai 18. elokuuta 2023

RMK Hiidenmaa 2023; Tallinna

Jes, odottamani matka on pian toteutumassa. Hannu lähtee mukaan Tallinnaan ja Haapsaluun, sen jälkeen tiemme eroavat ja minä jatkan Hiidenmaalle, josta olen varannut itselleni neljä majoitusta. Toivottavasti voin vaeltaa välimatkat, vaikken pystykään noudattamaan Viron RMK:n vaellusreittiä, joka kiertää koko Hiidenmaan rannikkoa myöten (240 km), ilman mitään palveluja. Minä menen taas majoituksesta toiseen. Ja maksan kahden hengen majoitukset yksin.

Viking Linen Expressillä tapasimme Timon, joka oli Hannun entisen työpaikan porukan kanssa päiväristeilyllä. Laiva oli aivan täynnä, olihan lauantai. Kirja ei pitkälle edennyt, kun saimme seuraksemme viehättävän irakilaisen nuorenparin. Perillä kävimme ensin Maren luona kahvittelemassa, samalla hän selitti minulle, miten löydän heidän mökkinsä Hiidenmaalta ja miten pääsen ohittamaan sähköaidan (villisikoja varten). Puhelimeeni kilahti ohjeet Kalamajan majoitukseen ja lähdimme kävelemään sinne. Vanha talo, vanhahtava sisustus, mutta tilavat huoneet ja sijainti lähellä Telliskiveä.

St. Vitus
Kaja Pizza

Pääsimme majoittumaan, vaihdoin  kevyemmät vaatteet päälle ja lähdimme St. Vitukseen tervetulo-oluelle. Olin ehdottanut Hannulle Kaja Pizzaa Pelgulinnassa ja sehän olikin mainio paikka. Useitakin suomalaisia oli löytänyt tien pizzeriaan. Kotimatkalla poikkesimme Rimiin, jonka itsepalvelukassalla jouduimme monta kertaa pyytämään henkilökuntaa hätiin. Emmekä olleet ainoat!

Sunnuntaina vietettiin Viron uudelleenitsenäistymisenpäivää, olen siis samaan aikaan liikkeellä kuin edellisellä Viron vaelluksellani. Aamiaisen jälkeen lähdimme omille kävelylenkeillemme. Liput liehuivat tangoissa, kun kävelin Kunglaa ja Koplia pitkin Balti jaaman bussiasemalle tsekkaamaan huomiset bussit Bussi jaamalle.

Vastapäätä Telliskiven Rimiä oli isossa puutalossa ilmeisesti ullakkopalo, ohitin savuisen paikan ja kävelin Loomalinnaken korukivikauppaan, joka oli pyhäpäivästä johtuen suljettu. Viimeksi jäi käymättä kenkäkaupassa, nyt löysin Salamanderin alennusmyynnistä itselleni uudet Riekerin vaellussandaalit.

Pööbel
Bao Jaama
Treffit teimme Pööbelin terassille, siitä jatkoimme Harjumägeen, jossa alkoi Maren mainitsema konsertti kahdelta. Kuuntelimme hetken kaupunginorkesteria (?) ja sen solisteja, ennen kuin laskeuduimme Toompean näköalatasanteen kautta Balti jaama turgille. Tarkoitus oli syödä Balta Uulitsassa, mutta siellä alkoi juuri puolen tunnin paussi ja menimme naapuriin, Bao Jaamaan syömään kana- ja pulled pork baot. Palasimme kämpille huilimaan ja kahville. Jossain alakerrassa vietettiin lasten synttäreitä, musiikki soi ja äänistä päätellen yläkerrassa pelattiin tennistä.