lauantai 30. joulukuuta 2023

Vuosi 2023 (matkaillen)

Lentohintojen kohottua ei paljon lennelty, mutta sentään enemmän kuin koronavuosina. Lentämiseltä vältyimme kotimaan reissuilla ja Viroa kierrellen. Vuosi oli kaikin puolin mukava ja matkailullisesti antoisa.

Tammikuussa käytimme Eckerön joululahjan ja lähdimme Tallinnaan pariksi yöksi. Majoituksena taas ”toinen kotimme”; Maren kaksio Kalamajassa.

Mijas Pueblo

Mijas Pueblo ja Málaga, Andalusia

Helmikuussa oli vuorossa jo perinteeksi muodostunut Andalusia-viikko, tällä kerralla kohteeksi valikoitui Mijas Pueblo. Ja tietenkin pari viimeistä yötä aina mukavassa Málagassa. Siirtymiset menivät sujuvasti, mutta sää olisi voinut olla lämpimämpi.

Maaliskuussa vietimme taas pari yötä Kalamajassa, päivisin kiertelin näyttelyjä ja kävimme hyvissä lounasravintoloissa. Tallinnassa enteili jo kevään tulo.

Tervetuloa Sipe!

Suvi ja Sami hoitivat meidän koirakuumeemme ottamalla ihanan, villin koiranpennun. Kuume laski aika rivakasti!

Via de la Plata

Camino Via de la Plata, Espanja

Huhtikuussa lensin Málagaan, jossa vietin kaksi yötä, sieltä junalla Sevillaan ja sielläkin kaksi yötä. Aloitin Via de la Platan vaelluksen Sevillasta, tavoitteena päästä Salamancaan, joka on puolivälissä 1.000 kilometrin caminoa. Afrikasta puhaltanut kuuma tuuli teki vaelluksesta tukalan ja jouduin lyhentämään suunnittelemiani päivämatkoja ja turvautumaan välillä bussikyytiin. Ison osan matkasta vaelsin hollantilaisen Margotin kanssa, yksin kulkiessani onnistuin taas eksymään. Salamancassa vietin pari päivää, ennen kuin treffasin Hannun Ávilassa. Sieltä matkasimme yhdessä Segoviaan, Toledoon ja Madridiin. Taas hieno reissu, mutta taidan sittenkin jättää vaeltamatta loput 500 km Salamancasta Santiagoon ja valitsen sen sijaan jonkun helpomman reitin.

Porvoo

Toukokuun lopun pysyttelimme kotimaassa ja otimme Hondan käyttöön, tehden vain päiväretkiä mm. Porvooseen ja Riihimäen Lasimuseoon. Porvoossa kävimme myös bussi-laivamatkalla.

Karkkilan Rautapäivillä viihdyimme kaksi päivää, majoittuen Ritun mukavaan asuntoon. Hannu luuli, että tämä oli kesän Mysteerimatka, hänen synttärilahjansa etukäteen.

Noblessner

Tallinna tyttöjen kanssa

Juhannusviikolla vein Annan ja Sofian pariksi yöksi Tallinnaan, tämä oli minun synttärilahjani heille. Majoituimme taas Marelle, siellä on tilaa myös kolmelle. Näytin tytöille Kalamajan, Telliskiven ja Noblessnerin, toki kävimme myös Rotermannissa (minä 90 minuutin hieronnassa), Raatihuoneentorilla, Toompealla ja Baltijaamalla.

Heinäkuussa oli Ilonan vuoro päästä kanssani Tallinnaan. Varasin hotellimajoituksen vain yhdeksi yöksi, kun tytöllä ei ollut ikäistään seuraa mukana. Suunnittelin muutaman kilometrin kävelylenkin ja kävimme mm. Nigulisten kirkon näköalatasanteella. Jotain uutta minullekin!

Võru

Viro Hondalla

Kesäkuun lopulla suuntasimme 12 päivän moottoripyöräreissulle Viroon. Tein reittisuunnitelman kuuteen kohteeseen, jokaisessa vietimme kaksi yötä. Samoja reittejä kuin ennenkin, mutta pienet paikat Sonda ja Orava/Piusa olivat meille uusia. Niissä meillä oli mainiot majoitukset saunamökeissä. Pärnu ja sen kesänäyttelyt jäivät väliin, joten sinne on suunnattava kesällä 2024!

Kyläravintola Terho

Kesäinen viikko Mathildedalissa

Ajoimme Matildaan Tammisaaren kautta, söimme siellä lounaan ja minä kävin tutustumassa uuteen Chappe taidemuseoon. Fillaritkin otettiin mukaan, mutta vain Hannu teki pyörälenkin, minä tyydyin vaeltamaan Teijon kansallispuistossa. Hyvä uimapaikkakin löytyi grillikatoksen läheltä. Kauppareissulla ajoimme Kemiönsaareen tutustumaan Söderlångvikin kartanoon (rasti ruutuun). Kotimatkalla poikkesimme Teijon Masuuniin ja Salon Veturitalliin katsomaan taidenäyttelyt. Ensimmäisen kerran kävin Karjalohjan kirjastossa, kun Hannu oli huomannut haluamansa kirjan löytyvän sieltä ja minullahan on Lukki-kirjastojen kortti. Sielläkin oli taidenäyttely. Mökkiviikko oli meille niin kallis, että päätimme jättää sesonkiajan suosiolla muille, meille riittävät sienestys- ja jouluviikot. Sen sijaan voimme kesällä hyödyntää Sipoonkorven läheistä sijaintia.

Mysteerimatka Lohjalle!

Pidin salaisuuden loppuun asti ja Hannulle paljastui vasta syntymäpäivänään, että oikea Mysteerimatka suuntautuukin Lohjalle ja Hotelli Gasthauseen. Vietimme Lohjan (700v), Hannun, Onnin ja Noelin synttärit samalla moottoripyöräreissulla.

Kassari

RMK Hiidenmaa

Elokuun loppupuolella lähdin vaeltamaan Hiidenmaalle. Hannu tuli alkumatkalle Tallinnaan ja Haapsaluun jakamaan majoituskustannuksia. Hänen palattuaan kotiin minä rantauduin Hiidenmaalle ja lähdin kävelemään RMK:n reittiä, joka seuraa Hiidenmaan rannikkoa, ilman majoitus- tai ruokailumahdollisuuksia. Ensimmäinen pitkä vaelluspäivä olikin mukavan vaihteleva; metsäteitä, peltoteitä ja meren läheisyyttä. Kärdlassa yövyttyäni oli pakko jatkaa maantien laitaa ja asvaltoituja kävelyteitä pitkin. Mukavia majoituksia, ystävällisiä ihmisiä ja hyvää ruokaa. Vain kerran turvauduin liftiin. Kassarissa vietin kaksi yötä, se on niin minun paikkani. Mantereelle palattuani olin yön Haapsalussa ja yön Tallinnassa. Sää suosi vaellustani, vasta Haapsalusta lähdettyäni vettä satoi aivan Esteristä.

Karkkila

Syyskuussa teimme Hondalla päiväretkiä, minä jatkoin uimista ja lähdin Ritun kanssa Onni-bussilla Karkkilaan. Päivällä pizzat ja illalla Kino Laikassa ”Kuolleet lehdet” -elokuvan ensi-ilta. Sunnuntaina kävimme vielä Pyhäjärvessä uimassa ennen kotimatkaa.

Syksyllä harjoittelin koiranhoitoa, kun kävin muutaman kerran vahtimassa Sipeä. Kahdeksan päivän hoitoreissulle Hannu pääsi mukaan ja pystyimme jakamaan päivittäiset neljä lenkkiä.

Mathildedalin sienimetsät

Varasimme Mathildedalin mökin viikoksi lokakuussa, että pääsimme taas keräämään talven sienivarastot täyteen.

Marraskuussa aloittelin kotona jouluvalmisteluja, kävin Lohjalla Sipeä hoitamassa ja Helsingissä näyttelyissä. Yhden päiväristeilyn Tallinnaan tein Ritun kanssa.

Tartto

Tarton ja Tallinnan joulutorit

Joulukuun alussa vietimme kolme yötä Tartossa ja kaksi Tallinnassa. Sattui ihanan talviset, aurinkoiset päivät ja Virossa oli enemmän lunta kuin Vantaalla. Siirtyminen hoitui mukavasti junalla matkaten.

Kakola!

Yhteinen joululahjamme oli yö Hotelli Kakolassa. Saimme Annan perhealennuksen, viihdyimme mukavassa hotellissa ja kävimme Turun joulutoreilla.

Joulumökkeilyä Mathildedalissa

Jo viidennen kerran vietimme joulun Mathildedalin mökissä, useimmiten olemme myös majoittuneet samaan mökkiin. Menomatkalla söimme lounaan Perttilässä, vierailimme Meerin luona sairaalassa, Suvilla ja Caritalla oven suussa ja veimme kynttilät Honkanummen ja Virkkalan haudoille. Olin toipumassa flunssasta, Hannulla se taisi tehdä tuloaan. Viikko kului taas rauhallisesti ulkoillen, lepäillen, hyvin syöden ja saunoen. Anna ja Sofia kävivät meillä joululounaalla.

Keke Leppälä

Tiitus ja Kerttu kirjoittivat keväällä ylioppilaiksi, Ilona pääsi ripille. Naapuriin syntyi loppuvuodesta kolmas poika. Synttärikutsuja ei Lohjaa lukuunottamatta tullut. Kävimme jonkun kerran leffassa, konserteissa ei taidettu käydä kertaakaan, minä sentään Korsossa Suomi Live -festareilla. Uimisen aloitin toukokuussa ja lopetin sen syyskuussa, fillaroitua tuli aivan liian vähän. Taidenäyttelyissä kävin paljon, kirjojakin tuli luettua 40. Rekolan Raikkaan ohjatuilla tunneilla pyrin käymään 3-4 kertaa viikossa, aina kun se oli mahdollista.

Suunnitelmia vuodelle 2024

Itselleni synttärilahjaksi varasin viikon majoituksen Tallinnassa tammikuun alkuun. Hannu saa tulla mukaan osallistumaan kustannuksiin, jos haluaa. Tarkoitukseni on kävellä kaupunkia laidasta laitaan, käydä näyttelyissä, maistella lounastarjouksia ja käydä 90 minuutin hieronnassa. Rekolan Raikkaan jumpat jäävät väliin, otan joogamaton mukaan ja yritän saada itseni joogaamaan päivittäin.

Karkauspäivänä karautamme Málagaan ja Cómpetaan, meille uuteen valkoiseen pikkukylään. Se sijaitsee luonnonpuiston reunamilla, pääsen taas vuoristoon eksyilemään.

Saimme molemmat Eckerö Linen reittimatkat Tallinnaan joululahjaksi, ne pitää käyttää maaliskuun loppuun mennessä.

Pääsiäisen haluan viettää kotona, sen jälkeen lennän Lissaboniin. Camino Senda Litoral Portosta Santiago de la Compostelaan on kevyet 300 kilometriä. Siihen vedoten houkuttelin kaverin mukaani. Ei, en Hannua. Vaelluksen ja parin lepopäivän jälkeen treffaan Hannun Portossa ja vietämme parin viikon yhteisen loman Portugalissa.

Viro moottoripyöräillen on tulevankin kesän suunnitelmissa. Muuten kesä kulunee kotimaassa lyhyemmillä mp-reissuilla. Elokuinen Mysteerimatka pitää suunnitella, sille on jo parikin vaihtoehtoa. Sen lisäksi yritän käydä enemmän pyöräilemässä ja vielä useimmin uimassa.

Ps. Omakotitalon asumiskulut vuonna 2023 olivat 6.720€ vrt. vuosi 2022/5.916€ (esim. 2019/4.520€). Korotuksia on tullut varsinkin sähkön ja lämmitysöljyn hintoihin. Huoltomaksuja meni normit nuohous ja öljypoltinhuolto.