tiistai 16. heinäkuuta 2024

Viro Hondalla 2024; Haapsalu ja Vormsin saari

Lähdimme aamuseitsemän jälkeen ajamaan Länsisatamaan. Työliikennettä oli sen verran vähän, että olimme satamassa jo ennen kahdeksaa ja saimme ensimmäisen lähtöruudun moottoripyörille. Seuraa saimme hämeenlinnalaisista pojista ja lappeenrantalaisista pariskunnista. Autokansi oli suihkutettu aivan märäksi ja oli moottoripyörille vaarallisen liukas. Merimatka kului aurinkokannella istuen, tosin aurinko oli udun takana piilossa.

Tankkasimme Hondan Tallinnan ulkopuolella, ajoimme kohti Pärnua, vilkutimme pojille ja käännyimme Haapsaluun johtavalle tielle. Päätimme syödä ja käydä kaupassa keskustassa, niin ei tarvitse illalla lähteä mihinkään.

Mandarin
Koidu Majutus

Söimme lounaan aasialaisravintola Mandarinissa, minulle ankkaa, Hannulle lammasta. Kävimme viereisessä Rimissä ja laitoin Koitille viestin, että olemme pian perillä. Majoituimme minulle ennestään tuttuun taloon (Koidu Majutus), saimme yläkerrasta perhehuoneen omalla kylppärillä ja istuimme yhdelle terassille tervetulostouteille.

Suihkun ja päikkäreiden jälkeen keitin kahvit, jotka joimme kauniissa puutarhassa. Koitin koira kävi tervehtimässä meitä isännän pilkkoessa pihalla halkoja. Hän liittyi seuraamme tarjoten savuolutta, joita oli saanut synttärilahjaksi täyttäessään peräti 77 vuotta. Saimme luvan syödä puskista karviaisia ja viinimarjoja. Voimme myös lämmittää saunan, milloin haluamme. Oli tosi ihanaa näyttää Hannulle tämä majapaikka, johon hänkin tuntui tykästyvän. Illalla juttelin vielä keittiössä alakertaan majoittuneen naisen kanssa. Hän on kotoisin Tarttosta, käy töissä Helsingissä ja on nyt lomalla Haapsalussa. Pään peittävistä huiveista/pyyhkeistä päättelin hänen käyvän tai käyneen syöpähoidoissa.

Vormsi

Torstaille luvattiin puolipilvistä +21 astetta. Päätimme käyttää hyvän sään Vormsilla käymiseen. Sinne oli lähdössä myös mukava saksalaispariskunta fillareilla. Päädyimme samalle aamupäivän lautalle, kuin myös iso puolalaisryhmä pyörillään, heidän matkatavarat kulkevat bussin kyydissä.

Vormsi Talumuuseum

Ajoimme satamasta suoraan Vormsi Talumuuseumiin, jossa sain ensimmäisen merkinnän (oli tosin virkailijalle työn takana) Viron muuseumikaartiin. Museo itsessään oli pieni, mutta sen pihapiiri ulkorakennuksineen kaunis ja vehreä.

Seuraavaksi halusin nähdä Vormsin kirkon - Püha Olavi kirik - ja kalmiston. Vormsin saarella on pitkä historia ruotsalaisten kanssa ja hautausmaalla voi löytää monia ruotsalaisnimiä, samoin tienviitoissa. Hannulla oli mielessä tuletorn (Saxby majakas), mutta kartanlukutaito oli hukassa, kiersimme lähes koko saaren ja päädyimme lähtöpisteeseen lähelle Talumuuseota. Vormsin saarella on paljon vanhaa metsää, jonka hakkuita Aura Koivisto kirjassaan kovasti murehti. Totta; hakkuualueet ikimetsän väleissä ovat lohduttoman näköisiä.

Pois lähtiessä tummat pilvet valtasivat taivaan, mutta ei vielä satanut.

Haapsalu

Päätimme jättää fiinimmät ravintolat huomiseen, kun hikisinä ja (minulla) tukka pystyssä rantauduimme Rohukülan satamaan. Vaihtoehdot olivat Taksi Pubi tai Laterna, joista päädyimme jälkimmäiseen. Söimme hyvän lounaan ja kävimme Coopissa (ent. Konsum) ostoksilla. Takaboxista tuli niin painava, että laukku tipahti ajaessa asvaltille. Onneksi sisältö pysyi ehjänä, mutta laukku sai halkeaman. Kas kummaa; pysähtyessämme poliisiauto ajoi peräämme ja naiskonstaapeli kävi tsekkaamassa tilanteen. Otin kauppakassin syliin ja kotiuduimme sateen kastamia katuja pitkin majataloon päikkäreille. Heräsin vasta puoli kuudelta, kun Hannu oli jo lämmittämässä saunaa. Menin keittiöön kahvinkeittoon, Koit tuli hädissään puhelin kädessä kysymään, puhunko englantia. Kehotin viemään puhelimen Hannulle, hän kun mieluummin puhuu kielillä. Menin ulos vastaanottamaan puolalaisfillaristin, joka Hannun ohjeiden (ja piipusta nousevan savun) opastamana löysi perille. Poika ihastui kuullessaan, että pääsee meidän jälkeemme saunomaan ja majoituttuaan lähti keskustaan etsimään ruokapaikkaa. Saimme lisää seuraa; suomalainen pariskunta! 🇫🇮 Tosin eksoottisen näköinen poika on kotoisin Iranista. Hannu lupasi lämmittää heille huomenna saunan ja sai Koitilta narua pitämään takaboxin kasassa. Koit meni vuorostaan saunaan ja jätti corginsa Harrin (Prince Harry) meidän hoitoon.

Perjantaina sadekuuro pyyhkäisi aamupäivällä Haapsalun yli, muuten oli luvattu taas puolipilvistä ja parikymmentä astetta. Tuntui mukavalta päästä parin päivän istumisen jälkeen liikkeelle, kun lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Menin edeltä Piispanlinnaan, jossa kiersin näyttelytilat ja näköalatasanteet. Kapusin myös linnan torniin.

Piispanlinnan katsottuani hyödynsin Museokorttia myös kaupunginmuseoon, joka kertoo Haapsalun historiasta, asukkaista js kylpylätoiminnasta.

Teimme treffit taproom Virren terassille. Paikka tunnettiin aiemmin nimellä Purtse Gastro.

Demoresto

Hyvät mustikkastoutit juotuamme menimme suosittelemani Demoreston terassille syömään rapsakat kanat. Harmi vain, että vitello tonnatoa ei ollut saatavilla. Kuulemma listan ruokalajeista ainoa, jota nyt ei ollut.

Illalla Hannu lämmitti taas saunan ja lupasi pitää sen lämpimänä helsinkiläispariskunnalle.