maanantai 11. kesäkuuta 2018

Vantaa - Krakova - Varsova

Roman & Sylwia
Edullisten hintojen takia varasimme menopaluu-lennot Krakovaan. Lentoajat olivat myös maksimaalisen hyvät. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkevämpää lentää Varsovaan, mutta nyt päätimme näin, varsinkin kun Varsovan majoitus varmistui vasta myöhemmin keväällä. Laskeuduimme Krakovaan vähän ennen kymmentä ja siirryimme junalla (9zl/lippu) keskusasemalle. Ostimme junaliput (yht. 124zl) Varsovaan ja leipomosta täytetyt sämpylät mukaan. Junassa oli hyvin tilaa ja monen tunnin matka sujui lukien ja huilaillen.

Vaihdoimme Varsovan juna-asemalla valuuttaa ja olimme lippuluukulla ostamassa paluulippuja (yht. 300zl nopeammalla junalla), kun Roman tuli noutamaan meitä. Ajoimme hitaasti kello viiden ruuhkassa, vihdoin saavuimme Konstancinin asuinalueelle. Metsän keskelle, kuten Roman sanoi. Hieno vanha talo, jonka yläkerrasta saimme oman huoneen. Sylwian äiti oli myös vieraana, auttamassa elokuisen hääjuhlan järjestelyissä. Istuimme koko illan ulkona, jutellen ja nauttien tarjoilusta. Jaloissa pyöri vanha Lucy-koira kerjäten rapsuttelua ja makupaloja.

Aamulla jäimme kahdestaan, kun isäntäväki lähti asioilleen. Tarkoituksemme oli viedä Lucy kävelylle, mutta alkoi sataa ripotella ja jäimme aamiaisen jälkeen lukemaan viihtyisään kirjastoon. Lucy jatkoi kuorsaamistaan lattialla.

Sateen loputtua teimme ensin kävelylenkin kahdestaan kiertäen yhden lähellä olevan lammen. Konstancin-Jeziorna on taloista päätellen todella vaurasta aluetta. Pari "linnaa" oli myynnissä, harmi ettei ole ylimääräisiä miljoonia säästössä.

Tämä taulu ei tarkoita Lucya
Palasimme kotiin hakemaan Lucyn lenkille, samaan aikaan Sylwia kotiutui kaupunkireissulta äitinsä kanssa.

Lucy
Lucystä tuli "minun" koirani, se jäi istualleen odottamaan, kun annoin talutushihnan Hannulle ottaakseni kuvia. Saimme alueen kaikkien koirien haukut peräämme. Lucy ei korvaansa lotkauttanut, onkohan se kuuro?

Kotiin päästyämme koira meni heti maate, taisi lenkki ottaa vanhan rouvan voimille. Kieltäydyimme kyydityksistä ja tarjoiluista, vietimme siestan ja odottelimme Romania kotiin.

Karczoch
Sylwian työpäivä jatkui vielä, kun lähdimme Romanin kanssa illalliselle Konstancinin keskustaan uuteen Karczoch Restauracjaan.

Pyörähdimme Konstancinin keskustassa ja parkkeerasimme auton lähelle kaunista Chonowski Parkia. Kävelimme puistossa, jossa Roman kertoi käyneensä vain kerran, silloinkin ulkolaisten vieraiden kanssa.

Saline Graduation Tower
Puistosta löytyy erikoinen, pienen sisäänpääsymaksun vaativa osa, jonka pystyseinissä kasvatetaan yrttejä tms. Paikalla pitäisi olla tervehdyttävä vaikutus. Romanin mukaan puistossa hengittäminen tekee kaikenkaikkiaan hyvää elimistölle. Konstancin tunnetaankin terveysvaikutteisena kaupunkina. Kaupunginosa, jossa liikuimme, on A-aluetta, eli siellä kaikki on hieman hintavampaa ja "hienompaa". Ennen kotiinpaluuta kävimme kaupassa ostamassa iltajuomat.

Loppuillan istuimme terassilla, seuraksi saimme Sylwian ja hänen äitinsä, Lucyn ja vierailevan poikakissan. Keskustelu liikkui politiikasta musiikkiin (Romanin ammattiin) ja psykologiaan (Sylwian ammattiin). Pariskunta on todella mukava, hauska ja puhelias. Illan mittaan tuli tuhottua Romanin oppilailtaan kouluvuoden päättäjäisissä saama brandypullokin.

Jos minä olen onnistunut tuomaan Hannun kansainväliseen elämään Zeljkan Dubrovnikista ja Conchan Óbidoksesta, niin olen saanut häneltä Annelin ja Valtsun Zûrichistä ja nyt ihastuttavat Sylwian ja Romanin Varsovasta.