torstai 25. heinäkuuta 2024

Viro Hondalla 2024; Pärnu

Taivas selkeni ja istuimme kuumalla aurinkokannella. Saarenmaalta poistui paljon autoja, päästimme niistä suurimman osan ohitsemme ja suuntasimme kohti Pärnua.

Aleksandri Pub
Saavuimme Vana-Pärnuun, jossa majapaikkamme sijaitsee. Sain viestin, että avain on jo lokerossa. Jätimme Hondan pihalle ja kävelimme Aleksandri Pubiin. Kävimme Rimissä ruokaostoksilla ja majoituimme siistiin kerrostalokaksioomme. Vain parveke puuttuu.

Sweet Rosie

Suihkun jälkeen kävelimme sillan yli kesķustaan. Istuimme tutun Sweet Rosien terassille, jossa jaoimme seljankan, skagenin ja antipastilautasen. Ripotteli vähän vettä, mutta pysyimme kuivina varjon alla. Eikä vieläkään tullut ukonilmaa!

Palasimme kuivina kämpille suunnittelemaan huomista, joka jääkin ainoaksi koko päiväksi Pärnussa. Niin paljon pitäisi ehtiä!

Aamukahvin jälkeen kävelin Karma Phalaan 90 minsan hierontaan (60€). Mainitsin, ettei ole mitään ongelmia, joten antaa palaa. Pienestä koostaan huolimatta thaitytöllä/daamilla oli voimaa näpeissään. Paras hierojani Tatyana Tallinnassa on kympin arvoinen, tämä tyttö 9-10.

Kävelin rantaan, jossa Hannu odotti minua. Kansaa oli rannan täydeltä! Kävin uimassa ja enin aika kului taas kahlatessa niin pitkälle, etteivät polvet osuneet uidessa pohjaan.

Edelweis

Pelasimme varman päälle ja menimme syömään Edelweisiin. Hiiligrillissä kypsennetty kana ja possu ovat niin hyviä! Hannu lähti kämpille, minä Nykytaiteen museoon katsomaan sen hienot näyttelyt.

Lola Tehver "Vice Versa"
Philip Arvo Luik
Eve Kruuse "Teadmatusse"
Vadõm Ištšenko

Alakerrassa oleva Ruth Huimerindin näyttely "Fysiikka ja lyriikka" on väri-iloista tykitystä hurmaavissa valokuvissa.

Ruth Huimerind

Menin kaupan kautta kämpille suihkuun ja hetken huilin jälkeen kävelin läheiseen Lydia Koidulan kotimuseoon.

Näyttely on hienosti toteutettu, selitykset voi lukea tai kuunnella myös suomeksi. Minut tänne johdatti Aino Kallas, joka elämäkerrassaan kertoi tutustuneensa runoilija/näytelmäkirjailija Lydia Koidulan tuotantoon.

Fishing Village

Tein vielä iltakävelyn (varvastossuilla) kaunista reittiä pitkin Fishing Villageen, jonne porukkaa oli saapunut autoilla ja jokea myöten veneillä.

Pärnussa olisi niin paljon nähtävää! Harmitti, etten varannut meille kolmea yötä. Toisaalta ensi viikolle on taas ilmaantunut ohjelmaa, joten on hyvä olla kotona jo alkuviikosta.