torstai 2. elokuuta 2018

Kustavi, Lootholma

Ehdotin saaristoreittiä moottoripyörällä, mutta siitä olisi tullut liian pitkä ja kallis (majoitukset). Vaihdoimme suunnitelman pariin yöhön Kustavissa, kilometrejä kertyy siinäkin liki 500 ja jurttamajoituksen saimme liiton kautta puoleen hintaan.

Check-in oli vasta 15.00 ja hikoilimme aamun kotona, pakkasimme sivulaukut ja tankin täytettyämme suuntasimme kohti Naantalia. Matkalla tunsin taas pulssini hidastuvan, niin mukava on istua Hondan kyydissä. Vasta ennen Turkua alkoi tulla vastaan muitakin motoristeja. Tankkasimme uudelleen lepuuttaen samalla puutuneita jalkoja ja takamuksia. Kustavissa kävimme kaupassa ja ajoimme Lootholmaan.

Leiriruokaa
Viime käyntimme jälkeen jurttien terasseilla olleet kansituolit ovat vaihtuneet Fatboy-tyylisiin säkkituoleihin. Riisuimme ajovaatteet, tyhjensimme laukut ja lähdin leirintäalueen keittiöön keittämään torilta ostettuja uusia perunoita. Syötyämme lähdimme saunaan ja uimaan. Loppuillan istuimme omalla terassilla vilvoittelemassa. Kotoa tuomamme punaviini oli lähes glögin kuumaa.

Näillä peitoilla luulisi tarkenevan.

Aurinko oli illan pilviharson takana, joten jurtta ehti jäähtyä ja saimmekin nukuttua melko hyvin. Yöllä kuuntelin sirkkojen siritystä ja varhain aamulla heräsin varisten raakkumiseen.

Ennen aamiaista kävimme aamusaunassa ja -uinnilla. Meillä oli privaattivuoro; ketään muuta ei aamusauna tuntunut kiinnostavan. Kävimme pienvenesatamassa ja kävelimme Kustaviin.

Perinteisen hautausmaakäynnin jälkeen söimme hyvän lounaan (10€) kahvilaravintola Sualasessa.

Sualane
Mukava Volter's Pub on lopettanut eikä karun näköisessä Kustavin Krouvissa ollut meille sopivaa olutta. Kävimme kaupassa, ostimme torilta mansikoita ja kävelimme takaisin hiljentyneeseen Lootholmaan. Kaikki naapurimme olivat viihtyneet vain yhden yön ja ainakin yksi motoristipariskunta lähti jatkamaan Saariston rengastietä.

Iltapäivällä alkoi saapua uusia asiakkaita leirintäalueelle. Kaikki yrittivät etsiä kentän laidalta varjopaikkaa vaunulleen tai asuntoautolleen. Minä nautiskelin terassilla auringosta, Hannu nukkui päikkäreitä kuumassa jurtassa. Iltasaunassa sain taas olla omassa rauhassa, seinän takana Hannu kuului rupattelevan parin muun saunojan kanssa. Mukavaa porukkaa nämä satakuntalaiset; pysähtyvät jurttamme viereen kysymään kuulumisia ja kehumaan pyöräämme, 25v neitokaista.

Kustavi, Lootholma
Sääennusteen mukaan lauantaina sataa ja ukkostaa. Aloimme miettiä yhtä ylimääräistä yötä varsinkin, kun Kustavissa on lohimarkkinat. Ehdimme jo vaihtaa lukemamme kirjat, kun respa totesi, että kaikki jurtat on buukattu täyteen. Kävimme vierasvenesatamassa Ipalla ja ostimme halvat sateenvarjot. Pääsemme ainakin suihkuun ja sieltä pois kuivina, jos sataa heti aamusta.

Sade ropisi jurtan kattoon aamukahdeksalta. Jätimme saunan ja uimisen väliin, ettei tarvitse pakata märkiä uikkareita laukkuun. Sade lakkasi kymmeneltä, ajoimme Kustavin keskustan läpi ja ohi lohimarkkinoiden. Turun lähettyvillä alkoi sataa uudelleen ja sitä riitti enemmän tai vähemmän Kehä III:lle asti. Takkini ja hanskat pitivät sadetta, mutta takamus kastui farkuissa. Lämpimiksemme kävimme Sauvon Teboililla kahvilla samalla, kun tankkasimme pyörän. Olihan järkevämpää käyttää sadepäivä ajamiseen, kuin maksaa ylimääräisestä yöstä ja kuluttaa päivä jurtassa värjötellen. Haasteita tuli uudesta päällysteestä ja tiellä olevista vesilätäköistä. Vantaalla tiet olivat kuivat, tuskin oli satanut torstain jälkeen.🎪🏍 Vintissä oli +47 astetta, kun ikkunat olivat olleet kiinni.