maanantai 3. joulukuuta 2018

Krakova joulukuussa

Restauracji Stare Mury
Olen käynyt Krakovassa monta kertaa, mutta en koskaan joulutorien aikaan. Olemme myös usein viettäneet itsenäisyyspäivän jossain Euroopan kaupungissa ja nyt oli helppo ratkaisu yhdistää nämä kaksi asiaa. Yhtä helposti saimme houkuteltua Mirjan ja Masan seuraksemme neljän vuorokauden Krakovan lomalle. Norskin lento laskeutui sumuiseen Krakovaan, siirryimme junalla (9zl/hlö) keskusasemalle, josta kävelimme suoraan Stare Muryyn porttereille. Näin pitkälle pääsimme vanhoilla zloteilla, joita meillä oli jäljellä edellisestä Puolan reissusta.

Vanhan kaupungin valuutanvaihtopisteissä on tosi huono kurssi, paras löytämämme oli 4,20 ja vaihdoimme Mirjan kanssa joitakin satasia. Tungimme yhden hotellin edessä päivystävän joukon läpi Marian aukiolle (Rynek Glówny). Joku tiesi kertoa, että sir Paul McCartney olisi majoittunut tuohon hotelliin, mikä saattaa olla tottakin, sillä herra esiintyi Krakovassa näinä päivinä. Haimme asuntomme avaimet ja majoituimme Apartment Senacka Cracowiin, joka on aivan lähellä vanhan kaupungin kävelykatua. Sisään pääsimme pinkoodin ja monen avaimen avulla. Mukavan kokoinen asunto päättyvän kadun varrella, mutta laseja ja mukeja oli kolmin kappalein, joten Hannu sai juoda napsunsa olutkolpakosta. Spar-kauppa on aivan kulmalla ja lähellä on monta hyvän tuntuista, meille entuudestaan tuntematonta ravintolaa.

Black Duck
Valitsimme täydeltä näyttävän Black Duck -ravintolan, josta meille löytyi vielä neljän hengen pöytä. Tilasimme perunalettuja sienikastikkeella ja gulashilla, sekä mainiot kana- ja ankka-annokset. Kotimatka oli lyhyt, sillä emme jaksaneet enää lähteä kylille seikkailemaan. Loppuilta menikin korttia lätkien.

Tiistainakin oli pilvistä, mutta emme tarvinneet sateenvarjoja, kun aamiaisen syötyämme lähdimme Marian aukion joulumarkkinoille. Ostokset jätimme muille päiville ja viluisina vetäydyimme Stare Muryn lasitetulle ja lämmitetylle terassille glögeille.

Stare Mury
Ennen kämpille palaamista kävimme vielä kaupassa ja parissa kirkossa.

Wesele
Ehdotin illallispaikaksi Weseleä. Ketjun muutkin ravintolat ovat laadukkaita ja viihtyisiä. Söimme taas hyvät savujuustot karpalohillolla, salaatit ja perunaletut savulohella sekä gulashilla.

Ihailimme vielä Marian aukion jouluvaloja. Krakova on koristeltu pääosin sinisin ja hopeisin valoin, vain vähän muita värejä näkyi. Loppuilta kului rattoisasti kämpillä lökäpöksyissä Skip Bota pelaten.

Wawel
Keskiviikko oli aurinkoinen päivä. Kävelimme katsomaan Wawelia, näköalaterassilta ihailimme jokinäkymiä. Laskeuduimme linnalta alas ja kävelymatkamme jatkui akrobaatein ja rakkauslukoin koristeltua Kładka o. Bernatka -siltaa yli Wisła-joen. Jäimme glögeille tuttuun Drukarnia Klubiin.

Most Kładka o. Bernatka
Drukarnia Klub
Lämpimät juomat juotuamme veimme ystävämme katsomaan Pl. Bohaterów Gettan ja kerroin tuolien merkityksen niin hyvin, kuin vanhastaan muistin.

Pl. Bohaterów Getta
Ylitimme Veikselin Powstańców Śląskich -sillan kautta ja päädyimme Kazimierziin. Siellä suunnistimme suoraan Pl. Nowylle (uusi tori), jossa söimme lounaaksi mainiot zapiekankit. Ostin torilta myös yhden messinkisen kynttilänjalan (sori Hannu; lupaan, että niitä alkaa jo olla tarpeeksi) ja muutaman hyvän omenan.

Alchemia
Päiväportterit nautimme tutussa Alchemiassa. Kiertelimme hetken juutalaiskaupunginosaa, ennen kuin palasimme vanhaan kaupunkiin. Mirja ja Masa lähtivät pullakahveille ja kämpille, me kävimme vaihtamassa lisää valuuttaa (kurssi 4,26) ja varaamassa pöydät tälle ja huomiselle illalliselle haluamiimme ravintoloihin. Istahdimme vielä Czeczotkan kahvilan upottaville nojatuoleille lämpimille juomille, sitten mekin kotiuduimme päiväunille.

Illallisen nautimme U Babci Malinyssa. Ystävämme tilasivat keitot leivän sisällä, me söimme salaatit, täytetyt letut ja kaikille yhteiset pierogit

Torstainakin oli kaunis ilma ja jalkauduimme taas joulumarkkinoille. Porukkaa oli paljon liikkeellä kiertelemässä myyntikojuja, syömässä lounasta ja nauttimassa kuumia juomia. Kauniita eri kokoisia kirkkoja oli myynnissä, isoimmat vain näytillä. Ostin yhden huokoisen hohkakiven, jolla jatkossa pidän kantapääni silkin sileinä ja lähdimme juutalaiskaupunginosaan.

Bazylika Božego Ciała
Tajemniczy Ogród
Kävelimme pitkin Kazimierzin katuja ja poikkesimme Bazylika Božego Ciałaan. Päiväoluet istuimme nauttimaan mukavaan Tajemniczy Ogródiin.

Warsztat po Polsku
Lounaspaikaksi suosittelin minulle tuttua salaattipaikkaa Warsztat po Polskua ja kaikki tilasivatkin kehumani salaatit.

Trattoria Soprano
Päiväunien ja aperitiivien jälkeen suunnistimme itsenäisyyspäivän illalliselle Trattoria Sopranoon, jossa jaoimme nelistään kahdelle tarkoitetun antipaston. Hyvä, kun jaksoimme sen jälkeen syödä vielä pääruuat ja kävellä hiljaksiin jouluvaloin koristellun torin kautta kämpille.

Loppuilta kului tuttuun tapaan laiskotellen ja Skip Bo -mestaruudesta kisaten. Kirja oli tällä reissulla turhaan mukana, oli niin mukavaa seuraa ja käveltyäkin tuli jonkun verran.

Aamulla oli aikaa pakata kaikessa rauhassa. Jätimme avaimet asunnon postilokeroon, kävelimme vanhan kaupungin läpi keskusasemalle, ostimme täytetyt sämpylät mukaan ja siirryimme junalla lentokentälle odottamaan Norskin kotilentoa. Satoi lunta, kun laskeuduimme aikataulun mukaisesti Vantaalle. Kotona odotti monta avaamatonta kalenteriluukkua (x2).