keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

Viro 2020 Hondalla; Narva

Saka
Yö oli taas hiljainen ja sopivan viileä. Joku kävi ulkona tupakalla yhden aikoihin, haju tuli sisälle avoimesta ikkunasta. Aamiaisen jälkeen pakkasimme sivulaukut, siistimme kämpän ja lähdimme Rakveresta hieman kymmenen jälkeen. Vähän ennen lähtöä tutustuimme majoituksen infokansioon, olisi ollut mahdollista tilata aamiaisboxi (20€) etukäteen. Ei pöllömpi vaihtoehto, tosin meille siinä olisi ollut liikaakin syötävää kahdelle aamulle. Matkan varrella oli peltomaisemaa, tuulivoimaloita, leikatun heinän tuoksua ja vihdoin näkyviin tuli Suomenlahti.

Poikkesimme E20:lta Sakan rantatörmälle, jossa teimme päivän rapputreenin; minä laskeuduin rappuja pitkin rannalle ja Hannu kapusi näköalatorniin. Kävin Saka Mõis Hotellin vessassa ja matka jatkui bensa-asemalle ja Narvaan.

Gerasimova 12
Ajoimme Narvan keskustan läpi ja Hannu löysi tien suoraan majapaikkaamme. Talosta tuli ulos kaksi teinityttöä, joista toinen puhui suomea (kesäduuni Narvassa?). He johdattivat meidät sisälle tilavaan asuntoon, saimme avaimet ja olimme taas kuin kotona konsanaan. Kurahousut narikkaan, kesävaatteet päälle ja takaisin ulos.

Kävelimme siltaa pitkin yli junaratojen ja tähyilimme keskustassa terassivarjoja. Ensimmäisessä ei myyty mitään tummaa olutta, Leffen tankkikin tyhjeni silmieni edessä. Siirryimme irkkupubin terassille (ei Guinnesia, kiitos) ja joimme jonkun pienpanimon hyvät IPAt.

Koska sää oli erinomainen, kävelimme samantien katsomaan Narvan nähtävyyksiä; Narvan linna ja Narvajoen toisella puolella oleva Iivanan linna. Se on jo Venäjän puolella, joten sinne meillä ei ole mitään asiaa.

Kävimme vielä Aleksanderin katedraalin pihalla, ennen kuin suunnistimme kotia kohti ja sen lähintä Maximaa. Veimme ostokset kämpille ja kuten arvasin, joku naapuri tuli valittamaan Hondan parkkeeraamisesta. Vie kuulemma liikaa tilaa, vaikka meillä olikin sille lupalappu (vähän huono kiinnittää moottoripyörään). Hannu kävi siirtämässä pyörän nurmikon puolelle ja näin jäi paikka jollekin autolle. Suihkusta tuli vain kylmää vettä, oli toimittava todella nopeasti.

Restaurant M. Shagall
Hannu oli etukäteen tsekannut kolme kehuttua ravintolaa ja minä valitsin niistä Narva Hotellin M. Chagall -ravintolan. Tilasimme kanasalaatit (kakkupalan näköiset, ei juurikaan kanaa, mutta majoneesista huolimatta raikkaan makuiset) ja itselleni ankkaa kirsikkakastikkeella. Hannun pelmenit tuotiin tilauksen vastaisesti keitettyinä ja ne palautettiin pannulle paistumaan. Kävelimme takaisin kämpille ja vietimme loppuillan kotoillen.

Rootsi Lõvi
Asuintalomme ja -alueemme on äärimmäisen hiljainen. Aamiaisen jälkeen varustauduimme sateenvarjoin ja lähdimme katsomaan loputkin Narvan nähtävyydet. Ensin kävelimme kuvaamaan Rootsi Lõvin (Swedish Lion monument).

Siitä laskeuduimme Narvajoen rantaan ja kiersimme sen lahdukan. Koskaan ennen en ole ollut näin lähellä Venäjää! Viron ja Venäjän välisellä sillalla oli harvakseltaan liikennettä, siitäkin suurin osa oli rekkoja. Narva on siinä mielessä itänaapurinsa kaltainen kaupunki, että puhutuin kieli täällä on venäjä.

Kävelimme joenrannan promenaadin satamaan saakka. Olisi ollut mahdollisuus vierailla myös bastioneissa, mutta pysyimme mieluummin ulkona, kun sää vielä suosi.

Old Trafford
Nousimme rinteen ylös keskustaan ja kun kohdalle osui rankka ukkoskuuro, menimme Old Traffordiin syömään hyvät lounassalaatit.

Pulmapuu
Sadekuuron loputtua palasimme linnoitukselle ja kävimme katsomassa Leninin patsaan ja Pulmapuun, jonka vieressä hääparit kuvauttavat itsensä. Monet olivat lisänneet puuhun metallisia "lehtiä", joihin oli kaiverrettu pariskunnan nimet ja vihkipäivä.

Antalya Kebab House
Sää oli koko päivän varsin vaihteleva. Välillä satoi vettä ja ukkonen jyrisi, välillä paistoi aurinko lämpimästi. Välillä satoi ja paistoi yhtaikaa. Iltapäiväkahvin ja huilien jälkeen menimme illalliselle Antalya Kebab Houseen. Suurin osa Narvan ravintoloista on näköjään sijoittunut Aleksander Puškinin varrelle. Tuli syötyä vähän liiankin tuhdisti, kävelimme takaisin kämpille viettämään iltaa ja lepuuttamaan. Huomenna on edessä pidempi ajomatka, mutta jätimme pakkaamisen aamuun, eihän meillä ole mihinkään kiire.

Narvassa on myynnissä todella edullisia huoneistoja. Lisäksi eläminen tulisi halvaksi, kun Viron ruokakauppojen hinnat ovat noin puolet Suomen hinnoista. Narvan Maximassa maksaa esim. neljän täysjyväsämpylän pussi 0,67€, kirsikkatomaatit 1,99€/kilo, 1½ litran makuvesi 0,75€, vessapaperirulla 0,17€, puolen litran portteri 1,49€, pullo hyvää punaviiniä 5€ ja valkoviiniä 4€. Ravintolahinnatkaan eivät päätä huimaa ja ruoka on erinomaista.