keskiviikko 19. elokuuta 2020

Baltia Hondalla 2020; Hiidenmaa, Kassari

Jätimme aamupäivällä hurmaavan Tiismani Villan ja Kärdlan ja käänsimme Hondan kohti Kassaria. Matkalla saaren halki ihailin komeita mäntymetsiä, suloisia mökkejä ja hyvin hoidettuja pihoja. Muutenkin matala pulssini tuntui hidastuvan entisestään. Hiidenmaa olisi loistava paikka vaikka joogaleirin pitämiseen. Tai jos viettäisin täällä pidemmän aikaa, saattaisin rauhoittua jopa niin paljon, että alkaisin joogata ihan itsekseni.

Orjaku sadam

Pysähdyimme Orjakun venesatamaan, tuskin viitsimme sinne kävelläkään edestakaisin ajotien laitaa. Sieltä voisi halutessaan vuokrata Alma-veneen majapaikakseen (Booking.com). Kovin oli hiljaista, satamahinnastokin viime kesältä.

Little Garden House

Lähetin eilen Kassarin majapaikkaamme kyselyn, voimmeko majoittua jo puoliltapäivin. Joku vastasi myöntävästi, mutta kun ajoimme pihaan, emäntä tuli sanomaan, ettei mökkiä ole vielä siivottu, sillä check-in on vasta kolmelta. Nouhätä, vaihdoimme piharakennuksessa ajovaatteet shortseihin, jätimme sivulaukut sinne ja oikaisimme pellon poikki kaupalle.

Toisinto viime kesältä; ostimme kaupasta kylmät oluet ja jäimme juomaan ne kaupan omalle terassille, vasta sen jälkeen teimme ruokaostokset.

Vetsi Talli

Majoituimme mökkiimme, kävin piharakennuksessa pikasuihkussa ja kävelimme Vetsi Talliin lounaalle. Harmiksemme heidän oma siideri on jo juotu loppuun tältä kaudelta. Tilasimme Kassarin omaa olutta ja molemmille burgerit. Teimme vielä lyhyen kävelylenkin, ennen kuin palasimme omaan "leikkimökkiimme".

Ajoituksemme meni taas kerran pieleen; 22. elokuuta Kassarissa vietetään kala- ja olutfestivaalia.

Illalla istuimme terassilla kuuntelemassa musiikkia, kun talon kissa palasi kotiin retkiltään ja siili lyllersi suoraan omalle vesikupilleen.

Yö pikkumökissämme oli sopivan viileä ja hiljainen. Kävin kuudelta piharakennuksen vessassa, ruoho oli kasteesta märkä ja musta kissa palasi taas retkiltään. Lampaat aloittivat määkimisen, ei täällä kukkoa tarvita. Nukuin vielä pari tuntia, aamu oli aurinkoinen ja lämmin. Keittiön pöydälle oli tuotu pari kurkkua ja omenoita omasta puutarhasta. Syötyämme aamiaisen Hannu pesi pyykkinsä ja jätti ne pihalle kuivumaan. Latvia on edelleen koronan suhteen "vihreä maa" ja varasin meille majoituksen Riiasta. Vanha emäntä kävi vaihtamassa lipputangon viirin Viron lippuun, tänään vietetään Viron uudelleen itsenäistymisen päivää.

Sääretirp
Päivän kävelylenkillä lähdimme kohti Kassarin kannasta (Sääretirp). Lapset kävelivät sinne varvastossuillaan, minä yritin etsiä jalan alle pehmeää meriheinää, sandaaleilla ei ollut kovin hyvä kävellä. Joutsenet lepäsivät lahdella.

Kävelin niin pitkälle, että vesi tuli vastaan. Hannu oli kääntynyt takaisin jo aiemmin. Paluumatkalla olisin voinut käydä rannalla uimassa (Telliskivi rand), mutten viitsinyt riisua ja pukea uudelleen hikisiä vaatteita, suihkuun on kuitenkin mentävä. Sain Hannun kiinni vähän ennen Kassarin Puhkekeskusta, kipaisin kauppaan ja jäimme lenkkioluelle kaupan terassille.

Vetsi Talli

Kävin suihkussa ja huuhtaisin hikiset vaatteeni. Menimme taas syömään Vetsi Talliin, jossa oli vielä enemmän asiakkaita kuin eilen. Hienoa, että paikallisia yrittäjiä suositaan. Eikä mikään ihme, sillä ruoka on todella hyvää. Kävelimme takaisin kämpille ja otimme iltapäivänokoset. Emäntämme Tuuli oli lähdössä ystävättäriensä kanssa johonkin konserttiin, sitä ennen hän lämmitti meille saunan (20€ vrt. Salonsaari 5€/tunti ja Perniö 3€/tunti). Olikin lempeät löylyt, kolme kertaa kävimme löylyttelemässä ja välillä pihalla vilvoittelemassa.