maanantai 13. elokuuta 2018

Salonsaaren lomakylä, Vääksy

Sunnuntain sateiden jälkeen yöstä tuli tähtikirkas ja yritin tähyillä ikkunoista tähdenlentoja, näkemättä yhtään. Maanantai valkeni puolipilvisenä. Pakkasimme Hondan sivulaukut ja suuntasimme pyörän vanhalle Lahdentielle. Se on suora ja äärimmäisen tylsä, mutta sentään mukavampi ja hiljaisempi kuin moottoritie.

Ajoimme Salonsaaren lomakylään, Asikkalaan. Saimme rannan läheisestä rivitalosta tilavan 2h-huoneen, jossa on oma kylppäri ja terassi. Talon asukkaiden (tällä hetkellä yksi meidän lisäksemme) yhteiskäytössä on keittiö-olohuone. Taidan varata sen keinutuolin itselleni.

Ruokailut ovat keskusrakennuksessa, jonka yhteydessä on myös kirjasto ja iso ulkoterassi. Rantasaunassa on takkatupa ja ulkona grillauspaikka. Ruokailujen jälkeen kävimme uimassa ja vetäydyimme omaan rauhaan lueskelemaan. Myöhemmin rivitalomme johonkin huoneeseen tuli virolaisia raksamiehiä.

Tiistaina kävin aamu-uinnilla ja puulämmitteisessä rantasaunassa. Hannu kunnosti kaksi lomakylän fillaria ja lounaan jälkeen polkaisimme Vanha Vääksyyn ja Vääksyn kanavalle. Kanavan Panimon terassi on jo suljettu tältä kaudelta.

Illalla lämpenivät sähkösaunat, kävin kolme kertaa uimassa ja löylyissä.

Keskiviikkona oli vuorossa mm. aamusauna ja -uinti, hieronta, jalkahoito ja lettukestit.

Lähdin aamupäivällä kävelylenkille hiekkatietä niin pitkälle, kuin sitä riitti (päättyi jonkun pihaan). Puiset sähkötolpat tuoksuivat tervalle. Tuntui mukavalta, kun vastaantulevat autoilijat moikkasivat. Paluumatkalla kävin tervehtimässä läheisen tallin heppoja.

M/S Elbatar -risteily Päijänteellä
M/S Elbatar
Salonsaari
Vääksyn kanava
Viikko-ohjelmaan kuului myös kolmen tunnin Päijänne-risteily M/S Elbattarella. Laiva noukki meidät kyytiin lomakylän laiturilta ja suuntasi kokan kohti Päijänteen selkää. Matka eteni lähellä itäpuolen rantoja, alitimme Karisalmensillan ja palasimme länsipuolen rantoja ohittaen Päijännetunnelin suun. Kävimme Vääksyn kanavassa, jossa kapu käänsi laivan takaisin paluumatkalle Salonsaareen.

Päivällisen jälkeen pääsimme taas saunaan ja uimaan.

Viimeinen leiripäivä Salonsaaren lomakylässä

Aamupäivällä jätin Hannun edustamaan perhettämme Salonsaaren olympialaisiin ja karkasin 11 km:n kävelylenkille.

Kävelin Salonsaaren kioskin (suljettu tältä kesältä) ja VPK:n kirjalainaamon ohi.

Jatkoin matkaa pitkin pölisevää hiekkatietä ja kaunista metsätietä, kunnes järvi tuli näkyviin. Pysähdyin hetkeksi jonkun rantamökin pihalle, ennen kuin käännyin kävelemään samaa tietä takaisin. Olikin taas ruoka-aika, sen jälkeen uimaan ja hetken huili. Tarkoituksemme oli lähteä soutelemaan, mutta iltapäivällä nousi tuuli ja jatkoimme laiskottelua.

Seniori-Ulla ja juniori-Sami
"Alma"
Lomaviikon päättäjäisjuhlassa oli kaikenlaista ohjelmaa, olympiaadien palkintojenjako ja mitalikahvit. Hannun kipparoima joukkue Veni, vidi, vici voitti kisan, tosin selkäni takana protestoitiin ankarasti.