tiistai 11. joulukuuta 2018

Hieno matkailuvuosi 2018

Vuosi lähenee loppuaan ja on aika vilkaista taaksepäin, ja vähän ensi vuoteenkin. Tämä vuosi pitää sisällään kuusi ulkomaanmatkaa (+ laivamatkat Tallinnaan) ja kymmenen maata. Niistä ainoastaan Kosovo oli meille uusi kohde.

Hospital de la Condesa

1. Camino de Santiago de Compostela part 2

Kuluneesta vuodesta muodostui mainio vaellusvuosi. Tämänkertainen työsessioni päättyi sovitusti maaliskuun lopulla pääsiäiseen ja huhtikuun alkupuolella lensin Madridiin, jossa vietin pari päivää, ennen kuin siirryin junalla Leóniin. Viime vuonna vaelsin Camino Francésia Pamplonasta Leóniin, nyt tarkoitukseni oli kävellä Santiagoon saakka. Ensimmäinen viikko oli vuoristoista ylämäki-alamäki -kävelyä, toinen viikko meni tasaisemmin ja löysin vaellukseen rentoutta ja nautin matkan ”helposta” etenemisestä. Jatkoinkin matkaa Santiagosta vielä Pontevedraan saakka. Lähtee tästä (eteenpäin pääset klikkaamalla alhaalla vasemmalla "Uudempi teksti"):
Porto

2. Portugali

Vietin vapun Portossa, jossa treffasin Hannun 2. toukokuuta. Yhteinen matkamme jatkui Portosta Figueira da Foziin, sieltä Santarémiin ja Óbidokseen. Viimeiset lomapäivät vietimme Lissabonissa, jonka oli täyttänyt Euroviisuja seuraamaan tulleet turistit.

Zakopane

3. Puola

Vietimme pari päivää Hannun vanhan tutun ja tämän vaimon vieraina Varsovan ulkopuolella, nauttien suuren talon, pihapiirin ja ympäristön tarjoamasta rauhasta ja vehreydestä. Olin varannut edullisen majoituksen viideksi yöksi Zakopanesta, sillä halusin lähteä patikoimaan Tatra-vuorille. Sää suosi päivävaelluksia ja pääsin nauttimaan upeista maisemista ja kokeilemaan taas omia rajojani. Viimeiset päivät vietimme kauniissa Krakovassa. Hannu kävi kokemassa keskitysleirien koskettavan tunnelman, sillä aikaa minä kiertelin kaupungilla kaikessa rauhassa.

4. Saksa, Mosel

Kävimme vuoden 2017 syyskuussa Moselilla, mutta Hannun lonkkavaivat estivät patikoinnin ja pääsin tekemään vain parit päivävaellukset. Mieleen jäi kytemään halu palata pelipaikoille ja kun sain Arjan houkuteltua mukaan, suunnittelin meille parin viikon vaelluksen pitkin Moselsteigiä/-caminoa. Lyhensin päivämatkoja sopiviksi Arjalle, joka ei ole niin tottunut kulkemaan rinkka selässä. Mäkinen maasto pisti minutkin puuskuttamaan, vain yhden päivän kävelimme Moseljoen vartta pitkin. Se osoittautui meille turhan tylsäksi ja matka jatkui pitkin viinirinteitä, metsäpolkuja ja pellonpientareita. Upea reissu, tämäkin!

Prizren

5. Balkan

Syksylle oli monta suunnitelmaa, mutta Balkan vei taas voiton, kiitos Norwegianin edullisten lentojen suoraan Pristinaan. Kosovo yllätti meidät iloisesti! Siitä alkoi viiden maan ja kymmenen kohteen reissu, joka kesti reilut kolme viikkoa. Kosovossa kävimme Pristinassa, Pejassa ja Prizrenissä, Albaniassa ainoastaan Shkodërissa, Montenegrossa Ulcinjissa ja Petrovacissa, Bosnia & Hertsegovinassa Mostarissa ja Kroatiassa Dubrovnikissa, Podgorassa ja Trogirissa. Paljon jäi vielä näkemättä, joten Balkanille on palattava!

6. Berlin

Uhkasin pysytellä kotimaassa loka- ja marraskuun, mutta Hannu yllätti ostamalla minulle synttärilahjaksi lennot Berliiniin. Molempien Berliini-neitsyys on nyt korkattu ja samalla paikattu aukko reissusivistyksessä. Hieno kaupunki, sinne on lähdettävä joskus kesäaikaan!

7. Krakova

Olemme useasti käyneet Krakovassa kesäaikaan ja viehättyneet kaupungista. Kiinnosti nähdä se myös vähän talvisempaan ja varsinkin joulutori-aikaan. Saimme helposti puhuttua Mirjan ja Masan mukaan. Houkuttelua helpottivat Norskin edulliset suorat lennot ja apartementos, joka tuli maksamaan 28€/hlö/4 yötä. Seuralaisemme olivat ensimmäistä kertaa Krakovassa, päätimme pysyä kaupungissa ja jättää kauempana olevat nähtävyydet (sekä Zakopane) heidän seuraavaan mahdolliseen reissuunsa.

8. Tallinna

Tänäkin vuonna tuli käytyä useasti Tallinnassa. Yksin, kaksin, ystävien tai ipanoitten kanssa. Päiväristeilyillä (alk. 2€) ehti käydä Linetten myymälässä alusvaateostoksilla ja hyvällä lounaalla, Romantica-paketilla nautimme kuohuviinistä, hyvästä hotellista ja herkullisista ruuista. Hemmottelulomilla ehdimme myös jalkahoitoihin. Onnin ja Ilonan kanssa kävin vaateostoksilla ja burgereilla.

Suomenlinna

9. Kaunis kotimaa

Vietimme sisaruksellista keskikesän juhlaa siskon mökillä Raaseporissa. Hellekesän innoittamina otimme Hondan alle ja päräytimme niin Saloon, Kustaviin kuin Järvi-Suomeenkin. Nautimme Salonsaaren täysihoitolomasta Päijänteen rannalla ja jatkoimme siitä Jämsään pikkuserkkuni hemmoteltaviksi. Olemme vastavierailun velkaa, mutta toivomme tästä tulevan pysyvän tradition!