torstai 16. heinäkuuta 2020

Viro 2020 Hondalla; takaisin Tallinnaan

Uue Maailma Apartment
Aamiaistarpeita ja kahvia oli kylliksi, ei tarvinnut kenenkään (siis Hannun) lähteä enää käymään kaupassa. Laukut oli nopeasti pakattu, suihkun ja aamiaisen jälkeen lähetin emännälle kiitokset ja lähdimme ajamaan kohti Tallinnaa. Tänään oli reissumme pisin ajomatka ja pysähdyimme Ardussa hyvälle seljankalle. Muutaman kilometrin päässä, Kosessa, olisi ollut viehättävän näköinen hirrestä rakennettu ja kukin koristeltu kahvila. Moottoripyöriä on tullut vastaan lähinnä Narvaan mennessä, nytkin saimme ajaa aika yksiksemme. Vihertävää sydäntäni lämmittivät taas Viron lukuisat aurinkovoimalat.
Tallinnan majapaikkamme sijaitsee Uus Maailm -kaupunginosassa, jossa yksisuuntaisia teitä riittää. Parin suunnanvaihdon jälkeen päädyimme Väike-Ameerikalle, jonne emäntäkin saapui lähes samalla minuutilla.

Kohvik Kohalik
Saimme Hondan taas lukitun portin sisäpuolelle parkkiin, emäntä ohjeisti avaimista ja näytti hintaan sisältyvät polkupyörät. Niistä Hannu ilahtui, ei tarvitsekaan kävellä kaikkia matkoja! Ja minä heti suunnittelemaan fillariretkeä vähintään Kopliin, jos ei sitten Piritaan. Kävimme Kristiine-keskuksen Prismassa ostoksilla. Hyvä tietää, että siellä on samanlainen salaattibuffetti kuin lähicittarissamme, toki hinta on vain 9,50€/kilo. Kauppakeskuksen vieressä on Lille Külan juna-asema. Jos laiskottaa, siitä voi mennä junalla pääasemalle (Telliskivi/Kalamaja). Olimme etukäteen katsoneet meille sopivan Kohvik Kohalikin, joka on aivan majapaikkamme nurkan takana. Söimme yhteisen juusto-lihalautasen ja hyvät salaatit. Hannu maistoi paikallista giniä, minulle maistui Aperol. "Pilleinä" toimivat spagetit! Listalla olisi ollut myös useita Kihisevad-vaihtoehtoja (kuohuviinejä).

Bryan Adams "Exposed" serie

Bryan Adams "Homeless" serie
Bryan Adams "Wounded - The Legacy of War" serie

Touko Laaksonen - Tom of Finland
Kävelimme Telliskiveen ja kävimme katsomassa Fotografiskan näyttelyt. Koronakevään aikana katsoimme sekä Bryan Adamsin että Touko Laaksosen näyttelyt videoituina nettiesityksinä, mutta oli mukava päästä näkemään ne rauhassa kokonaisuudessaan. Lisäksi oli pari muutakin näyttelyä.

Telliskivi
Hirvepark
Helteinen sää oli houkutellut terassit ihmisiä täyteen, hetken mekin harkitsimme istahtamista jollekin, mutta palasimme kuitenkin Hirveparkin kautta oman majapaikan pihalle istumaan iltaoluille.

Kopli
Siirsin illalla keittiön seinäkellon lipaston laatikkoon tikittämään. Tien toisella puolella oleva talonrakennustyömaakin hiljeni yöksi, samoin liikenne, joten jätimme ikkunan yöksi auki. Aamulla tsekkasimme fillarit ja lähdimme polkemaan kohti satamaa. Naistenpyörän vaihteet eivät toimineet ja jouduin tikkaamaan hikipäissäni ykkösellä kuin vanha Singer päästäkseni edes parhaimpaan kävelyvauhtiini. Ostimme Sadama Turgin kaupasta parit liköörit kotiin, kun omien marjojen sato jää niin vähäiseksi.

Eesti mereakadeemia, Kopli
Kopli Nikolai kirik
Ohitimme juna-aseman ja polkaisimme Kopliin. Sielläkin riitti tietöitä, mutta se ei pyöräilyä haitannut.

Baojaam
Palasimme Balti jaama turgille ja kävimme syömässä Baojaaman hyvät höyrytetyt sämpylät possun ja lampaan lihalla. Seuraavan kerran täytyy maistaa kanaversiota.

Veimme fillarit kämpille ja lähdin kävellen Meriton Spa Hotelliin 90 minuutin hierontaan. Hinta oli lähes sama kuin Suomessa, alennusta sain ainoastaan Vikingin kortilla. Hannu oli käynyt sillä aikaa kävelemässä ja teimme treffit Pööbelin terassille.

Kolm Sibulat
Suihkun ja huilin jälkeen kävelimme Kolm Sibulat -ravintolaan illalliselle. Pöytävaraus on suotavaa, suosittu paikka on aina lähes täynnä. Saimme istumapaikat pöydästä, joka oli varattu tunnin kuluttua. Maut olivat kohdillaan ja tyytyväisinä lähdimme kävelemään takaisin, mutta harhauduimme jonnekin kauemmas kotoa. Onneksi ei ollut mihinkään kiire, pakkaamisenkin voi jättää vaikka aamuun. Istuimme vielä pihalla vilvoittelemassa ja annoimme huoneen viilentyä sillä aikaa.

Round done, back to home

Nukuimme taas hyvin hiljaisessa, sopivan viileässä kämpässä. Aamulla suihkut, aamiainen ja laukkujen pakkaaminen. Tankin kautta satamaan, jossa olimme taas turhan aikaisin, mutta olihan siellä muitakin motoristeja, joiden kanssa seurustella.

Kärsiikö katu-uskottavuus, jos lukee goretexeissa Muumi-kirjoja? No ei todellakaan, ei näissä porukoissa. Pokkarit ovat kevyitä kantaa mukana eikä auringonpaisteessa jaksa e-kirjaakaan lukea.

Paluumatka Eckeröllä sujui leppoisasti aurinkokannella lueskellessa ja naapureiden kanssa seurustellessa. Viihdykkeeksi tamperelaisdueton mukavaa musisointia. Kotona olimme kolmen jälkeen, vaihdoimme vain kevyemmät vaatteet päälle, lähdimme ruokakauppaan ja vasta sen jälkeen kävimme suihkussa ja latasimme pesukoneen. Soili oli taas hoitanut postit ja kukkien kastelut. Ilta kului grillaillen ja chillaillen. Ihanaa olla taas kotona! Loppukesän vietämmekin Suomessa. Syksy on vielä arvoitus, kun Norwegian perui varaamamme Kroatian-lennot.

Hannu lainasi naapurin tyttöjen vauva-ammetta ja pesi takapihalla ajovaatteensa. Minä taidan säästää omani syksyyn ja vien ne sitten pesulaan.

Etukäteen tekemäni reittisuunnitelma ja matkabudjetti pitivät kutinsa lähes sentilleen:

- ajetut kilometrit vähän vajaa 800 (bensalitra 1,28)
- lauttamaksut Eckerö Linellä 126,00 (2 hlöä + moottoripyörä)
- majoitukset 12 yötä yht. 465,00
- päiväbudjetti <40€/hlö syömisiin, juomisiin ja ostoksiin.

Ennen reissua hankin uuden puhelimen vanhan Samsungin tilalle. Kaikki kuvat on otettu Samsung Galaxy A20e -puhelimella.