maanantai 4. kesäkuuta 2018

Yökyläilyä

Kohdallani asunnon säästäminen jatkuu, kun en (kotimaassakaan) ehdi juuri kotona oleskella. Tinde ja Jussi kutsuivat meidät heille saunomaan ja grillaamaan. Istuimme kaunista iltaa aurinkoisella terassilla, seuraten samalla nuorison valumista poppikoneineen kohti Kuusijärveä. Syötiin, saunottiin ja taas syötiin.

Myöhemmin siirryimme sisälle kuuntelemaan musiikkia ja aamuyöstä pistettiin tanssiksi. Vierailumme venyi niin pitkäksi, että katsoimme viisaimmaksi jäädä yöksi.

Rankka päivä (Noelillekin)
Maanantaina ajoin taas Lohjalle, kävin syöttämässä äidin ja menin Suville yöksi. Seuraavan päivän vietin lasten kanssa, kun kaikki kolme olivat kotona. Onni ja Ilona lähtivät mukaani pariksi yöksi Vantaalle, sillä olimme menossa Tallinnaan päiväristeilylle.

Ilonan rankka päivä
Suvi toi meille töistä pullat ja kotiin päästyämme olikin pullakahvien vuoro. Ipanat harjoittelivat vintissä kosketinsoittimen kanssa, sen jälkeen grillattiin. Sitten nukahti Ilona.

Tallinna
Ilma oli tuulinen ja kolea, kun aamulla lähdin junalla Helsinkiin ipanoitten kanssa. Saimme hyvät istumapaikat melko täydestä Viking Linen laivasta ja menomatka sujui rattoisasti, kun oli seuraa ja Skip Bo -kortit mukana. Kumpaakin poltteli lompakossa oleva raha ja kävimmekin yhdessä katsomassa laivan myymälän tarjontaa. Onni oli sen verran fiksu, että halusi ennen ostoksia käydä Sadama Turgissa vertailemassa hintoja.

Rotermann
Kävelimme keskustaan Rotermann-korttelin kautta ja poikkesimme Kalevin myymälään ostoksille. Ilonan ostoslistalla oli lima (slime). Olin etukäteen googlettanut sitä ja se löytyikin Kaubamajan lasten osastolta. Siitä olikin lyhyt kävelymatka Frankiin burgereille, joita Onni oli hehkuttanut pikkusiskolle koko matkan.

Frank
Tulomatkan karkinsyönnin jälkeen Onnille ei tehnyt heikkoakaan suoriutua burgerista, mutta Ilonalla alkoi loppuvaiheessa jo cokis tökkiä. Kävimme Raatihuoneentorilla, jossa hämmästyin toritarjontaa; saman verran myyntikojuja (luultavasti samat myyjätkin) kuin joulutorilla, mutta nyt vaalein katoksin. Tuliaisostokset teimme Sadama Turgissa ja suoriuduimme niistä nopeasti, kun kaikilla oli valmis missio. Onni toteutti uhkauksensa ja kantoi laivaan levyllisen Lime Cokista. Oli kuulemma niin paljon halvempaa kuin Suomessa! MInä raahasin laivalta mukaani kuusi Freixenettiä. Oli niin paljon halvempaa kuin Alkossa! Onneksi Hannu oli meitä satamassa vastassa ja pääsimme suoraan kotiin. Ipanoita ei paljon tarvinnut iltapalalle huudella, olivat sen verran väsähtäneitä molemmat, että vetäytyivät vinttiin hampaat pestyään.

Torstai oli vaihteeksi taas tuulinen päivä eikä ulkoilu kiinnostanut ipanoita, kumpikin viihtyi aamupalan jälkeen omissa huoneissaan vintissä. Lounaan jälkeen kuskasin heidät Lohjalle. Kolmen hektisen päivän jälkeen olin kokonaan unohtanut, että lupasin mennä Amin kanssa viettämään Kahvilapäivää ja se vaihtui Virekodissa äidin kanssa kahvitteluun.