maanantai 6. heinäkuuta 2020

Viro 2020 Hondalla; Rakvere

Heinäkuun alku oli sateinen ja olimmekin valmistautuneet kastumaan, kun lähdemme Hondalla kiertelemään Viroa. Aamukolmelta kuuntelin rankkaa sadetta ja puuskittaista tuulta, nukahdin vielä pariksi tunniksi ja aamulla olikin ihan hyvä keli.

Olimme hyvissä ajoin Länsisatamassa, jonne alkoi kerääntyä muitakin motoristeja. Mukana myös Otto, pikkuinen piski, joka on kiertänyt isäntänsä kanssa Eurooppaa niin Harrikan kuin Vespankin kyydissä. Lauttamatka sujui mukavasti naapuripöydän tamperelaispariskunnan kanssa rupatellessa ja e-kirjaa lukiessa.

Apartments24, Vene
Tallinnassa satoi vettä, mutta sade lakkasi heti päästyämme Narvaan johtavalle maantielle. Uskomattoman suora ja tylsä tie! Ihan hirvittää, että moottoritiellä voi tehdä U-käännöksen vastaantulevien ohituskaistalle, jos haluaa poiketa johonkin sen varrella olevaan kylään. Suomessahan nämä on hoidettu ylikulkusilloin. Pelloilla näkyi haikaroita, mutta yhtään ainutta pesää en nähnyt missään. Olimme Rakveressa tunnin etuajassa, jätimme Hondan Venekadun varrelle, kävimme Virman terassilla olusilla ja haimme kaupasta aamiaistarpeita. Palasimme kämpille, josta avaimen sai lukitusta lokerosta koodilla. Siirsimme kamat viihtyisään asuntoon ja kävimme suihkussa.

Katariina
Rakveren jotkut baarit ja ravintolat ovat suljettuina, kävimme katsomassa muutaman avoinna olevan paikan tarjonnan ja päädyimme illalliselle Katariina Külalistemajaan. Tilasimme valkosipulileivät ja kanasalaatin, Hannulle kanaa ja itselleni kuhaa. Ihan hyvää oli, lasku Rieslingin kanssa 44€.

Kävelimme vielä hetken keskustassa, ennen kuin palasimme kämpille ja istuimme ilta-aurinkoiselle pihalle digestiiveille.

"Otetaan tää kohta uusiksi" puhuu Hannu unissaan ja on ilmeisesti bänditreeneissä. Yö oli hiljainen ja sopivan viileä, mutta päätäni alkoi särkeä puolenyön jälkeen, olin unohtanut juoda iltapäiväkahvit. Aamulla keitin pressot ja söimme aamiaisen ilman kiirettä. Sää oli "puolihullu" ja varustauduin sateenvarjolla ja arskoilla, kun lähdimme katsomaan Rakveren nähtävyyksiä.

Ensimmäiseksi suuntasimme torille ja ostin kilon (2,50€) tuoreita mansikoita. Hyviä, kuin suoraan pellolta.

Rakvere Linnus
Kävelimme kaupungin läpi Vallimäelle ja Rakveren linnalle. Se näytti suljetulta, mutta paikalta poistuessamme ovi kävi, joten ehkä sinne olisi päässyt sisällekin. Osa linnoituksen ulkoalueesta on remontissa.

Tarvas (Tauno Kangro 2002)
Kiersimme linnan ja kävimme katsomassa vielä Tarvas-veistoksen. Sen graniittipaateen on kaiverrettu patsaan valmistumista tukeneiden lahjoittajien nimet.

Laskeuduimme alas keskustaan ja jäimme lounaalle 12 Kuudiin. Päivän keittona oli borssi, sen lisäksi tilasimme yhteiset paistetut mustekalarenkaat. Viinilasillisten, veden ja leipien kanssa yhteensä 11,50€. Hain kaupasta iltaviinin ja ohimennen taputtelimme Hondan parkkipaikalla. Sää vaihteli auringonpaisteesta uhkaaviin sadepilviin. Kävimme pihalla lenkkioluilla (näin suklaista portteria en ole koskaan maistanutkaan) ja menimme päikkäreille. Tummat pilvet synkensivät taivaan ja sytytin mukana kulkevat ledivalot. Joulu on taas!

Illallisen söimme Berliini Trahterissa. Minulle katkarapucaesar ja Hannulle vuohenjuustoburgeri bataattiranskiksilla. Mukava paikka ja hyvät ruuat!

Kuudesta kohteesta ensimmäinen on nyt kävelty ja nähty. Hyvin täällä viihtyy pari päivää. Kiva kaupunki, mukava majoitus ja hyviä ravintoloita. Suosittelemme!