keskiviikko 26. elokuuta 2020

Baltia Hondalla 2020; back to Tallinn

Aamulla keitin kahvit, tiskasin tiskit ja pakkasimme tavaramme Hondan sivulaukkuihin. Jätimme ihanan majapaikkamme ja suuntasimme pyörän kohti Tallinnaa.

Austri Villa, Pärnu

Nelostiellä vastaan ajoi rekkojen jatkuva virta. Hyvin huomaa, että lomakausi on lopuillaan; vain pari moottoripyörää ajoi vastaan. Pari autoa vilkutti meille valojaan; tiellä oli tutkapartioita. Päivän ajomatka oli niin lyhyt, että ajoimme suoraan Tallinnaan. Vähän ennen keskustaa ripotteli vähän vettä, tankkasimme Hondan ja löysimme tien tuttuun majapaikkaamme yksisuuntaisten teiden joukosta. Rein odottikin meitä sovitusti talon edessä. Saimme pyörän taas lukitulle sisäpihalle parkkiin, vaihdoimme shortsit jalkaan ja kävelimme Kristiine-keskuksen Prismaan. Lounaaksi ostimme salaattiannokset itsepalvelutiskiltä.

Hääpäiväskumpan viilentyessä jääkaapissa söimme salaatit, istuimme hetken pihalla ja vietimme siestan.

Shvips

Illalla kävelimme Telliskiveen, meille uuteen Shvips-tapasravintolaan. Annoksen sai koota itse mieleisekseen. Hyvältä maistui! Kävelimme hissukseen takaisin Uue Maailmaan nauttimaan viileästä kuoharista ja mukavasta majoituksesta.

Aamuyöstä alkoi sataa, emmekä pitäneet aamulla mitään kiirettä mihinkään. Ennen puoltapäivää taivas kirkastui ja suuntasimme omille kävelylenkeillemme. Kävelin suorinta tietä Telliskiveen ja kävin Baltijaama turgilla tsekkaamassa sienien kilohinnat (kantarelli 6,50 ja suppikset 9,00). Niitä voisi pysähtyä huomenna ostamaan matkalla satamaan.

Jatkoin matkaani siksakkia Kalamajan kapeita kujia ihaillen vanhoja puutaloja. Jonkun auton mainoksessa luki "Matsimoka". Tarkoittaako se samaa kuin "Pojat, me ollaan hävitty tää peli!"

Noblessner

Kävelin Noblessneriin, sää oli aurinkoinen, mutta tuulinen. Riisuin päälle pukemani verkkatakin, pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet ovat kulkeneet tällä reissulla mukana täysin turhaan (paitsi ajovaatteet). Ohitin Põhjala-panimon, siis todellakin ohitin.

Shishi

Poikkesin Shishin outlet-myymälään ja kerrankin joku on ajoissa; ostin joulukoristeita alehintaan! Tarkoitukseni oli käydä vielä vanhassa kaupungissa ja Linetten myymälässä kalsariostoksilla, mutta aika alkoi loppua ja käännyin takaisin kohti Uue Maailmaa. Tietysti harhailin hetken pois kartalta ja sain kulutettua 2,5 tuntia 14 kilometrin kävelylenkkiini. Treffit olimme sopineet Kohalikin terassille, jossa piti olla tarjolla edullinen lounas. Se oli kuitenkin syöty jo loppuun, tyydyimme pikkuoluisiin ja palasimme kämpille suihkuun. Tein meille lounaaksi tapaslautaset juustosta, salamista, omenista ja pähkinöistä.

Tatari Tommi

Reissun viimeisen illallisen söimme Hannun löytämässä Tavern Tommissa, joka karusta ulkonäöstä huolimatta on varteenotettava ravintola. Sain taas syödä ankkaa, Hannu tyytyi possuun. Maineensa mukaisesti annokset olivat varsin isot.

Liput liehuen ja kantarellit kainalossa kotiin!

Kiinnitimme pienen Viron lipun takalaukkuun ja ajoimme satamaan. Matkalla poikkesin torille ostamaan kilon kantarelleja (6,50€/kilo). Finlandiaan tuli vain yksi virolaispyörä meidän lisäksemme. Ja yksi skuutti, jonka kyytiin nuorehko nainen oli nostanut vetolaukkunsa. Sen sijaan ulos ajoi useita suomalaispyöriä, pojat olivat päättäneet lähteä Viroon viikonlopun viettoon. Pääsimme taas ensimmäisenä laivaan, matka kului mukavasti aurinkokannella istuen ja kirjoja lukien. Laivalla oli väljästi tilaa eikä terminaalin ruuhkaan tarvinnut mennä lainkaan, kun kuljimme autokannen kautta. Yllättävän paljon aurinkokannella oli espanjalaisnuorisoa, lienevätkö jotain opiskelijavaihtareita?

Ajoimme kotiin kantarellipussi sylissäni, eihän sitä voinut laukkuunkaan tunkea. Hannu putsasi sienet terassilla, tein niistä kastikkeen uusien perunoiden oheen. Pakastimeen meni neljä annosta, eipä tule ruualle paljon hintaa. Oli mukava olla taas kotona, illan pieni sadekuurokaan ei haitannut tunnelmaa.

Kilometrejä tälle reissulle kertyi 900. Bensa (98) maksoi Virossa 1,309€/litra ja Latviassa halvimmillaan 1,174€/litra. Yhdentoista yön majoitukset olivat kaikki huippuhyviä, hintaa niille kertyi yhteensä 446 euroa. Eckerö Linen lauttaliput (2 aikuista ja moottoripyörä) maksoivat 84 euroa.

Kassarin emäntämme Tuuli laittoi viestiä ja toivotti meidät tervetulleiksi ensi kesänäkin. Hän lupasi oikaista pihamökin, nyt se oli jo niin vino, että heräsin parikin kertaa Hannun kyljestä, kun olin kierinyt sinne suuntaan.