tiistai 14. heinäkuuta 2020

Viro 2020 Hondalla; Viljandi

Kesklinna Apartement
Jätin ikkunat yöksi vielä enemmän auki, onneksi niissä on hyttysverkot. Söimme taas tukevan aamiaisen (hotellin pihalla kasvaa salaattia ja yrttejä, mutta ei niitä aamiaispöydässä näy) ja pakkasimme laukut ilman kiirettä. Majoitus Viljandissa odottaisi meitä vasta kolmelta, lähdimme Otepäästä yhdentoista aikoihin, kulutettavissa oli siis useita tunteja. Tarkoitus oli kiertää Võrtsjärvi pidemmän kautta (oikealta puolelta) ja pysähdellä parissa rantakylässä. Vahingossa ajoimme kuitenkin lyhyempää reittiä eikä järvestä näkynyt vilaustakaan. Maisemat tuskin olivat sen kummempia järven toisellakaan puolella. Haikarapariskunnat hoitivat poikasiaan pesissä ja mansikka tuoksui pellolla. Saavuimme Viljandiin yhden hoodeilla, jätimme Hondan majatalon viereen parkkiin ja kävimme oluella läheisellä terassilla. Emäntä viestitti ja kyseli saapumisaikaamme. Hän lupasi käydä siivoamassa huoneemme ja oli meitä vastassa, kun palasimme Postikadulle. Saimme Hondan parkkiin suljetulle sisäpihalle ja avaimet mukavaan asuntoomme.

Vaihdoimme ajovaatteet shortseihin ja kävimme läheisessä marketissa. Veimme ostokset jääkaappiin ja lähdimme tutustumaan keskustaan.

Viljandin ystävyyskaupunkeja
Osa vanhan kaupungin kaduista on remontissa, väistimme ne ja päädyimme Johanneksen kirkon ohitse linnoituksen raunioille.

Viljandi Jaani kirik
Viljandi ordulinnus
Linnoitusalue on suurta puistoa, josta on hienot näköalat Viljandijärvelle.

Rippsild
Ylitimme riippusillan ja palasimme kämpille kahvittelemaan.

Tegelaste Tuba
Suihkun jälkeen menimme syömään Tegelaste Tubaan, joka on aivan vallihaudan vieressä. Sen terassille paistoi ilta-aurinko vielä kuumasti. Palasimme kämpille huilimaan ja nauttimaan leppoisasta illasta. Tänään oli ollut sen verran kuoppainen tie, että alahampaastani oli lohjennut pieni pala. Taisi olla sama hammas, joka viimeisimmällä hammaslääkärikäynnilläni korjattiin. Pitänee hankkia sellainen muovinen kisko suojaamaan hampaita pompuilta.

Viljandi Pauluse kirik
Yö oli taas äärimmäisen hiljainen, vaikka asumme niin keskustassa kuin mahdollista. Emme saaneet (papu)kahvikonetta käyntiin, eilen siitä sentään irtosi yksi kupillinen. Onhan meillä omat purut mukana, valutin niistä mukillisen kahvia itselleni. Hannu haki lähikaupasta tuoreet jyväcroissantit. Aamiaisen jälkeen lähdimme päivän "kävelylenkille" eli katsomaan Viljandin loputkin nähtävyydet. Ohitimme taas rakennus- ja tietyömaan Paavalin kirkolle. Sekin on remontissa.

Kävimme myös torilla, jossa olisi ollut ihania marjoja myynnissä. Ei tullut otettua yhtään rahaa mukaan.

Paala järv
Kävimme katsomassa Paala-järven, sielläkin olisi voinut uida. Kurvasimme mutkan kautta Ranna Puiesteelle ja kävin katsomassa itselleni sopivan uimapaikan laiturilla. Nyt ei ollut uimakamppeita mukana, joten palasimme kämpille.

Vanha vesitorni
Trepimägi
Houkuttelin Hannun mukaani rannalle ja laskeuduimme sinne rappuja myöten. Laiturilla oli kaksi "Ilonaa", jotka tanssimuuveihin sopivalla koreografialla hyppäsivät yhtaikaa järveen, toistakymmentä kertaa minun uimiseni aikana. Kävimme rantakahvilassa uintioluilla, ennen kuin nousimme takaisin keskustaan.

Rappujen alapäässä on Juoksija-veistos, joka symboloi vuodesta 1928 alkaen järjestettyjen Viljandin järven ympärijuoksujen voittajaa. Kaikesta päätellen sellainen järjestetään myös tänään, koska Raatihuoneentorilla oli porukkaa valmistautumassa johonkin juoksutapahtumaan ja myöhemmin näimme helikopterin pörräävän kaupungin yläpuolella.

Palasimme taas kämpille ja kun vein uikkarit Hondan kahvoihin kuivumaan, emäntämme pyöri pihalle ja lupasi tulla katsomaan kahvikonetta. Hän viestitteli jonkun (ilmeisesti omistajan) kanssa ja sai koneen toimimaan. Istuimme pihalle kahvittelemaan, ennen kuin lähdimme illalliselle.

Viljandin muutamasta ravintolasta olimme jo bonganneet Soso juures Armeenia köökin, jonka terassille menimme syömään. Mukava paikka, mutta minun kanani (praetud tibu) oli kuiva emmekä koskaan saaneet tilattua/maksettua alkusalaattia.

Halusin tehdä vielä iltakävelyn linnoitukselle. Kävimme Paavalin kirkolla, laululavalla, riippusillalla ja kävelimme linnoituksen kautta takaisiin Postikadulle. Olin unohtanut Pinot Grigion pakastimeen ja se oli silkkaa sorbettia. Illan kulutimme pihalla istuen ja viihtyisässä majapaikassa musiikkia kuunnellen. Huomenna Tallinnaan!