lauantai 1. kesäkuuta 2019

Krakova; yksin haahuilua

Lähdin aamulla liikkeelle, kun Sofia vielä nukkui. Itse olin nukkunut koko yön hyvin ja valmiina lähtöön heti herättyäni ja aamiaisen syötyäni. Sovimme Annan kanssa, että viestittelemme myöhemmin päivällä. Joko mennään lounaalle tai vasta illemmalla yhdessä syömään. Vaihdoin lisää valuuttaa, kurssi oli huonontunut ensimmäisestä päivästä 4,27 > 4,25.


Keskusaukion (Rynek Glówny) takana oli toinen tori, jossa oli mm. paljon ruokakojuja. Siellä tytöt olisivat voineet halutessaan maistaa ihanaa savujuustoa karpalohillolla.

Kazimierz
Kävelin Kazimierziin ja eksytin itseni taas sen kapeille kujille. Ilma oli kuumankostea, mahtaako olla ukkosta tiedossa? Olin ottanut kirjan mukaani ja istuin Wrega Pub & Restaurantin puutarhaan oluelle ja lukemaan.

Wrega Pub & Restaurant
Jos Sofia olisi ollut matkassa mukana, olisin ottanut tämän oven edessä samanlaisen kuvan kuin äidistään Barcelonassa.

Pl. Nowy
Pl. Nowyn monista kojuista valitsin luukun, josta sai tilattua myös puolikkaan zapiekankan (5zl). Söin sen istualtaan ja säästin vaatteeni puhtaina. Menin viinilasilliselle tutun Alchemian terassille, kaivoin kirjan (Mikael Bergstrand "Sumua Darjeelingissa - ja teetä") kassista ja juttelin samalla naapuripöydän ruotsalaisten kanssa. Toinen herroista oli lukenut Bergstrandin kirjat ja suositteli Jonas Jonassonin teoksia. Nehän minulla jo ovatkin lukemattomien kirjojen listallani.


Haahuilin vielä juutalaiskaupunginosassa, hautausmaalle ei päässyt kuin synagogan kautta, joka oli suljettu. Yllättäen olin kävellyt niin pitkälle, että olin "uuden" juutalaisen hautausmaan portilla, mutta sekin oli lukittu. Palasin vanhaan kaupunkiin ja ostin torilta itselleni värikkään kukkaseppeleen päähäni. Enää ei puutu kuin kansallispuku, niin voin tanssia juhannussalon ympärillä!

Kävelin kaupan kautta kämpille ja siellä huomasin, että puhelin oli jäänyt matkasta. Olin kaupassa häslännyt ostoksieni ja vaihtorahojen kanssa ja puhelin oli tainnut siinä jäädä kassalle. Pyysin Annaa soittamaan minulle vähän väliä ja lähdin juoksujalkaa takaisin Carrefouriin. Kaupan (mies)kassa odottikin minua kadulla, hän oli vastannut puhelimeeni, kun Anna soitti siihen. Ihanan rehellistä kansaa! Autoilijatkin ovat niin kohteliaita, että pysähtyvät suojatien eteen, kun minä vasta suunnittelen sen yllittämistä.

Apartment na Poddaszu
Piwiarnia Kraków
Suihkun ja huilin jälkeen lähdimme yhdessä illalliselle Piwiarnia Krakówiin. Jätän suosiolla Black Duckin aikuiseen seuraan. Olen syönyt jo niin monta salaattia, että tilasin itselleni burgerin, joka olikin ihan hyvä. Harmi vain, että naapurin Lody meni kiinni ja jäimme ilman jälkkärijäätelöitä. Palasimme mukavaan asuntoomme viettämään viimeistä Krakovan iltaa. Pakkaamisella ei ole kiirettä, huomenna meillä on iltalento Vantaalle.

Avoimista yläikkunoista kuului ilotulitusrakettien ääniä, oliko kyseessä hääjuhlat vai bileet vanhassa kaupungissa, siitä emme enää lähteneet ottamaan selvää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti